Teisten-Øyna Startet 27.September.2008 Del på Facebook Startet 27.September.2008 Hei båt folk jeg lurte på en ting.Ang loddebåtene/notbåt eller basbåt hva ble de brukt til det eneste jeg vet var at de ble brukt i sildefisket.Og hva slaks motor var det som var originalt marna sleipner fm sabb.I min loddebåt som er fra 1965 står det i en sabb ifra 1956 er den original????? jeg håper noen vil komme med noen innspill Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 Har selv en Askvik loddebåt fra 60 tallet med 8hk. Sabb går som en klokke.Båt og motor er av samme årgang.(Nå skal den på hummerfiske) Sitér dette innlegget Link to post
Teisten-Øyna Svart 27.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2008 (redigert) Hei pelle parafin hvor mange fot er din kan du legge til ett bilde. Jeg har akkuratt pust vekk malinga og skal male på nytt jeg holder også på å skirfte friksjonsplate i koblingen Redigert 27.September.2008 av trekoggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 Hei Den er ca.18 fot,har ikke bilde for hand nå, da båten ligger på landstedet vårt.Den er innsatt med linolje/terpentin innv/utv.Grei båt til mitt bruk.Sabb 8hk m/sjøkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Teisten-Øyna Svart 27.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2008 NICE min er 18 fot hvitmalt innvendig og oljet utvendig.SAbben er ferskvannssjøling liker det best hvor lenge har du hatt båten??? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 Spurte netopp om dette på et annet forum om hva en basbåt var og hva den ble brukt til. Da fikk jeg svar at basbåt og loddebåt var det samme men basbåtene som er litt mer moderne hadde tverr hekk og loddebåtene rund hekk. Men de ble rett og slett brukt til og finne ut hvor silden var og hvor de skulle sette nota. Til og begynne med hadde de bare et blylodd men fikk etterhvert moderne utstyr som ekkolodd. Slike gamle båter som ble bruk i fiske som er en viktig del av Norges historie syns jeg det er viktig og bevare og ta vare på. Så stå på videre trekoggen! Sitér dette innlegget Link to post
Teisten-Øyna Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 tusen takk for ett godt innspill jeg har gått og grublet på det veldig lenge ha en fortsatt god høstferie Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Min Sleper er en gammel loddebåt faktisk. den er av typen Harding og er bygd av Bjørke båtbyggeri i Rosendal ca. 1969. Den hadde sildelodd innvendig. Husker ikke navnet på hva det het igjen. Noen so, husker dette? Har faktisk en kjenning som var kjent i fjorden for sin Loddekogg med styrehus. På 60 tallet riktignok Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Dinamo Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Hilmar 2 spør: Den hadde sildelodd innvendig. Husker ikke navnet på hva det het igjen. Eg har eit inntrykk av at dei aller aller fleste lodda heite Simrad, og at desse lodda var i vanntette kabinett av støypt aluminiumslegering. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Marlauk Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Eg har ein gammale loddebåt som har vore lenge i familien min. den er også 18 fot. det står ein sabb diesel 10 hk 82 model. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 9.November.2011 Del på Facebook Svart 9.November.2011 (redigert) Starta min fisker karriere som lettbåtroer (basbåt) i 1982 og noen år utover før det ble helt slutt på denne praksisen. Det var vel i praksis en ekkolodd svinger som var montert på ett alu. rør som man senka ned + man kunne både tilte/svinge denne i ønsket retning. Nå heter det vel asdic i dag men meiner å huska at denne saken ble kalt for basdic ??? Strengen med blylodd på ble brukt i tilegg for å verifisere tettheten på fisken, men eg klarer ikke å komme på navnet på denne redskapen. Når vi var på feltet med fare for kasting så sov eg "runde" dvs. med klærne på, oljeklær sto tredt på støvlene i skorsteinen rett ved lettbåten og båten budre være på vannet før det var gått 2 minutt etter purring. Båtene ble også brukt til å slepe hekken på snurperen vekk ifra snurpenota ved ugunstig vindretning pga. små sidepropeller etc. Ellers kunne man slepe på flåen (notkorkene på toppen av nota)så den ikke skulle legge seg ihop, alt. gå ned. Sistnevnte skjedde også og da var det om å gjøre å ha kniv i nærheten visst man måtte skjære visst nota gjekk ned. Det hører med til historien at det var kniver som hadde blitt fjerna ved en feil og basbåter som har gått ned som følge av dette. Eros ?????? Men tidligere var det noe mer tungvint. http://no.wikipedia.org/wiki/Snurper Redigert 9.November.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 10.November.2011 Del på Facebook Svart 10.November.2011 -I min loddebåt som er fra 1965 står det i en sabb ifra 1956 er den original Nei kan ikke tenke meg at sabben opprinnelig har stått i båten hvis den har vært brukt i notfiske. Alle dieselmotorer ble på den tiden ansett for å bråke og riste for mye slik at de var uegnet til å komme innpå/over fisken. Marna 16-24 eller 24-32 bensin var vanlig å ha i lettbåten. Tror Volvo bensinmotorer senere også ble brukt om man måtte ha større slepekraft -Spurte netopp om dette på et annet forum om hva en basbåt var og hva den ble brukt til. Da fikk jeg svar at basbåt og loddebåt var det samme men basbåtene som er litt mer moderne hadde tverr hekk og loddebåtene rund hekk. Har aldri hørt annet enn at loddebåt, basbåt og lettbåt var en og samme båt. I mitt distrikt brukes normalt lettbåt og loddebåt om hværandre. Basbåt brukes skjeldnere. - Den hadde sildelodd innvendig. Husker ikke navnet på hva det het igjen. Simrad Baslodd var vanlig å bruke + at noen hadde et ekstra lodd hvor svingeren var satt fast på vanlig måte. - Nå heter det vel asdic i dag men meiner å huska at denne saken ble kalt for basdic ??? Ja den kalles basdic og det gjør den fortsatt. Om det er en fellesbetegnelse for manuell asdic eller om typen er knyttet direkte til Simrad Baslodd vet jeg ikke. Har aldri sett andre enn disse loddene brukt på denne måten. -Strengen med blylodd på ble brukt i tilegg for å verifisere tettheten på fisken, men eg klarer ikke å komme på navnet på denne redskapen. Kaller denne handlodd. En dyktig bas kunne også si noe om størrelsen på fisken med denne. Lettbåtsroer kunne til tider være en sur jobb. Man stod med walkie talkie og videreformidlet beskjeder mellom skipperen og basen. Når slike samtaler bestod av 99% ukvemsord og mindre pene betegnelser over mottager var det ikke så greit å være den som skulle fortelle dette: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.