Jump to content

Volvo AQAD40A 165hk ladeproblem

Gringol

Recommended Posts

Hei

Har en Volvo penta diesel AQAD40A 165hk, her har det vært ladeproblemer de siste 3 årene.

Det arter seg slik, voltmeter viser 14v og plutselig detter ned til 12v,.....fikk i fjor byttet dynamo da denne som var på 35 amp, var dårlig(tenkte jeg).

Da hadde jeg stadig problemer med at volten "skvatt" ned til 12v og opp igjen til 14v.

Bytta dynamo til 75 amp i våres og det hele så veldig bra ut hele forsommeren, nevner her at det er koblet på LADAC system på dynamoen.

Etter en pause på vannet i 2 uker så var det klart for nye opplevelser, da ville ikke volten opp til 14v lenger og jeg ble jo da satt tilbake til start der jeg ikke vet hva som er galt, når jeg nå er ute å kjører så hender det den plutselig spretter opp til 14 volt og ligger der en stund før den detter ned mot 12v igjen, ladelampe lyser også da,

Har målt på batteriene og der er også samme måling som på voltmeter,......

Nå er båten på land og jeg må prøve å leite etter feilen..............her er det jo mange ledninger og forferdelig trangt så om noen kan begrense feilleitingen for meg så er jeg takknemelig for tips

Edited by Gringol (see edit history)

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Fort deg å legge til "Volvo AQAD40A 165hk" til tråd-tittelen - da lever tråden lengre. "Ladeproblem....HJÆLP" er ingen god nok tittel....

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

STRØM, er noe jeg ikke har helt peiling på, men regulator er det ladac som er dette eller? så er det samme ladacen som har vært på begge dynamoene ja,

Takk til deg Walter_S

Edited by Gringol (see edit history)

MVH

Gringol

Da er det vel antakeligvis Ladacen (eller koblingen til Ladacen) som er problemkilden.

I hvert fall er det veldig sansynlig siden det er akkurat det samme feil igjen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Når jeg skrev "legge til "Volvo AQAD40A 165hk" til tråd-tittelen " så mente jeg ikke i steden for den gamle tittelen, men i TILLEGG til "ladeproblem" - da får du være i fred.

F. eks. Ladeproblem - Volvo AQAD40a - 165hk

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Interesant dette med ladacen, denna ledningen på jeg få sjekket, kanskje det kan være for liten dimmensjon på ledning?

Det som jeg lurer på er om det har bettydning at jeg er full lada batterier tidlig på sommeren og da funker alt ok, og så går det utover sommeren og det blir dårlig med lading.

De tidligere år så har jeg vært mere på steder der jeg kan lade opp batteriene og har ikke sett på dette som ett stort problem, bare at den skvatt ned på 12v av og til.

Mens denna sommeren har jeg brukt båten lite og har vært svært lite på steder der jeg har topplada batteriene, nå er det mye problemer...........

MVH

Gringol

Det har trolig noe å gjøre verken med for tynn ledning eller mellomladning av batteriene dine.

Hvis du måler noe med 12,xx Volt da er det bare batterispenning, men verken dårlig eller noe ladning.

Så er det sannsynlig at ladningen detter ut i det hele tatt, altså enten pga. feil på regulatoren eller tilkoblinger (slik at hele reguleringen detter ut).

Alt det selvfølgelig med forutsettning at det ikke finnes noe feil på veien mellom dynamo og batteri.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

okey, så når jeg ser på voltmeter og det er 14v og måler direkte på batterier og får samme måling 14v, og så måler jeg når den er ca 12v og får det samme måling 12v så mener du at det må være regulator, eller dårlig ledning mellom regulator og dynamo??

MVH

Gringol

nå har vi diskutert feilen din her med 1 i promille. Du har mest sannsynlig irr på en eller annen kabel. Muligens på sensekabelen til regulatoren elns. ta av alle kabelsko på batterier og fres det rent med roterende stålbørste. Pakk det inn med syrefri vaselin eller kabelskofett. Ta av alle kabel på dynamo og fres det rent der og. samme prosdyre. usikker på en kabel? Bytte elendigheten med engang istedet for å lete deg ihjel. mer tverrsnitt på kabel er alltid bra :-)

mvh

Bavaria32sport

red skriveleifer

Edited by Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hørtes ut som en god løsning :drink: satser på å bytte alle ledningene som har med ladacen å gjøre og gå opp i tverrsnitt.......så får me sjå kor det går

MVH

Gringol

Hei igjen.

Ja, kabelfeil må du selvfølgelig ekskludere først.

Hvis du har gjort det da kan du sjekke hvordan det oppfører seg etterpå.

Er det det samme feil etter hvert, da er det vel Ladacen "it-selv" som feiler og da trenger du en annen regulator.

Bare dummt at Ladac krever deaktivering av den originale regulatoren,

ellers hadde du minst "vanlig" ladning når den eksterne svikter.

Lykke til videre!

Jørg

Har ikke jeg lest dette akkurat så?

Men det vet du sikkert bedre enn jeg, Ole Petter.

Ellers, hvorfor er da alle som jeg så deaktivert?

Det er jo i så fall uten mening, hvis ikke den originale regulatoren gir for mye spenning.

Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

Takk så mye

Problemet med denne feilen er jo at det er tidkrevende.........bytta jo dynamo i våres og alt så veldig bra ut på forsommeren......bytter jeg nå ledninger og det funker så må jeg nok vente til neste sommer å se om det var årsaken, for nå er båten på land og full lada batterier. Skal kjøre båten på ferskvann her på land i løpet av uka og får vel da litt svar på om dette med full lada batterier har noe å si.............

MVH

Gringol

Tenkt meg om litt og lurte på om det hadde vært like greit å fjerna ladacen så hadde det jo blitt en ting mindre å bry seg om.

Det er jo delte meninger om ladac og hvor mye det har reelt å si for ladinga ....... det hadde da blitt noe greiere å finne feilen...hve tror dere???

MVH

Gringol

Uten den eksterne mangler det noe, om det er Ladac eller en annen spiller da ingen rolle.

Pga. det ville jeg enten sjekke at Ladacen er o.k., eller kjøpe en ny regulator.

Gamle regulatoren kan du jo sende direkte til Ladac, hvis du er usikker.

Hvis den er ikke skadet da risikerer du bare 2x frakt pluss litt for testing.

Jørg

Det kan jo tyde på at den interne regulatoren er fjernet siden spenningen synker til 12V, da er det jo ingen lading. I fall den ikke er fjernet må jo feilen ha en annen årsak, ellers ville den interne regulaturen overta ladingen om Ladac sviktet.

Å få testet ladacen er jo en god start for å komme videre. Da regner med at alle kontakter nå gir god forbindelse. :seeya: