Jump to content

Vende Globe 2009 teaser


Framtia

Recommended Posts

Det er sikkert spennende å seile solo i Vendee Globe for de som har økonomien i orden. Og det ser barskt ut.

 

Det har nok blitt tatt opp før her på forumet, men hvordan forholder disse soloseilerne seg til de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen? For de må vel sove litt innimellom? Regel 5 i sjøveisreglene sier da vitterlig at "Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt." Hvordan gjør de dette når de sover? Har de en form for dispensasjon fra å følge de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bare en dag igjen til starten, jeg gleder meg. Vendeè Globe er for meg mye mer appellerende enn VOR eller Americas Cup. M.h.t kostnadene så er budsjettene for VG omtrent tiendedelen av VOR. Av de mange fantastiske historiene synes jeg at Pete Goss sin redning av Raphael Dinelli i 96/97 er den mest spektakulære.

rescue2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg stilte i innlegg nr. 2 i denne tråden spørsmål om hvordan soloseilerne forholder seg til de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen. Her er et tydelig eksempel på en som ikke har fulgt disse reglene:

 

Soloseiler i Vendee Globe kolliderte med fiskebåt, og det ble ikke holdt nødvendig utkikk i tiden rett før kollisjonen.

 

Jeg finner det høyst merkverdig at det legges opp til en konkurranse hvor man kan komme til å bryte de internasjonale reglene til forebygging av sammenstøt på sjøen med viten og vilje ettersom man kun er en person om bord til å ta seg av alle oppgaver, og hvor man nødvendigvis må ha litt søvn innimellom.

Link to post
Share on other sites

Dette er 6. gang Vendee Globe arrangeres og er bare en av flere soloseilas regattaer. De mest kjente over atlanterene er Transat 6.50 (ja med båter på 6.5 m. fra Frankrike til Brazil på høsten), OSTAR og Route du Rhum.

 

De anser at utkikken som holdes er innenfor reglene. Reglene om utkikk skal vel ikke tolkes så bokstavlig at det til enhvertid er et menneske som skal stirre 360 grader. Når du seiler midt utpå atlanteren, ikke en annen båt i syne, radaren viser ingenting. Da må det være greit å ikke stirre konstant? Rent praktisk gjør de det slik at er man i traffikerte områder holder man utkikk, men etterhvert som man kommer ut i rom sjø og utenfor skipsrutene sover man i 15 min. etapper. 15 min fordi det er min. tiden det tar for fra en båt er usynlig bak horisonten til den kan utgjøre en fare og man må begynne å planlegge unnamanøver. Det høres helt sykt ut, men de som klarer det sier at det etterhvert blir en vane. De har radar som varsler dersom objekter kommer innenfor en satt grense.

 

Det er selvsagt ikke risikofritt, men sammenstøt med andre båter skjer omtrent ikke. Det største problemet m.h.t sammestøt er med isfjell, hval eller diverse flytende objekter. Det vanskeligste er likevel å posjonere ut en passe defensiv seiling for å unngå skader på seil og rigg, men samtidig seile så raskt som mulig.

 

Du kan jo lese mer her: http://www.vendeeglobe.org/upload/docs/not...e-2008-2009.pdf

 

Denne har en reflektert diskusjon: http://sailingmagazine.net/fullby1001.html

Link to post
Share on other sites

Tydligvis tøffe forhold i starten. 40 knop og store bølger i Biscaia. Av 30 båter har 7 returnert til Les Sables d'Olonne for reperasjoner, hvorav 2 med mastebrudd. De har tiden frem til 19. nov å reparere før de kan restarte i følge reglene.

 

Se denne filmen fra Samantha Davus på Roxy som sier noe om forholdene:

 

http://www.vendeeglobe.org/fr/mediatheque/videos/play/83/

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...