Jump to content

Vann i kjølen på Sollux 850 AC


Rormann

Recommended Posts

Har tatt opp båten på land og har også i år lenset ut 3-5 liter vann fra kjølen på min Sollux 850 AC. Det meste ligger rett under motoren, pluss en liten ansamling litt lengre bak.

 

Helt bak er det ingenting. Er dette normalt ? Virker som ferskvann med litt svak saltsmak på meg....

 

:confused:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Vann i kjølen...

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Hadde samme problem i min Askeladden 605. Etter regnvær eller båtvask var det altid vann nede i kjølsvinet.Nå var der montert aut. lensepumpe, så det ble jo pumpet ut etterhvert, men alikevel, det irriterte meg nok , så jeg begynte og lete med lys og hørsel etter lekkasje. Det viste sseg tilslutt at vannet kom inn på tre forskjellige plasser i skrogsammensettingen.(bak fenderlist). Forhandler tok inn båten og fjernet fenderlista for deretter å frese ut et spor slik at ny fugemasse ble sprøytet inn i skjøten. Nå kommer det ikke et vanndrypp inn, så der er tørt som en ørken nede i "kjelleren". Dette er et kjent problem på en rekke båter, særlig nye, så det er vel førsteplassen som bør undersøkes hvis man får vann (ferskvann) i kjølen, eller i dobbeltskroget.

Link to post

Det er små dreneringshull mellom skottene så vannet kan renne bakover. Det har ikke vært så mye vann at det har vært mulig å lense det ut ( lenseslangen sitter jo litt høyere).

 

Har hatt en liten lekkasje fra kalesja overfor motoren, men det har ikke virket som det er så mye. Men det kan jo tenkes at det har forsvunnet ned i motorlukene og i dørken, og at det har vært mer enn jeg tror....

Hadde ikke denne lekkasjen i fjor og da var det også litt vann....

 

Vannet er ikke spesielt salt og da har det vel ikke med skroggjennomføringer/aksling og gjøre formoder jeg...

Redigert av Rormann (see edit history)
Link to post

Dersom du har varmvannstank montert, er det mulig at vann fra overtrykksventilen på denne tanken renner bak og under motoren?

 

Det kommer ofte en liten skvett ut av overtrykksventilen når vv-tanken varmes opp. Veldig greit å ha en slange på denne og lede vannet ned i en flaske som kan tømmes med passelige mellomrom.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det kan være en mulighet ha. Tømte akkurat siste resten i tanken ut via denne ventilen i dag, og ser at det ligger litt vann i kjøen under den. Dette renner bakover gjennom dreneringshullet. Kan være en av kildene. Usikkert om jeg klarer å få en flaske fast der, men jeg skal prøve.

 

Vet du forresten hvorfor det alltid blir en del vann igjen i tanken etter at jeg har tømt ut max av varmtvannet via blandebatteriene.

Har tømt over ti liter fra ventilen på tanken etter at det sluttet å renne fra springen.

 

(tømte dette ut i bøtter. Ellers ville det blitt enda mere vann i kjølen)..

Redigert av Rormann (see edit history)
Link to post
Naboen min opplevde det samme med sin askeladden. Siden forhandleren hadde gått konkurs, ringte han rett til fabrikken. De ga kort og godt beskjed om at han skulle sette båten inn på nærmeste båt verksted, så skulle de betale for reparasjonen.

 

Skal jeg reklamere må det jo være en reklamasjonssak. Båten er fra 2001 og det skal nok litt mer til før jeg kan sette den på verksted på farbrikkens regning.

Redigert av Rormann (see edit history)
Link to post

Et par kommentarer.

Vi har hatt vår nåværende båt i 3 sesonger. Det har aldri vært antydning til vannansamling i kjølen og jeg vurderer dette nå til å være "normal"-situasjonen.

Jeg har forståelse for at overtrykk i varmtvannsberederen kan gi noe lekkasje i overtrykksventil, men dette vannet kan stort sett enkelt føres tilbake til ferskvannssystemet ombord før trykkvannspunmpen.

Jeg har også forståelse for at noen (kanskje de fleste) pakkbokser kan gi litt lekkasje - men dette skal væra av helt bagatellmessig karakter. I motsatt fall bør pakkboksen overhales.

Det kan noen ganger være utfordrende å tømme alt ferskvannet i systemet. Det er viktig at alle vannarmaturer står helt åpne. Videre bør det være lufting til varmtvannsberederen. Jeg pleier å bruke trykkluft på luftingen til varmtvannsberederen - da pleier alt ferskvann å komme ut av systemet. Jeg har et avtappings-slangesystem på det laveste punktet i ferskvannssystemet. Deler ellers alle synspunkter om at det er viktig å frostsikre vannarmaturer og eventuelle vannfiltre ombord.

Link to post

Beklager, jeg burde ha skrevet "vannkraner". Jeg har gjennom årene hatt noe forskjellige system ombord. På et par båter hadde jeg montert kullfilter på ferskvannssiden frem til kaldtvannskranen til dinetten. Dersom dette ikke ble framontert om høsten fikk det frostspregning i kuldegrader. Jeg har også fått frostspregning av varmtvannsbereder selv om kraner stod åpne. Årsaken var at jeg ikke hadde fått tømt ut alt vann fra denne tanken. Jeg anbefaler alltid å bruke trykkluft for å tømme alt ferskvann ombord.

Et annet råd som aldri kan gis for ofte: husk på frostvæske i toilettene - husk på frostvæske i toilettene.

Link to post
Vet du forresten hvorfor det alltid blir en del vann igjen i tanken etter at jeg har tømt ut max av varmtvannet via blandebatteriene.

Årsaken til dette er vel at varmtvann-uttaket står helt i toppen av tanken, så det blir ikke mye som kommer ut denne veien. Kaldtvann-inntaket er plassert nederst, slik at her burde det være bedre muligheter. Men jeg har inntrykk av at vannet ikke har særlig lyst til å komme ut denne veien.

 

Jeg tømmer vv-tanken vha slangen jeg har montert på overtrykksventilen. Men for å få ut alt vannet må jeg sette trykk på varmtvann-uttaket (benytter pumpa til gummibåten til dette). Det er en fordel å ha god tid til dette arbeidet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...