Rormann Startet 28.September.2008 Del på Facebook Startet 28.September.2008 Har tatt opp båten på land og har også i år lenset ut 3-5 liter vann fra kjølen på min Sollux 850 AC. Det meste ligger rett under motoren, pluss en liten ansamling litt lengre bak. Helt bak er det ingenting. Er dette normalt ? Virker som ferskvann med litt svak saltsmak på meg.... Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Vann i kjølen...For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Helt normalt. Det vil alltid være noe regnvann og sjøsprøyt som finner veien ned under dekk. 3-5 liter er ikkeno. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
alidal Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Er i alle fall ikke normalt på min båt....... Ville sjekket det ut ganske nøye. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Hadde samme problem i min Askeladden 605. Etter regnvær eller båtvask var det altid vann nede i kjølsvinet.Nå var der montert aut. lensepumpe, så det ble jo pumpet ut etterhvert, men alikevel, det irriterte meg nok , så jeg begynte og lete med lys og hørsel etter lekkasje. Det viste sseg tilslutt at vannet kom inn på tre forskjellige plasser i skrogsammensettingen.(bak fenderlist). Forhandler tok inn båten og fjernet fenderlista for deretter å frese ut et spor slik at ny fugemasse ble sprøytet inn i skjøten. Nå kommer det ikke et vanndrypp inn, så der er tørt som en ørken nede i "kjelleren". Dette er et kjent problem på en rekke båter, særlig nye, så det er vel førsteplassen som bør undersøkes hvis man får vann (ferskvann) i kjølen, eller i dobbeltskroget. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Er kjølen oppdelt med vanntette skott? Er vannet kun under motor, kan vel dette komme inn gjennom kallesjen, eller ved vask av båten innvedig? Alternativt har du en lekkasje på motoren? Ville isåfall sjekket sjøvannspumpen. Redigert 28.September.2008 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Det er små dreneringshull mellom skottene så vannet kan renne bakover. Det har ikke vært så mye vann at det har vært mulig å lense det ut ( lenseslangen sitter jo litt høyere). Har hatt en liten lekkasje fra kalesja overfor motoren, men det har ikke virket som det er så mye. Men det kan jo tenkes at det har forsvunnet ned i motorlukene og i dørken, og at det har vært mer enn jeg tror.... Hadde ikke denne lekkasjen i fjor og da var det også litt vann.... Vannet er ikke spesielt salt og da har det vel ikke med skroggjennomføringer/aksling og gjøre formoder jeg... Redigert 28.September.2008 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Dersom du har varmvannstank montert, er det mulig at vann fra overtrykksventilen på denne tanken renner bak og under motoren? Det kommer ofte en liten skvett ut av overtrykksventilen når vv-tanken varmes opp. Veldig greit å ha en slange på denne og lede vannet ned i en flaske som kan tømmes med passelige mellomrom. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Rormann Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Det kan være en mulighet ha. Tømte akkurat siste resten i tanken ut via denne ventilen i dag, og ser at det ligger litt vann i kjøen under den. Dette renner bakover gjennom dreneringshullet. Kan være en av kildene. Usikkert om jeg klarer å få en flaske fast der, men jeg skal prøve. Vet du forresten hvorfor det alltid blir en del vann igjen i tanken etter at jeg har tømt ut max av varmtvannet via blandebatteriene. Har tømt over ti liter fra ventilen på tanken etter at det sluttet å renne fra springen. (tømte dette ut i bøtter. Ellers ville det blitt enda mere vann i kjølen).. Redigert 28.September.2008 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Naboen min opplevde det samme med sin askeladden. Siden forhandleren hadde gått konkurs, ringte han rett til fabrikken. De ga kort og godt beskjed om at han skulle sette båten inn på nærmeste båt verksted, så skulle de betale for reparasjonen. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Hansi Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Innholdet i varmtvannstanken tømmer jeg ut via overtrykksventil i skutebunn når vannet er sånn passelig varmt. Har i et par dråper Zalo og benytter samtidig anledningene til å vaske rent etter sesongen. Lenser ut og tørker opp. Det var det. Redigert 28.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Naboen min opplevde det samme med sin askeladden. Siden forhandleren hadde gått konkurs, ringte han rett til fabrikken. De ga kort og godt beskjed om at han skulle sette båten inn på nærmeste båt verksted, så skulle de betale for reparasjonen. Skal jeg reklamere må det jo være en reklamasjonssak. Båten er fra 2001 og det skal nok litt mer til før jeg kan sette den på verksted på farbrikkens regning. Redigert 28.September.2008 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Et par kommentarer. Vi har hatt vår nåværende båt i 3 sesonger. Det har aldri vært antydning til vannansamling i kjølen og jeg vurderer dette nå til å være "normal"-situasjonen. Jeg har forståelse for at overtrykk i varmtvannsberederen kan gi noe lekkasje i overtrykksventil, men dette vannet kan stort sett enkelt føres tilbake til ferskvannssystemet ombord før trykkvannspunmpen. Jeg har også forståelse for at noen (kanskje de fleste) pakkbokser kan gi litt lekkasje - men dette skal væra av helt bagatellmessig karakter. I motsatt fall bør pakkboksen overhales. Det kan noen ganger være utfordrende å tømme alt ferskvannet i systemet. Det er viktig at alle vannarmaturer står helt åpne. Videre bør det være lufting til varmtvannsberederen. Jeg pleier å bruke trykkluft på luftingen til varmtvannsberederen - da pleier alt ferskvann å komme ut av systemet. Jeg har et avtappings-slangesystem på det laveste punktet i ferskvannssystemet. Deler ellers alle synspunkter om at det er viktig å frostsikre vannarmaturer og eventuelle vannfiltre ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Ha ha. Jeg fant masse olje i dag på et sted hvor det ikke kan komme olje. Litt tenking så var det innlysende. Hadde glemt å stramme slangeklemma fra oljetank til baugpropellen etter overhaling og så endte den olja opp på utenkelige steder. Kanskje liksågreit at invalidepjopellen ikke har vært brukt i år ? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Deler ellers alle synspunkter om at det er viktig å frostsikre vannarmaturer og eventuelle vannfiltre ombord. Frostsikre armatur ? Lar kranene stå åpne inkludert overtrykksventilen på varmtvanns tanken og tømmer filteret. Ferdig. Noe annet er aldri blitt praktisert. Sålangt er den eneste ulykken et sprukket dusjhåndtak. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Beklager, jeg burde ha skrevet "vannkraner". Jeg har gjennom årene hatt noe forskjellige system ombord. På et par båter hadde jeg montert kullfilter på ferskvannssiden frem til kaldtvannskranen til dinetten. Dersom dette ikke ble framontert om høsten fikk det frostspregning i kuldegrader. Jeg har også fått frostspregning av varmtvannsbereder selv om kraner stod åpne. Årsaken var at jeg ikke hadde fått tømt ut alt vann fra denne tanken. Jeg anbefaler alltid å bruke trykkluft for å tømme alt ferskvann ombord. Et annet råd som aldri kan gis for ofte: husk på frostvæske i toilettene - husk på frostvæske i toilettene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Vet du forresten hvorfor det alltid blir en del vann igjen i tanken etter at jeg har tømt ut max av varmtvannet via blandebatteriene. Årsaken til dette er vel at varmtvann-uttaket står helt i toppen av tanken, så det blir ikke mye som kommer ut denne veien. Kaldtvann-inntaket er plassert nederst, slik at her burde det være bedre muligheter. Men jeg har inntrykk av at vannet ikke har særlig lyst til å komme ut denne veien. Jeg tømmer vv-tanken vha slangen jeg har montert på overtrykksventilen. Men for å få ut alt vannet må jeg sette trykk på varmtvann-uttaket (benytter pumpa til gummibåten til dette). Det er en fordel å ha god tid til dette arbeidet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.