Jump to content

Redningsselskap/sjøassistanse, tilbud for tunge båter ?

Verrie

Recommended Posts

Jeg oppdagde ved en tilfeldighet her på forumet for en tid tilbake at båter over en viss tyngde ikke omfattes av reglene innen redningsselskapet. Hadde jeg fått problemer gjelder ikke mitt medlemsskap.

Undrende tok jeg kontakt med redningsselskapet pr mail. Det gikk laaaang tid, før jeg purret opp mail igjen. Og joda, vår båt var utenom assistansetilbudet. "Hva slags vekt er det angitt på vår båt i deres register svarte jeg. (jeg husker nemlig jeg ble spurt om vekt), og vi er anført med 57 tonn. "Hvorfor ga dere meg tilbudet da??". Beklager, var alt jeg fikk til svar......... Jeg sendte da ny mail igjen, og spurte om 2 års medlemsskap egentlig bare er bortkastet ? "Beklager" var alt jeg fikk til svar......

Pengene gidder jeg ikke bry meg om, de går til en god sak allikevel. Men jeg stiller spørsmål ved fremgangsmåten når de VET at grunnlaget blir feil ?

Rett skal være rett, jeg gjennomgikk materialet som er tilsendt meg når dette spørsmålet verserte skriftlig mellom meg og redningsselskapet og jeg ser at der ble nevnt noe om vekt. Men denne har gått meg hus forbi (er nok ikke så pinlig nøye med å lese absolutt alt som kommer i postkassen).

Uansett. Her er mange kloke hoder. Finnes der andre alternativ som ikke har begrensning på vekt/lengde? Finnes der eksempelvis forsikringsordning som gjør at dersom jeg har motorstans, tau i propell/annet som muliggjør kontakt for assistanse uten å eventuelt måtte betale egenandel?

Jeg vil tro dette er en problemstilling som blir mer gjeldende fremover, båtene blir større og tyngre.

Jeg har forøvrig sendt mail til redningsselskapet og skrevet litt om dette i svært så godmodig tone, konstruktivt og greit. Ingen som gidder å svare engang........

Fint at du belyser dette problemet , sjekket for en tid tilbake selv og har samme problemet , kun en kald skulder ved hendvendelse til di respektive selskapene. Denne problemstillingen skulle jeg tro gjelder ganske mange av oss , for som du sier " båtene blir jo bare tyngre og tyngre med tiden ". Før eller siden kan vi få brukt for assistanse og da sitter

vi der. Assistanse får vi nok, tviler ikke på det men til hvilken pris????

Vekt? :confused::confused::confused:

Medlemsbetingelsene til Kystpatruljen skriver "brutto register tonn" (sic) og bruttotonn er ikke båtens vekt (som gjerne kalles deplasement). Bruttoregistertonn er dessuten en betegnelse som er gått ut på dato og erstattet med bruttotonn. Dette er båtens størrelse, målt etter bestemte regler. For dem som har båter som er mindre enn 15 meter LOA kan puste lettet ut dersom NSSR følger de norske reglene for bruk av bruttotonnasje (§11 nummer 1.9.1 sier at 15 meter skal regnes som 25 bruttotonn)

Edited by Sjøtummel (see edit history)

Nå er jo ikke brutto register tonn en vektangivelse ,men et mål på volumet i båten, minus ganger og diverse andre rom som feks.storesrom. Hvor mange er det som har fått båtene sine målt? Vår fiskebåt feks.måler 172 br.reg.tonn,men veier 248 tonn tom. Tror nesten Redningsselskapet bør gå over til en annen begrensning av størrelse.

Jeg oppdagde ved en tilfeldighet her på forumet for en tid tilbake at båter over en viss tyngde ikke omfattes av reglene innen redningsselskapet. Hadde jeg fått problemer gjelder ikke mitt medlemsskap.

Undrende tok jeg kontakt med redningsselskapet pr mail. Det gikk laaaang tid, før jeg purret opp mail igjen. Og joda, vår båt var utenom assistansetilbudet. "Hva slags vekt er det angitt på vår båt i deres register svarte jeg. (jeg husker nemlig jeg ble spurt om vekt), og vi er anført med 57 tonn. "Hvorfor ga dere meg tilbudet da??". Beklager, var alt jeg fikk til svar......... Jeg sendte da ny mail igjen, og spurte om 2 års medlemsskap egentlig bare er bortkastet ? "Beklager" var alt jeg fikk til svar......

Man holder tydeligvis tradisjonene ved like :wink:

Dette var nemlig nøyaktig samme erfaring som jeg gjorde da jeg midt på 90-tallet hadde hatt min første POSEIDON som medlem i 3-4 år.

De hadde først tegnet meg som medlem, NSSR-representanten var sogar ombord i båten. Men da jeg selv, flere år senere fikk høre det samme som du har hørt, og fikk det samme lapidare svaret - da sank min anseelse for Redningsselskapet mange hakk.

Jeg var på nippet til å døpe dem om til Regningsselskapet . . . . .

Men hvis de lever i den villfarelse at bruttotonn er båtens vekt, da burde noen kanskje ta et D5L-kurs :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Et alternativ kan jo være sjøassistanse ser ikke at de har noen vektbegrensning :seeya:

Om du ser på båtparken til sjøassistanse kontra redningsselskapet så er vel neppe dette noen bedre løsning om du sliter med "overvekt" :smiley:

Så på en eller annen nettside at en av skøytene på nordvestlandet hadde greid å slepe hurtigruta i en 4-5 knop, så det er vel ikke redskapet det står på, men det er klart at de er nødt til å reservere seg juridisk så ikke en av båtene i simrad klassen blir stående midt i skagerrak og lugge i 200 tonn stålbåt fordi skipperen SKAL slepes hjem.

Og om det først er alvor så er det vel viktigere og redde folk og fe enn båten?

Har du først behov for det, får du hjelp om du er medlem eller ikke og lar det seg gjøre kommer du hjem med båten i behold også.

Send heller en mail til redningsselskapet og spør hvor mange oppdrag de har avbrudt siste 10 år pga utstyrssvikt, dårlig vær eller pga at havarist har hatt for stor båt.

Da tenker jeg kanskje det er verdt pengene allikevell...

Edited by Berjohansen (see edit history)
Man holder tydeligvis tradisjonene ved like :wink:

Dette var nemlig nøyaktig samme erfaring som jeg gjorde da jeg midt på 90-tallet hadde hatt min første POSEIDON som medlem i 3-4 år.

De hadde først tegnet meg som medlem, NSSR-representanten var sogar ombord i båten. Men da jeg selv, flere år senere fikk høre det samme som du har hørt, og fikk det samme lapidare svaret - da sank min anseelse for Redningsselskapet mange hakk.

Jeg var på nippet til å døpe dem om til Regningsselskapet . . . . .

Men hvis de lever i den villfarelse at bruttotonn er båtens vekt, da burde noen kanskje ta et D5L-kurs :wink::wink:

Mye surt oppgulp her, ser at de hjelper tunge båter også, titt her

Er også et godt sammarbeid i Stavanger mellom Redningsselskapet og Gamle Rogaland, Sandnes osv. Kjenner til tilfeller der RS Ryfylke har kjørt både mannskap og hjulpet til på andre måter.

Synd at en sånn fremtredende medlem av dette miljøet ikke støtter opp om sine sammarbeidspartnere.

Nå driver vel du også i næring Poseidon med dine båter, ferger og lastebåter kan heller ikke bli medlem - uavhengig av størrelse mener jeg.

Edited by SRA (see edit history)

En viktig presisering:

er det nød så får man hjelp uansett. Men 25brt grensen gjelder altså Kystpatruljemedlemsskapet. Jeg vet ikke om noen som vet brt på min båt - og om NSSR ser seg nødt til å måle båten for å avgjøre dette så er de velkomne til det

Jeg vet ikke om noen som vet brt på min båt - og om NSSR ser seg nødt til å måle båten for å avgjøre dette så er de velkomne til det

Bitteliten, leser du måleforskriften jeg har lenket til så ser du at sjøfartsdirektoratet har forenklet bruttotonnbegrepet betydelig for båter mindre enn 15 meter. Jeg tviler veldig på at NSSR vil påberope seg egne måleregler. :wink:

Du påpeker for øvrig en viktig detalj når du nevner at dette gjelder Kystpatruljen. Du kan være vanlig medlem av NSSR for den nette sum av kr 175,- per år uansett hvor stor båt du har, eller om du i verste fall er båtløs.

For dem med båter som er over 15 meter LOA så er det ikke bare slepene som kan bli tunge. Alle typer assistanse får gjerne mye større omfang, om det er hjelp med motortrøbbel, nødfylling av drivstoff eller dykkerassistanse. Det kan godt hende NSSR kan hjelpe deg, men prisen er en annen. Ettersom du har større båt er det ikke så rart, og det ville virke litt urimelig om småbåteiere skulle sponse assistanse til dem som eier mye større båter.

Sjøassistanse har sikret seg med å sette klare genser på beløpene de garanterer. Du må betale resten dersom assistansen blir dyrere. Det er ganske enkle og greie vilkår.

Edited by Sjøtummel (see edit history)
Et alternativ kan jo være sjøassistanse ser ikke at de har noen vektbegrensning :seeya:

Helt korrekt antatt Laluna!

Ringte dem i dag og de bekreftet at all den tid det er privatbåt så er der ikke begrensninger i størrelse eller tyngde.

Dette selv om redningsselskapets båter fra tid til annen vil bli brukt til assistanse.

Jeg er dermed blitt medlem i Sjøassistanse. Med tanke på den servicegrad de utviser på kontoret til organisasjonen redningselskapet er det fornøyelig å melde meg ut derfra. Bare så synd det går utover gutta som betjener redningsbåtene.........