Jump to content

har yanmar 4jh-hte registerreim?


m/s draugen

Recommended Posts

Hei.

 

Og nå har jeg også for din skyld nettopp lastet opp den noe enklere norske brukerhåndboken for denne motorserien. (har Yanmar 4JHE selv). Her er alt om oljeskift, kjølevann, vintiljustering og oversikt over vedlikeholdsintervaller (siste side) beskrevet.

 

http://sagaforumet.com/teknisk/4JH-handbok.pdf

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fand . . også! Og akkurat nå da. Fikk alarm om at Sagaforumet er nede. PDF-filene er forresten ganske store, så de tar noe tid å laste ned. Linker til filene ligger forøvrig også under "Teknisk" nede til venstre på forsiden av http://sagaforumet.com Så vent med å laste ned til du ser at Sagaforumet er oppe igjen.

 

Lars H.

(webmaster og admin for Sagaforumet)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Vet ikke hva som har skjedd, men laster nå opp ny versjon. Så vent på klarsignal før du forsøker igjen.

 

Nå skal en ny og mindre komprimert versjon være på plass som i hvert fall jeg får åpnet. Går det greit for andre også?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kan ikke svare 100% sikkert på det, men er i hvert fall 99% sikker på at det er greit. Men det er brukt to forskjellige typer gear på disse motorene, og på den andre skal det brukes motorolje. Finner du ikke ut hvilken kasse du har, så ser du på målepinnen. Der ser du fort om det er motorolje eller tynnere rødlig hypoidolje på pinnen.

Lars H.

(ps. Viking - VIF 1-0 ved pause!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har stått på hode og funnet data på gearet.

mod:KBW 21

oil:ATF-A

No:044

gear ratio:3.28

oil qty:1.2l

Yanmar 4jh-hte

Så da spør jeg igjen...........hvilken olje kan jeg være HELT sikker på? (Shell sitt merke hadde vært greitt da jeg slipper mange mil kjøring for å skaffe meg dette)

 

Takk for svar :smiley:

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post

Dette er en knallmotor! Jeg har også en slik fra 93". Den har gått over 10000 timer og fungerer fortsatt perfekt, så du har mange mange mange timer igjen før du trenger å bekymre deg! Min fungerer fortsatt perfekt og starter absolutt alltid på første slaget! Eneste forbedring ifm motor er å bytte alle drivstoffslanger frem til motor og rense tank enda en gang pga. trøbbel med dieseldyr. Mitt inntrykk er at denne motoren ikke byr på noe som helst form for trøbbel så lenge den får diesel. Det har vært utfordringen hos meg to ganger. Utover det så har jeg aldri hatt en negativ opplevelse med denne motoren. Iflg. de som bruker disse motorene i charter i middelhavet blir de kjørt ca. 7-8000 timer før de får en overhaling også går de omtrent det samme før de byttes ut med nye båter.

Link to post

Da har jeg gått til innkjøp av olje etter tabellen i denne tråden,MEN..............er "transway dxIII" som er den rette den samme som "transway ps dxIII?

Sistenevnte,er det bare en nyere sort/vare eller den samme som førstenevnte??

Dama på statoil kunne ikke si noe,men hun visste forskjellen på fint og grovt brød :headbang:

Link to post

ATF-oljen du kjøper på bensinstasjoner og Biltema vil helt sikker være ok for gearkassen din. Biltema selger både DXII og DXIII. Begge fungerer akkurat like godt på en båtgearkasse.

 

Har selv ZF63A kasse og har brukt Biltema olje i alle år. Kassa er fortsatt like god.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

PS står for Partly Synthetic. Den oljen er sikkert minst like god som vanlig DXIII. At det står ATF-A på gearet betyr vel ikke så mye så lenge Yanmar går god for DXIII. Benevnelsene endrer seg litt som årene går.

 

Jeg mener at du trenger ikke å engste deg for mye over dette. Tviler sterkt på at du har en motor med en sær gearkasse med som skal ha en veldig sjelden ATF-kvalitet. DXIII er smørfint om det står PS foran vil jeg tørre å påstå.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Så delsyntetisk vil si at den er litt tykkere?men det vil vel ikke bli så kaldt i motorrommet mitt at det vil by på problemer.

Delsyntetisk betyr ikke høyere viskositet eller tykkere. Viskosteten er nok som på DXIII.

 

Delsyntetisk olje er oftest mer slitesterk. Tåler bedre høye temperaturer. Det blir utviklet friksjonsvarme både i automatkasser og lamellkasser, som du og jeg har. Derfor vil en syntetisk olje, i teorien i allefall, holde bedre på egenskapene. Uansett ved skifte en gang om året eller etter 350 timer, alt etter hva som kommer først, så blir ikke gearoljene i våre båter noe særlig slitt.

 

Det viktigste ved oljeskiftene er å få ut kondens, som kan dannes gjennom lite bruk eller vinterlagring. Kondens korroderer lammeller som stikker over oljebadet ved lite bruk. Derfor vil jeg anbefale en liten tur utpå rett før skifte, både for å varme opp oljen, men også for å piske inn eventuelt fraskilt vann.

 

Dersom oljen er ugjennomsiktig, litt melkeaktig, kan det tyde på litt vann i oljen.

 

PS. Ikke så dumt å håndsnu propellen en gang i måneden eller så ved vinterlagring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...