m/s draugen Startet 28.September.2008 Del på Facebook Startet 28.September.2008 (redigert) Tanken har slått meg etter 1400 timer på motoren,så er det kanskje på tide å sjekke tingenes tilstand.Vet også at det benyttes kjede eller tannhjul,men på min så vet jeg ikke hva det er....... Dette er en 86 mod.66hk med turbo På forhånd,takk for hjelpen Redigert 28.September.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Kammen har tannhjuldrift på denne motoren. Ingen Yanmar motorer har registerrem så vidt jeg vet. Ja bortsett fra bastardene i LP serien og muligens BY. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 Takk for svar.. Hva slags vedlikehold gjøres??? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Vedlikeholdsskjema finner du her: http://www.yanmar.no/arch/_img/9052913.pdf Etter litt googling ser jeg også at LarsH har lagt ut service manual til din motorserie på Sagaforumet sitt. http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf Du er visst heldig idag. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Hei. Og nå har jeg også for din skyld nettopp lastet opp den noe enklere norske brukerhåndboken for denne motorserien. (har Yanmar 4JHE selv). Her er alt om oljeskift, kjølevann, vintiljustering og oversikt over vedlikeholdsintervaller (siste side) beskrevet. http://sagaforumet.com/teknisk/4JH-handbok.pdf Lars H. Redigert 28.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) for en utrolig hjelpsomhet jeg blir overøset med i dag..tusen takk Får ikke siden opp............ Redigert 28.September.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Fand . . også! Og akkurat nå da. Fikk alarm om at Sagaforumet er nede. PDF-filene er forresten ganske store, så de tar noe tid å laste ned. Linker til filene ligger forøvrig også under "Teknisk" nede til venstre på forsiden av http://sagaforumet.com Så vent med å laste ned til du ser at Sagaforumet er oppe igjen. Lars H. (webmaster og admin for Sagaforumet) Redigert 28.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 Ja,der var den ja.Takk. Ett spørsmål til ang.sinkanoder.Snakket med en fyr fra Rørvik marina om/hvor det finnes anoder på motoren.Tenkte å skifte,men fikk til svar at slik fantes ikke...Synes at dette i så fall er rart at det ikke finnes i tilknytning til avkjølingen....Stemmer det at det ikke finnes? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Det stemmer, ingen anoder på motoren. Så det slipper du å tenke på. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Maser fælt nå,men den filen du refererer til,får jeg opp følgende;"filen er skadet og kan ikke repereres"får jeg opp nå andre gang jeg er inne???????????????? http://sagaforumet.com/teknisk/4JH-handbok.pdf Redigert 28.September.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Hei. Vet ikke hva som har skjedd, men laster nå opp ny versjon. Så vent på klarsignal før du forsøker igjen. Nå skal en ny og mindre komprimert versjon være på plass som i hvert fall jeg får åpnet. Går det greit for andre også? Lars H. Redigert 28.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 Jo da,det går. Har ett spørsmål til før jeg gir meg;gearolje står det ATF-A som skal brukes.....Kan jeg benytte Shell sin ATF-TA?(donax står det på flasken,men det det har vel ingen betydning). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Kan ikke svare 100% sikkert på det, men er i hvert fall 99% sikker på at det er greit. Men det er brukt to forskjellige typer gear på disse motorene, og på den andre skal det brukes motorolje. Finner du ikke ut hvilken kasse du har, så ser du på målepinnen. Der ser du fort om det er motorolje eller tynnere rødlig hypoidolje på pinnen. Lars H. (ps. Viking - VIF 1-0 ved pause!) Redigert 28.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Den er rød fra før av og det står ATF i anvisningen Redigert 28.September.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 (redigert) Har stått på hode og funnet data på gearet. mod:KBW 21 oil:ATF-A No:044 gear ratio:3.28 oil qty:1.2l Yanmar 4jh-hte Så da spør jeg igjen...........hvilken olje kan jeg være HELT sikker på? (Shell sitt merke hadde vært greitt da jeg slipper mange mil kjøring for å skaffe meg dette) Takk for svar Redigert 4.Oktober.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Yanmar Norge sier at KBW-21 gearet kan bruke Statoil Transway dx III eller Valvoline MaxLife ATF. De nevner ikke noen Shell olje, dessverre. (ATF er forkortelse for Automatic Transmission Fluid - Automatkasse olje). Tabellen fra Yanmar finner du her, pdf fil. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
m/s draugen Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Dette er en knallmotor! Jeg har også en slik fra 93". Den har gått over 10000 timer og fungerer fortsatt perfekt, så du har mange mange mange timer igjen før du trenger å bekymre deg! Min fungerer fortsatt perfekt og starter absolutt alltid på første slaget! Eneste forbedring ifm motor er å bytte alle drivstoffslanger frem til motor og rense tank enda en gang pga. trøbbel med dieseldyr. Mitt inntrykk er at denne motoren ikke byr på noe som helst form for trøbbel så lenge den får diesel. Det har vært utfordringen hos meg to ganger. Utover det så har jeg aldri hatt en negativ opplevelse med denne motoren. Iflg. de som bruker disse motorene i charter i middelhavet blir de kjørt ca. 7-8000 timer før de får en overhaling også går de omtrent det samme før de byttes ut med nye båter. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Da har jeg gått til innkjøp av olje etter tabellen i denne tråden,MEN..............er "transway dxIII" som er den rette den samme som "transway ps dxIII? Sistenevnte,er det bare en nyere sort/vare eller den samme som førstenevnte?? Dama på statoil kunne ikke si noe,men hun visste forskjellen på fint og grovt brød Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 ATF-oljen du kjøper på bensinstasjoner og Biltema vil helt sikker være ok for gearkassen din. Biltema selger både DXII og DXIII. Begge fungerer akkurat like godt på en båtgearkasse. Har selv ZF63A kasse og har brukt Biltema olje i alle år. Kassa er fortsatt like god. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
m/s draugen Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 (redigert) Det står delsyntetisk på flaska har det noen betydning? Henger meg litt opp i benevnelsen da "PS"ikke er med i beskrivelsen men kun "DX" av hvilken type det skal være. Og hva betyr egentlig A i atf-A Redigert 7.Oktober.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 PS står for Partly Synthetic. Den oljen er sikkert minst like god som vanlig DXIII. At det står ATF-A på gearet betyr vel ikke så mye så lenge Yanmar går god for DXIII. Benevnelsene endrer seg litt som årene går. Jeg mener at du trenger ikke å engste deg for mye over dette. Tviler sterkt på at du har en motor med en sær gearkasse med som skal ha en veldig sjelden ATF-kvalitet. DXIII er smørfint om det står PS foran vil jeg tørre å påstå. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
m/s draugen Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 (redigert) Takker for det. De hadde kanner det stod bare DXIII, som skal brukes,men de var på 10 l.Tviler jeg greier å bruke alt det. Så delsyntetisk vil si at den er litt tykkere?men det vil vel ikke bli så kaldt i motorrommet mitt at det vil by på problemer. Igjen,takk for oppklaringen Redigert 7.Oktober.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Så delsyntetisk vil si at den er litt tykkere?men det vil vel ikke bli så kaldt i motorrommet mitt at det vil by på problemer. Delsyntetisk betyr ikke høyere viskositet eller tykkere. Viskosteten er nok som på DXIII. Delsyntetisk olje er oftest mer slitesterk. Tåler bedre høye temperaturer. Det blir utviklet friksjonsvarme både i automatkasser og lamellkasser, som du og jeg har. Derfor vil en syntetisk olje, i teorien i allefall, holde bedre på egenskapene. Uansett ved skifte en gang om året eller etter 350 timer, alt etter hva som kommer først, så blir ikke gearoljene i våre båter noe særlig slitt. Det viktigste ved oljeskiftene er å få ut kondens, som kan dannes gjennom lite bruk eller vinterlagring. Kondens korroderer lammeller som stikker over oljebadet ved lite bruk. Derfor vil jeg anbefale en liten tur utpå rett før skifte, både for å varme opp oljen, men også for å piske inn eventuelt fraskilt vann. Dersom oljen er ugjennomsiktig, litt melkeaktig, kan det tyde på litt vann i oljen. PS. Ikke så dumt å håndsnu propellen en gang i måneden eller så ved vinterlagring. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.