Mix Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Kondens korroderer lammeller som stikker over oljebadet ved lite bruk. Kasser med lamellpakker ala ZF63 bør fylles til topps ved lengre tids lagring. Men husk avtapping igjen før idriftsetting. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 (redigert) Ok. Da skal jeg ta ett oljeskifte i helga.Trodde det var hvert 3-4 år. Propellen går rundt hver helg året rundt da vinteren også er båtsesong MEN jeg sjekker jevnlig nivået Igjen....TAKK FOR HJELP Redigert 7.Oktober.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Au da! Sjekker gearoljen en gang i året, og en skjelden gang har jeg hatt på en skvett ny olje. Men jeg har aldri skiftet oljen! Og jeg har hatt båten i 21 år! I manualen står det faktisk oljeskift hver 100. time eller årlig. Så ved opptak blir det gearoljeskift. Men hver 100. time hørtes kort ut. Håper det kun er for de kassene som bruker motorolje og ikke hypoidolje som det er på min kasse. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Skifter ATF olja annet hvert år på min ZF80IV kasse. Det går på 7 liter. Synes hvert år blir litt overkill, men manualen sier faktisk 250 timer eller hvert år. Båten er i bruk året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Phu.......godt å se at det er flere som blir svette av disse opplysningene Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Har ikke hatt båten mer enn et par sesonger og er derfor (fortsatt) pliktoppfyllende ihht manualen - selv om båten er over 20 år gammel.... Benytter transmisjonsoljenoljen fra Carlube AFT-Q Dexron IID; ekvivalenten til AFT-A. Denne oppfatter jeg som god (og rimelig). Har forresten også benyttet Carlube oljer på de siste par bilene med stort hell. Link til Carlube AFT-Q: http://www.carlube.co.uk/index.cfm?product=86 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.