Jump to content

Beskyttelse av polert skrog over vinteren

Pilt Pompel

Recommended Posts

Tar opp båten i dag, for vinteropplag og noen prosjekter som bytte av noen bunnventiler osv.

Har egentlig lyst å gå på med krum hals og få vasket, polert og vokset, men av erfaring vet jeg at

dette blir dobbeltarbeid, da det nesten uansett kommer sorte striper og skitt i løpet av vinteren.

Dette uansett tildekking under presenning.

Da var min tanke gladpak! Er det noen som har forsøkt noe slikt?

Jeg testet på et område, på ca 1,5 meter langt nypolert område, og den satt som støpt.

Spørsmålet er om dette holder i mange, kalde vintermåneder.

Vask og polêr båten godt. Deretter påfører du voks og lar den bli på uten å polere den ut. På våren vasker du lett av voksen og der ligger all møkk, sand, striper etc. Har du gjort en god polereingsjobb på høsten trenger du ofte bare en runde med hardvoks på våren. Da polerer du selvsagt ut hardvoksen :wink:

Eneklt og greit. Noen smører også inn med vaslinolje, på høsten. Det er delte meninger om hvor ok det er. Ligger man på en plass der det blir mye sand og støv så kan det være noe klin. Jeg liker voksen bedre.

Jeg har god erfaring med vaselinolje.

Vasker båten grundig og smører inn hele skroget + overbygg og blanke detaljer med oljen

og lar dette sitte på over vinteren. Unngå gummidetaljer som pakninger, ol.

Til våren vasker jeg oljen lett av med vanlig såpevann.

Inngrodd møkk, mørke felt i gelcoat, osv som er umulig å fjerne om høsten,

løsner som regel mye lettere og renner av med såpevannet.

Det virker som om vaselinoljen har en "dyprenseffekt" over vinteren,

samtidig som den forsegler gelcoat`en når båten ligger i opplag.

Etter vask polerer jeg på vanlig måte.

Vaselinolje kan kjøpes rimelig på Biltema og en flaske (kr. 29,-?/39?) er utrolig drøy.

Påføres med en liten grytesvamp.

Oljen er klar, gjennomsiktig og er lett å arbeide med.

Jeg antar flere her bruker denne metoden?

Vel, jeg kan vel ikke gi meg helt ennå? Vaselinolje brukes også i gips støpeformer har jeg hørt. Selv skulle jeg lage noen ganske tynne plater i glassfiber. Da la jeg litt klar plast på arbeidsbenken og smurte den med vaselinolje før jeg hadde på polyester og duk lagvis mens jeg rullet det ut. Da det var herdet, slapp det utmerket fra plasten med en glatt fin overflate.

Men på brødskiven har jeg ikke forsøkt det. Det er forresten lenge siden Gammel Ole nå. Får ta turen innom ostedisken her hjemme på Meny. De har den der.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...