Pilt Pompel Startet 29.September.2008 Del på Facebook Startet 29.September.2008 Tar opp båten i dag, for vinteropplag og noen prosjekter som bytte av noen bunnventiler osv. Har egentlig lyst å gå på med krum hals og få vasket, polert og vokset, men av erfaring vet jeg at dette blir dobbeltarbeid, da det nesten uansett kommer sorte striper og skitt i løpet av vinteren. Dette uansett tildekking under presenning. Da var min tanke gladpak! Er det noen som har forsøkt noe slikt? Jeg testet på et område, på ca 1,5 meter langt nypolert område, og den satt som støpt. Spørsmålet er om dette holder i mange, kalde vintermåneder. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Hei, Polerer og vokser alltid på høsten. Da er det bare å vaske lett og spyle av før man vokser på nytt på våren. Jeg bruker 4-5 dager til dette på høsten og klarer meg med 1 dag på våren. Sitér dette innlegget Link to post
solemann Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Får du bort striper i skroget, med bare å polere? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 (redigert) Legger alltid på gelcoat-sealer etter polering (AutoGlym sin)! Denne forsegler polishen, og jobben er ikke gjort før det er gjort Åsså så læckert det blir med dypglans !!! Redigert 29.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Vask og polêr båten godt. Deretter påfører du voks og lar den bli på uten å polere den ut. På våren vasker du lett av voksen og der ligger all møkk, sand, striper etc. Har du gjort en god polereingsjobb på høsten trenger du ofte bare en runde med hardvoks på våren. Da polerer du selvsagt ut hardvoksen Eneklt og greit. Noen smører også inn med vaslinolje, på høsten. Det er delte meninger om hvor ok det er. Ligger man på en plass der det blir mye sand og støv så kan det være noe klin. Jeg liker voksen bedre. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Jeg har god erfaring med vaselinolje. Vasker båten grundig og smører inn hele skroget + overbygg og blanke detaljer med oljen og lar dette sitte på over vinteren. Unngå gummidetaljer som pakninger, ol. Til våren vasker jeg oljen lett av med vanlig såpevann. Inngrodd møkk, mørke felt i gelcoat, osv som er umulig å fjerne om høsten, løsner som regel mye lettere og renner av med såpevannet. Det virker som om vaselinoljen har en "dyprenseffekt" over vinteren, samtidig som den forsegler gelcoat`en når båten ligger i opplag. Etter vask polerer jeg på vanlig måte. Vaselinolje kan kjøpes rimelig på Biltema og en flaske (kr. 29,-?/39?) er utrolig drøy. Påføres med en liten grytesvamp. Oljen er klar, gjennomsiktig og er lett å arbeide med. Jeg antar flere her bruker denne metoden? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Ja, vaselinolje kan anbefales. Letter arbeidet om våren betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
solemann Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Fant bare vaselinolje på sprayboks hos biltema. Er det den du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Fant bare vaselinolje på sprayboks hos biltema...... Jernia har vaselinolje 1 liter - kr 189,- http://www.jernia.no/page?id=1053&key=211804 Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Fant bare vaselinolje på sprayboks hos biltema. Er det den du mener? (vaselinolje) Parafinolje, art. nr.36-1414 kr. 32,90/500 ml Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Vaselinolje er forresten ypperlig til å behandle kjøkkenbenken hjemme i eik! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Har du prøvd det på brødskiva under Gamle Ole også, Lars? Sikkert en suksess Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Nå håper jeg det ikke kommer flere forslag på hva denne vaselinen kan brukes til, for da tror jeg dette blir grisete er jeg redd Iiiiiha Redigert 1.Oktober.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Vel, jeg kan vel ikke gi meg helt ennå? Vaselinolje brukes også i gips støpeformer har jeg hørt. Selv skulle jeg lage noen ganske tynne plater i glassfiber. Da la jeg litt klar plast på arbeidsbenken og smurte den med vaselinolje før jeg hadde på polyester og duk lagvis mens jeg rullet det ut. Da det var herdet, slapp det utmerket fra plasten med en glatt fin overflate. Men på brødskiven har jeg ikke forsøkt det. Det er forresten lenge siden Gammel Ole nå. Får ta turen innom ostedisken her hjemme på Meny. De har den der. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.