HomerSimpson Startet 29.September.2008 Del på Facebook Startet 29.September.2008 Er det noen som vet hvilken propell som passer best på Mercruiser 140 hp på Draco 2000. Har i dag en propell som har følgende nummer: 48 78122 A40 21P. Det vil vel si at stigningen er 21P. Jeg synes båten er tung å få i plan med litt last og jeg får kun max ca 4000 omr. på full gass, noe som er litt lite. Skal vel ha max turtall på ca 4400 omr. Tenkte jeg kanskje skulle prøve med en litt "mindre" propell. Er det noen som har erfaring med Draco 20 og mercruiser? Alfa one drevet har 1.98:1 i utveksling som er vanlig til Mercruiser 3,0. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
slett meg Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Om du skifter til 19 tommer går turtallet opp til ca 4400rpm!. En stål propell vil gi enda litt bedre egenskaper! Har motoren klart 4400rpm på denne båten/propell kombinasjonen før? Det kan jo være at skroget er grodd og da blir en 19tommer for lett til våren! Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 29.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2008 Har aldri hatt større turtall enn 4000 omr. Jeg har byttet drev og motor. Dette er første sessongen for denne kombinasjonen. Båten marsjer i 22 knop på ca 3200 omr. Toppfarten er litt over 30 knop med 2 voksne og ett barn. Med 4 voksne og ett barn måtte jeg beordre en person fram i båten for å få den i plan. Likevel tok det lang tid før den kom i plan. Har kjøpt trimplan som skal monteres før neste sessong. Det vil nok hjelpe å få båten i plan når vi er mange. Som regel er vi bare 2 voksne og ett barn og da planer den veldig lett. Er mer bekymret for motoren som jobber tyngre med feil propell. Kunne trenge en reservepropell så jeg kunne prøve å få tak i med mindre stigning og bruke den jeg har nå som reservepropell. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
eCera Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Gå til en lokal forhandler, de låner ofte ut propeller gratis til prøving! Gjør de iallefall her oppe i ålesund :) Tror en 19" stålpropell ville gjort susen... Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 (redigert) 21" er nok litt drøyt til så mye båt. Hvis du kan få lånt propeller, som eCera sier, burde du prøve både 19 og 17". Stålpropell er fint, men de koster relativt mye mer og skulle du treffe noe hardt er det ofte de dyre tingene og ikke propellen som gir etter... Er det en nyere 3.0 skal den vel ha WOT på 4400-4800rpm. Alt innenfor her er akseptabelt. Redigert 30.September.2008 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
HomerSimpson Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 Dersom turtelleren er riktig har jeg ikke mer enn ca 4000 omr max. Skal absolutt prøve med mindre propell. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.