keyanza Startet 29.September.2008 Del på Facebook Startet 29.September.2008 Hei vurderer å kjøpe meg båt da en beneteau 650 atares. ca 115hk utendørs motor bensin. men har fått en del ( tips) at jeg ikke bør velge bensin, heller gå opp en del i pris for å få disel motor, pga billigere drivstoff og lettere å få solgt igjen om noen år..... men nå er det snakk om å gå opp i pris ca 100 000, noe jeg synes høres veldig mye ut... meninger? Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Svela i Fredrikstad selger ut sine Jeanneau båter på tilbud da de slutter som importør. Averterer med kr. 285.000,- for Merry Fisher 625 m/115hk Suzuki. Dette er etter hva jeg har hørt samme skrog som Antares 650. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Prisforskjellen på bensin og diesel ser ikke akkurat ut til å bli større om dagen (?) og med tanke på at folk flest bruker en båt i snitt 50 timer og med en fart på 8 knop eller noe sånt så blir det vel ikke akkurat utgiftene til bensin/diesel som blir det verste når man tar inn renter, avskrivning, forsikring, båtplass, opplag og service. Regner med at du snakker om en moderne fire-takter utenbordsmotor og på denne størrelse/type båt så hadde i allefall jeg valgt utenbordsmotor som billigere og enklere. Ja, du får sikkert mere igjen ved salg om du har kjøpt en båt med dieselmotor, men skulle bare mangel siden du har betalt så mye mere for den i utgangspunket? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
27 knop Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 To grunnleggende spørsmål: Hvor høy fart trenger du? Hvor mye penger ønsker du å bruke? Velger du diesel får du også bedre sjøegenskaper pga. større kjøl (halvplaner), men mindre fart og dyrere båt med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
keyanza Svart 29.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2008 Hei takk for svar. dette er da min første båt jeg skal kanskje skaffe meg. den blir mest brukt til fiske, og helga tur sammen med min kone og 2 år gamle datter. samt noen ganger en hund med på slep. så fart er jo ikke det viktigste, rund 25-30 regner jeg med må da være bra. jeg hadde tenkt å kanskje bruke en 300 000.- 320 000.- men er hovedsaklig min far som sier han har litt peiling å sier jeg må ikke kjøpe bensin, men heller gå opp i pris å få en diesel. så det jeg ser etter er en båt som kan brukes til fiske, alene eller med familien, noen turer, og kanskje noen overnattingsturer. skal bruke båten hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 (redigert) 650 Antares med 115 hk (det holder greit med 90 hk) får du nok for rundt 280.000 om du har penga på hånda. jeg har sjekka litt rundt den båten - jeg liker den bedre enn Merry Fisher. Ærlig og grei kvalitet - ikke noe stæsj - bare en real båt JEg vet ikke hva en dieselmotorisert Antares koster - har ikke ansett det som et alternativ. Antares leveres med Suzuki 4 takter - det er vel noe av det bedre på markedet. Jeg ville heller hatt det enn VW eller Nanni diesel - både med tanke på forbruk og ikke minst service. Redigert 29.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Jeg har selv den samme båten i kikkerten, og ville ikke engang vurdert noe annet enn en av Suzukis 4-taktere som motoralternativ. Med en slik 4-takter har man svært enkelt vedlikehold, og en superstillegående motor med veldig lavt forbruk. En annen fordel med utenbords syntes jeg er at man slipper å ha en masse hull i båten til kjølevannsinntak og propellaksling. Det gir økt sikkerhet. I tillegg er det svært lav brannfare med en moderne utenbords på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Fadern kjøpte ein slik båt med 115hk bensin. Bruker ca 20liter i timen på marsj-fart... Ville ikkje gått for det minste motor, alltid greitt med litt ekstra. Ellers grei båt, men bærer kanskje litt preg av å være "billig"... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 de dieselgreierne der rister og bråker og står i. huff! med en 4 takt påhengs vil du knapt merke den er i gang. dessuten går det dieselregnestykket ikkje opp i + samme kor du vrir og vender på det. det blir dyrere på alle vis. einaste argumentet for diesel er om du absolutt vil ha innenbordsmotor av en eller annen grunn. som f.eks for å ha hekken heilt fri mht garnfiske,ei heil badeplattform, varmtvann eller noe sånt. til dyrere båten er i forhold til de andre båtane på bruktmarkedet til meir vil den falle i pris dagen du skal selge. de billigste drar alltid med seg de dyrere ned Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Skulle jeg kjøpt en slik båt hadde det blitt med utenbordsmotor. Mindre støy, mindre vedlikehold, lettere båt, større fart er + fordeler. Men skal du ha utenebordsmotor sørg for å få installert hydraulisk styring hvis ikke standard. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Jeg har ikke hydraulisk styring på min 18foter m/90hk Suzuki og savner det heller ikke etter to sesonger. Styringen løper meget lett og presist, enn så lenge i allefall. Savnet det heller ikke på min forrige båt som jeg hadde i 8 år, en skjærgårdsjeep m/115hk to-takter. Båten før det var også en skjærgårdsjeep m/115hk og da hadde jeg hydraulisk string uten at jeg fikk noen "må ha det, bare må ha det" opplevelse med den styringen! Forbruk på min 90 hk 4-takter ligger på ca 0,6 l/nautiksk mil og da holder jeg en fart på 22/25 knop. Ved dorging aner jeg ikke, men forbruket er ikke rare greiene og motoren er meget lydløs og vibrasjonsfri. Også så deilig å slippe den diesellukta! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SF Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Jeg har selv alltid sværget til diesel når det gjelder innenbordsmotor. Men på en båt i denne størrelsen hadde jeg ikke vurdert innenbordsmotor. Jeg ville gått for en 4-takt utenbords. Lavere pris, akseptabelt forbruk og noe enklere vedlikehold enn med innenbords. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andy Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 men er hovedsaklig min far som sier han har litt peiling å sier jeg må ikke kjøpe bensin, men heller gå opp i pris å få en diesel. Tror ikke din far har rett - ikke på denne båten og med disse to alternativene. Vil du ha et problemfritt, støyfattig, luktfritt, miljøvennlig alternativ: Gå for utenbords 4-takt. Har selv Suzuki DF140 og er svært fornøyd med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 ville gått for dieselmotor, har det i min båt,og det er kun på tomgang at en påhenger bråker mindre, på marsfart og full spiker vil jeg påstå at det er mindre bråk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Jeg har hydraulisk styring på min Antares 650 og det fungerer selvsagt suverent, men hadde heller ingenting å klage på når det gjelder wirestyringen. Brukte den riktignok bare noen titalls timer før jeg oppgraderte men det var pga av autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.