Jump to content

Vurderer beneteau 650 atares, bensin eller diesel?


keyanza

Recommended Posts

Hei

 

vurderer å kjøpe meg båt da en beneteau 650 atares. ca 115hk utendørs motor bensin.

men har fått en del ( tips) at jeg ikke bør velge bensin, heller gå opp en del i pris for å få disel motor, pga billigere drivstoff og lettere å få solgt igjen om noen år.....

men nå er det snakk om å gå opp i pris ca 100 000, noe jeg synes høres veldig mye ut...

 

meninger?

Link to post

Prisforskjellen på bensin og diesel ser ikke akkurat ut til å bli større om dagen (?) og med tanke på at folk flest bruker en båt i snitt 50 timer og med en fart på 8 knop eller noe sånt så blir det vel ikke akkurat utgiftene til bensin/diesel som blir det verste når man tar inn renter, avskrivning, forsikring, båtplass, opplag og service. Regner med at du snakker om en moderne fire-takter utenbordsmotor og på denne størrelse/type båt så hadde i allefall jeg valgt utenbordsmotor som billigere og enklere. Ja, du får sikkert mere igjen ved salg om du har kjøpt en båt med dieselmotor, men skulle bare mangel siden du har betalt så mye mere for den i utgangspunket?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hei

 

takk for svar.

dette er da min første båt jeg skal kanskje skaffe meg.

den blir mest brukt til fiske, og helga tur sammen med min kone og 2 år gamle datter.

samt noen ganger en hund med på slep.

 

så fart er jo ikke det viktigste, rund 25-30 regner jeg med må da være bra.

jeg hadde tenkt å kanskje bruke en 300 000.- 320 000.-

 

men er hovedsaklig min far som sier han har litt peiling å sier jeg må ikke kjøpe bensin, men heller gå opp i pris å få en diesel.

 

så det jeg ser etter er en båt som kan brukes til fiske, alene eller med familien, noen turer, og kanskje noen overnattingsturer.

skal bruke båten hele året.

Link to post

650 Antares med 115 hk (det holder greit med 90 hk) får du nok for rundt 280.000 om du har penga på hånda. jeg har sjekka litt rundt den båten - jeg liker den bedre enn Merry Fisher. Ærlig og grei kvalitet - ikke noe stæsj - bare en real båt

 

JEg vet ikke hva en dieselmotorisert Antares koster - har ikke ansett det som et alternativ. Antares leveres med Suzuki 4 takter - det er vel noe av det bedre på markedet. Jeg ville heller hatt det enn VW eller Nanni diesel - både med tanke på forbruk og ikke minst service.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har selv den samme båten i kikkerten, og ville ikke engang vurdert noe annet enn en av Suzukis 4-taktere som motoralternativ. Med en slik 4-takter har man svært enkelt vedlikehold, og en superstillegående motor med veldig lavt forbruk. En annen fordel med utenbords syntes jeg er at man slipper å ha en masse hull i båten til kjølevannsinntak og propellaksling. Det gir økt sikkerhet. I tillegg er det svært lav brannfare med en moderne utenbords på hekken.

Link to post

de dieselgreierne der rister og bråker og står i. huff! med en 4 takt påhengs vil du knapt merke den er i gang. dessuten går det dieselregnestykket ikkje opp i + samme kor du vrir og vender på det. det blir dyrere på alle vis. einaste argumentet for diesel er om du absolutt vil ha innenbordsmotor av en eller annen grunn. som f.eks for å ha hekken heilt fri mht garnfiske,ei heil badeplattform, varmtvann eller noe sånt. til dyrere båten er i forhold til de andre båtane på bruktmarkedet til meir vil den falle i pris dagen du skal selge. de billigste drar alltid med seg de dyrere ned

Link to post

Jeg har ikke hydraulisk styring på min 18foter m/90hk Suzuki og savner det heller ikke etter to sesonger. Styringen løper meget lett og presist, enn så lenge i allefall. :yesnod: Savnet det heller ikke på min forrige båt som jeg hadde i 8 år, en skjærgårdsjeep m/115hk to-takter. Båten før det var også en skjærgårdsjeep m/115hk og da hadde jeg hydraulisk string uten at jeg fikk noen "må ha det, bare må ha det" opplevelse med den styringen!

Forbruk på min 90 hk 4-takter ligger på ca 0,6 l/nautiksk mil og da holder jeg en fart på 22/25 knop. Ved dorging aner jeg ikke, men forbruket er ikke rare greiene og motoren er meget lydløs og vibrasjonsfri. Også så deilig å slippe den diesellukta! :puke:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
men er hovedsaklig min far som sier han har litt peiling å sier jeg må ikke kjøpe bensin, men heller gå opp i pris å få en diesel.

Tror ikke din far har rett - ikke på denne båten og med disse to alternativene.

 

Vil du ha et problemfritt, støyfattig, luktfritt, miljøvennlig alternativ: Gå for utenbords 4-takt. Har selv Suzuki DF140 og er svært fornøyd med denne.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...