Jump to content

Noen med erfaringer med å ikke polere av voksen før vinterlagring

BEG

Recommended Posts

Vanlig prosdyre før båten pakkes inn i preseningen er å rense/vokse gelcoaten med MaxWax produktene "Acrylpasta" og "Hardvoks". Oftest kommer det møkk og møkkavann inn som krever at en del områder må renses opp på nytt på våren.

Har tenkt at et tykkere vokslag kunne vært tingen. Altså at Hardvoksen ikke poleres, rett og slett unlate å polere bort overskuddsvoksen etter at denne er påført/tørket. Da blir det "bare" å vaske bort møkka og polere vekk overskuddsvoksen på våren?

Er det noen som har +/- erfaringer? Aller helst skulle jeg foretrukket at båten ble stående uten presening, synes det er noe ræl å ta av/på, og gjenstand for bekymring når det blåser, men da blir kanskje det altfor mye møkk?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Det finnes muligens voks som egner seg men min erfaring er at voks som får stå en stund blir steinhard og umulig å polere ut etter en tid. Skal du først sette inn båten med noe så bør du benytte flytende vaselin. Glatt og farlig å ferdes på men beskytter godt. Et annet alternativ er å polere og vokse så sent du kan på høsten så beskytter det godt.

Hei la på en lett voks fra Maguiers etter å ha tatt visse områder med one step compound, lot den lette (tyntflytende ) voksen ligge til året etter og polerte denne av med maskin etter vask med meget godt resultat.

Tror det er meget viktig at underlaget er glattest mulig dvs at det er enten rubbet eller polert med frks Onestep så event vann og skitt ikke får feste :flag:

Gjorde et forsøk på dette forrige høst. Smørte inn hele båten med flytende hardvoks fra Biltema og lot det stå. Det blir da en hvit tynn hinne som jeg pusset av i våres. Var spent på om voksen ville bli veldig hard og vanskelig å få av igjen, men den gang ei. Dette gikk greit. Imidlertid tror jeg ikke du skal bruke hva som helst. Vanlig krem-polish/voks blir garantert steinhardt. Dessuten bør du spyle skroget godt med høyttrykk før du begynner å pusse. Dette slik at du ikke poler gammel skitt inn i skroget.

Det kan vel ikke være veldig smart og la en voks ligge på en hel vinter, her vil jo sandpartikler og annen skitt feste seg og så skal dere polere bort dette etterpå. Nei gjør det på den riktige måten, vask båten skikkelig på høsten og la den stå fri for kjemikalier og annet tull som glad pak folie voks vaselin hvorfor skal dere finne på så jævlig mye rart.

Poler/voks før båten skal ut, ferdig.

Om jeg hadde sett en båt plastet inn med glad pakk plast folie hadde jeg nok betraktet eieren som rimelig skrull.

takker for den, skage! :crazy:

Hadde nemlig spørsmålet om gladpak her for et par dager siden. Tanken var at det

er jo så frustrerende å enten:

1. Vaske/polere/vokse skuta om høsten, og så ser det bare like stygt ut om våren. Dobbeltarbeid!

2. Å gjøre som du sier, og så se ditt vakre smykke gro til over vinteren. Heartbreaking...

Ideen er jo enkel (finnes det enkle løsninger...?) - hvis noen ruller gladpak rekker til å surre rundt fribordet

et par ganger, så er dette en jobb som er gjort på 15-20 minutter.

Spørsmålet er jo om folien holder seg klistret inntil skroget over tid, og at det ikke sildrer vann/skitt innimellom.

Jeg tror det er verdt et forsøk - kan eventuelt bruke brun pakketeip øverst langs rekka.

Hvis du synes dette er skrull - ja da får jeg minne deg på alle skrullingene opp igjennom historien.

Latskap og den frastøtende tanken på dobbeltarbeid har vel inspirert mange store oppfinnelser...

Hei.

Med over 20 år med samme båt, og dermed samme gelcoat, har jeg forsøkt det meste.

1 - Jeg har vasket, polert, vokset og shinet til det ble blankt.

Om våren så båten møkkete ut, møkken satt fast og krevte mye vaskejobb og det ble ny jobb tilsvarende den om høsten.

2 - Jeg har vasket, polert, vokset, men altså ikke gnukket voksen ut til blank finish.

Som i punkt 1, Om våren så båten møkkete ut, møkken satt fast og krevde mye vaskejobb og det ble ny jobb tilsvarende den om høsten.

3 - Jeg har vasket og satt båten inn med vaselinolje.

Om våren så båten møkkete ut, men både vaselinolje og skitt er da lett å fjerne uten skrubbing med godt varmt Zalovann. Så er det bare å vokse og gni blankt med et godt produkt (Selaclean)

4 - Båten er kommet på land lenge etter at vannet er stengt av i havnen, og jeg pakker inn båten og driter i resten.

Til våren er båten møkkete, men etter en god vask (bruker alltid Zalo til båtvask) er det bare å polere og vokse og pusse blankt.

Metode 1 og 2 er forlatt for lengst da jeg er temmelig lat (men vil ha en rimelig pen båt). Så dersom det er mulig pga. værforholdene i oktober/november, velger jeg metode 3. Men metode 4 er da ganske fristende den også!

For rengjøring av spesielle møkkete partier bruker jeg enkle lett tilgjengelige midler. Fettholdige flekker som rester etter bedritne gamle bildekk i havner fjernes med white spirit. Eller i svært vanskelige tilfeller: en klump aller fineste stålull dyppet i rødsprit (kan også anbefales på møkkete fendere og vinyl/skai sitteputer).

For gulnet gelcoat er syre av en eller annen sort helt utrolig. Gul vannlinje fjernes effektivt med 30% saltsyre fortynnet til 10%. Dette smøres på med f.eks. en kost, får arbeide i et minutt og spyles/gnis av med mye vann! (Tror jeg skal ta hele skroget fra den blå linjen og ned med saltsyre til våren på min "gamle" Saga 27)

Men obs.: Verneutstyr, - saltsyre er ikke bra for klærne, og så absolutt ikke for øynene. Mister du et øye, har du bare et igjen!

Dette ble vel litt mer enn svar på spørsmålet om å vokse og ikke gni ut voksen før vinterlagring, men slik er i hvert fall mine erfaringer med vintervedlikehold av gelcoat. Hør på en gammel pensjonert gubbe! (Men det hadde ikke jeg gjort i min ungdom i hippietiden, he, hee!)

Lars H.

(på torsdag er det tid for helgetur med båten igjen!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H sitt alternativ 4, virker jo fristende.

Men er det ikke greit med litt beskyttelse mot fukt (?) som ellers trenger inn i skroget (?) Og når frosten kommer blir dette lett til sprekker(?). Det er slik jeg har tenkt, men det er mulig jeg er helt på jordet .... :crazy:

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Jeg benytter "din" oppskrift, Beg. MaxWax produktene "Acrylpasta" og "Hardvoks" er noe av det bedre. De årene jeg har tatt båten opp om høsten har dette vært oppskriften. Om våren er det en lett vask av møkkastrippene og evnt. et nytt lag med hardvoks.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

For første gang brukte jeg Lars H sin oppskrift # 3 for første gang i fjor. Vårrengjøring og polering gikk som en lek i år. Samme prosedyre kommer til å bli brukt senere i høst når båtene skal på land.

Jeg benytter "din" oppskrift, Beg. MaxWax produktene "Acrylpasta" og "Hardvoks" er noe av det bedre.

Jeg ville ikke brukt Acrylpasta så ofte. Den sliter på gelcoaten. Hardglans er ok.

Synes likevel at mange legger ned mye jobb, som er unødvendig. Står båten ute under åpen himmel er jeg enig i at voks er det gode i lengden. Den vil uansett falme litt i sollyset enda om den er hvit.

Hør på anbefalingene til Lars H. Han har funnet ut av det. Resten er bortkastet arbeid, men god trim.

Edited by Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ang. vaselinolje: Har hørt at gummilister rundt vinduer og slik kan bli lekk etter bruk av vaselinolje, noen som har erfaringer med dette?

På en tidligere båt jeg hadde, gikk gummilistene nærmest i oppløsning av oljen. Dette var en eldre båt, uten at jeg vet om det kan spille en rolle.

Jeg ville ikke brukt Acrylpasta så ofte. Den sliter på gelcoaten. Hardglans er ok.

Acrylpastaen er vel mindre grov enn mye annet på markedet (eksempelvis Autosol). Uansett tror jeg problemet med slitasje er noe overdrevet. Tviler på at man klarer å polere seg gjennomg topcoaten med vanlige midler, på 100 behandlinger (ren synsing, men husk at man i forbindelse med skader faktisk bruker vannslipepapir som er noe helt annet). De fleste polerer vel båten 1-2 ganger pr. år, så da har man sikkert noe å polere på når man når pensjonsalder også :yesnod:

Ellers anbefaler jeg acrylpastaen, den synes å noe bedre renseeffekt enn annet jeg har brukt. Legger på 2-3 lag med hardvoks, men er usikker på hvor stor effekt ekstralagene har. Har i år hatt blankere båt gjennom sesongen enn noen gang før.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Har de siste 10 årene brukt vaselinolje, Den beste løsninger er min erfaring, og Zalo eller annen avfetting på våren før polering

Ja vaselinolje kan løse opp noen typer gummilister,de som blir brukt i vindus rammer som pakning, så ikke ha noe på dem

aanton

Har brukt deler av helga til høstklargjøring. Pleier å vaske godt, så på med gelcoatcleaner og vasker deretter godt. Da blir jeg kvitt all den sorte skitten som ikke såpe og vann tar. Synes at jeg får best resultat ved å bruke gelcoatcleaner samme med svamp og vann og deretter spyle godt. Ved å bare la den tørke , slik det står en skal gjøre, er det vanskelig å få rent i anti-ski-belegget. Synes førøvrig at det har vært mindre svart skitt i år og at voksen har stått bedre en tidligere år.

Noen forresten som vet hvilke stoff som er i gelcoatcleanerne? Er det rett og slett avfettingsstoff? Noen som har prøvd med avfetting som brukes på bil, før voksing? Vil tro at dette tar det meste som er tungt å få av med

Hei.

I og med at gelcoatcleanerne tar de svarte stripene som hovedsakelig er sot fra biler, båter og fyring, er det neppe en fettløser. Jeg bruker noe som heter Black Streak Remover på svarte striper (et helt utrolig effektivt produkt forresten!), og det tar ikke voks som et fettløsende middel gjør. Men selvfølgelig, gelcoatcleanerne kan være fettløsende. Da løser den opp voksen som møkken sitter i og det blir rent.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til våren er båten møkkete, men etter en god vask (bruker alltid Zalo til båtvask) er det bare å polere og vokse og pusse blankt[/color].

Lars H.

(på torsdag er det tid for helgetur med båten igjen!)

Jeg bruker noe som heter Black Streak Remover på svarte striper (et helt utrolig effektivt produkt forresten!), og det tar ikke voks som et fettløsende middel gjør. Men selvfølgelig, gelcoatcleanerne kan være fettløsende. Da løser den opp voksen som møkken sitter i og det blir rent.

Lars H.

Hvordan får du dette til å gå opp Lars? Salo er vel det mest effektive fettløsende midlet i handelen. Legger du på ny voks igjen etter hver vask?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Men når det gjelder "Black Streak Remover", er det noe jeg bruker gjennom sesongen dersom det blir for mange svarte striper. Noe vasking med Zalo eller andre remedier gjennom sesongen blir det aldri noe av, selv om jeg selvfølgelig burde gjort det. Så nå er ikke Trudelutt så skinnende hvit med fin blank blå linje som jeg skulle ønsket. Jeg er litt lat! Og som sagt andre steder, så vasker jeg med Zalo om høsten og setter inn med vaselinolje. Om våren er det full rulle med Zalo. Da går det også med en del Jiff. Er det seige flekker etter gamle bildekk, fjerner jeg det med Aceton. Gul vannlinje behandles med saltsyre. Etter en slik behandling er det ikke mye fett og voks igjen, så da er det tid for voksing (Selaclean). Den blå stripen bruker jeg TCnano på. Dette holder mesteparten av sesongen, men dessverre ikke hele perioden fra april og ut oktober.

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Kva gjer du med den mørke blå stripa, Lars? Klarer du å unngå bleiking/matting?
Den holder seg nok ikke mørk blå med dyp glans hele sesongen, men med TCnano holder det lengre enn med andre produkter jeg har forsøkt. Hadde jeg giddet, kunne jeg tatt en enkel etterbehandling ut på sommeren en gang, men det har det ikke blitt noe av. Har testet på et lite felt med å gni på TCnano for hånd og pusse av også med hånd halvveis i perioden, og det gjorde susen og var egentlig ikke store jobben. Men det var det å gidde å gjøre det. I sesongen foretrekker jeg å bruke båten, - ikke å jobbe med den. :sweat:

Lars H.