Jump to content

Smøring av rustfrie vantskruer mm.

torehol

Recommended Posts

Hei Gunga. Jeg kjenner til denne problematikken hvor et borr brukes på syrefast og ikke-syrefast materiale, eller hvor bits brukes på både syrefaste og ikke-syrefaste skruer. Produsenten er Beneteau, og jeg antar at denne fabrikken er godt orientert om å unngå å blande verktøy mellom forskjellige materialtyper. Dette må vel inngå i kvalitetskontrollen?

Dette må vel inngå i kvalitetskontrollen?

Det er lov å håpe roaldbj, det er lov å håpe. Selv i den mer materialmessige high tech enden av materialverdenen jeg frekventerer, blir man til tider slått med undring over manglende kompetanse.

Ellers så må jeg få lov til å slå et slag for aluminiumsfettet til Biltema, et utmerket produkt. I dag var det håndbrekksystemt til Admiral-Jeep'en som ble plukket ned og fikk seg en omgang.

Redigert av Hulda (see edit history)

Aluminiumpasta 36-910 kr. 22,90 for en tube som holder lange tider.

Den rusten du beskriver kan også ha sin bakgrunn i f.eks. tildekkingskorrosjon. Vi kan jo ta en titt når vi treffes nede på havna. Å skru ut skruen og ha litt alufett mellom skrue og beslag vil ikke skade. Aluminiumen vil teoretisk opptre som anode og hindre mer rust. Fettet vil isolere mot vann. Det kan fungere.

Aluminiumpasta 36-910 kr. 22,90 for en tube som holder lange tider.

Vil dette "vidundermiddelet" også hjelpe på mitt problem - syrefaste rekkestøtter som irrer fast i alu føtter?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Skal en feste (bolte) noe som skal stå ute, og er utsatt for saltholdig vann, er det knapt noe som er bedre enn aluminiuns greas / pasta. Kobberpasta er også bra, men den er ikke så bestandig mot sjøvann som aluminiums pastaen.

Har selv brukt/ åpnet flenser etter 1 til 2 år hvor boltene var satt inn med aluminiums grease - uten problemer. (Dette var sorte bolter, og hodene var godt tæret)

Hvor det trengs smøring / glide-effekt, er ikke denne pastaen egnet - smøreeffekten er heller dårlig.

Har også brukt denne pastaen hvor gjengene var begynt å skjære seg (rustfri) med et forbløffende resultat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...