torehol Startet 29.September.2008 Link til dette innlegget Startet 29.September.2008 Hei Har nettopp pådratt meg en gammel seilbåt (Shipman28) Den har et visst behov for oppgradering, og lurer bla a på hva man kan smøre rustfrie gjenger (vantskruer og andre strekkfisker) med? Jeg kan bruke "Molycote" som er suverent, men alt som er i "nærheten" blir kullsvart. Mvh Tore Holmen Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Seldèn har ihvertfall tidligere solgt små plastflasker med "vantskruvolja". Ligner mistenkelig på tyktflytende symaskinolje. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
flex Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Til dette ville jeg valgt auluminiums-grease. Dette er et stoff som har vært brukt i en mannsalder. Greasen er sjøvannsbestandig, og som en kjentsak, har rustfrie skruer lett for å "skjære" seg. Ved bruk av denne greasen, slipper en dette problemet. Aluniniums greas får en kjøpt på biltema i ~30gr. tuber. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Molykote er "konge". Overskytende på synlige flater er det bare å tørke/vaske bort. Skal du skru sammen strekkfisken er det bare å påføre litt ekstra på synlige flater og fjerne overskuddet etter justering. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Har brukt Copaslip til nå, men etter å ha konsultert korrosjonsguruen her inne i en annen sammenheng vil jeg til våren gjøre godt rent og bruke Biltemas aluminiumspasta. Og så har jeg sånne beskyttere i eloksert aluminium fra Selden. Ikkeno fett på avveie og ikkeno som hekter. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Lanolin er gull, og sverter ikke. Sitér dette innlegget Link to post
torehol Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei. Skal teste ut disse variantene, og takker for svar. mvh Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Svært få smøremidler overgår Molycote da M.cote legger seg inn i metallets porer og smører selv om det er tørket bort. Mulligan bruker beskyttere i alu. Ikke dumt, nesten som i gamle dager da strekkfiskene ble bandasjert med seilduk og tausurring. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Jeg aner en smule ironi, men de har faktisk sine fordeler, ikkeno griseri fra smøring, ikkeno hekting av skjøter og det er lynkjapt å løfte de for å justere på VariVant. Redigert 1.Oktober.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Jeg henger meg på trådtittelen som inkluderer "med mer" (mm). Jeg har hatt noe tendens til rustdannelse mellom syrefaste skruer (kjenner ikke kvaliteten) og syrefast beslag på båten. Vil det hjelpe å løsne skruene og påføre litt aluminiumspasta i anleggsområdet mellom skrue og beslag? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hej roaldbj det kan vare så enkelt att ner dom borrade hålet....så hade dom ett borr av 'litt sämre' kvalitet ! så att det sitter kvar jernspon i hullveggen....o det er det som ruster...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei Gunga. Jeg kjenner til denne problematikken hvor et borr brukes på syrefast og ikke-syrefast materiale, eller hvor bits brukes på både syrefaste og ikke-syrefaste skruer. Produsenten er Beneteau, og jeg antar at denne fabrikken er godt orientert om å unngå å blande verktøy mellom forskjellige materialtyper. Dette må vel inngå i kvalitetskontrollen? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 underleverantör...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Dette må vel inngå i kvalitetskontrollen? Det er lov å håpe roaldbj, det er lov å håpe. Selv i den mer materialmessige high tech enden av materialverdenen jeg frekventerer, blir man til tider slått med undring over manglende kompetanse. Ellers så må jeg få lov til å slå et slag for aluminiumsfettet til Biltema, et utmerket produkt. I dag var det håndbrekksystemt til Admiral-Jeep'en som ble plukket ned og fikk seg en omgang. Redigert 1.Oktober.2008 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hulda, jeg er fullstendig uten kompetanse på dette området. Er ditt hovedråd: aluminiumsfettet til Biltema? Kan noen oppgi det eksakte nummeret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Aluminiumpasta 36-910 kr. 22,90 for en tube som holder lange tider. Den rusten du beskriver kan også ha sin bakgrunn i f.eks. tildekkingskorrosjon. Vi kan jo ta en titt når vi treffes nede på havna. Å skru ut skruen og ha litt alufett mellom skrue og beslag vil ikke skade. Aluminiumen vil teoretisk opptre som anode og hindre mer rust. Fettet vil isolere mot vann. Det kan fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Propellakselfett fra biltema, sjøvannsbestandig ! Brukt på rullene på båthenger med godt resultat Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Aluminiumpasta 36-910 kr. 22,90 for en tube som holder lange tider. Vil dette "vidundermiddelet" også hjelpe på mitt problem - syrefaste rekkestøtter som irrer fast i alu føtter? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Det vil det nok, men du må nok plukke opp støttene en gang i året, rense og re-smøre. I disse tilfellene er det kun snakk om en isolasjon som skal hindre ioner å ta seg fra det ene materialet til det andre i saltvannet som blir stående mellom rekkestøtta og holderen. Igjen så vil aluminiumen i pastaen være anode mot rekkestøttene. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Skal en feste (bolte) noe som skal stå ute, og er utsatt for saltholdig vann, er det knapt noe som er bedre enn aluminiuns greas / pasta. Kobberpasta er også bra, men den er ikke så bestandig mot sjøvann som aluminiums pastaen. Har selv brukt/ åpnet flenser etter 1 til 2 år hvor boltene var satt inn med aluminiums grease - uten problemer. (Dette var sorte bolter, og hodene var godt tæret) Hvor det trengs smøring / glide-effekt, er ikke denne pastaen egnet - smøreeffekten er heller dårlig. Har også brukt denne pastaen hvor gjengene var begynt å skjære seg (rustfri) med et forbløffende resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Denne alupastaen er ikke noe høytrykk smørefett. Slik sett er den ikke egnet, stemmer nok det. Hos meg som har strekkfisker i bronse, går det imidlertid bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.