Jump to content

Er det mulig å benytte Snap daviter til aluminiumsjolle?


Medusa

Recommended Posts

Jeg vurderer å gå over fra gummibåt til aluminiumsbåt, f.eks 10-fotingen til AluMarine. Årsaken er at jeg ønsker en jolle som det er mulig å fiske fra, samt slippe den stadige redselen for pungtering.

Spørsmålet er om det er mulig å få festet en aluminiumsjolle til hekken på en båt på samme måten som en gjør med gummibåten? Finnes det produkter av samme typen som Snap daviter beregnet for aluminiumsbåt, eller er det mulig å bygge om vanlige Snap daviter?

Link to post

Dersom du tar bøylene løs fra paden som normalt limes til gummibåten og sveiser/skrur fester til disse direkte i aluminiumen. F.eks sveise fast rør med innvendig diameter litt større en diameter på bøylene. Deretter kan bøylene tres i og festes med "sikringspinner" på samme måte som man vanligvis gjør på paden.

 

Dette burde vel være mulig å gjennomføre?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Søk på snap davit på google - finn de amerikanske sidene - da finner du motorfestet. Det er ikke i salg i Norge - i hvertfall ikke sist jeg sjekket for et års tiden siden

 

Fester til alu joller - se www.tender.no først

 

Så da at de hadde fått et motorfestene til Norge også - men det ser ikke ut som det som festes på jolla

 

Nå er ikke jeg noen sveisespesialist - men er det OK å sveise syrefast stål til aluminium slik det er foreslått lenger oppe?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Nå er ikke jeg noen sveisespesialist - men er det OK å sveise syrefast stål til aluminium slik det er foreslått lenger oppe?

 

Trenger ikke være sveise spesialist for å svare på det heller... Det går ikke!

Men man kan sveise eller skru alu fester i alu jolla til å tre de syrefaste bøylene i, slik at du kan bruke snap daviter. Eller kjøpe ferdige..

Link to post

Her må jeg nok overraske litt. I Lier(lierstranda) er det et firma som sveiser aluminium og stål i sammen. friksjonssveis trur jeg det heter. Delene blir rotert med press mot hverandre, ved hjelp av strøm og dekkgass får en smeltet begge typer matriale. Også bråstopper maskinen med fortsatt press og dekkgass til det sitter i sammen. Altså uten å tilføre noe mere gods.

 

Jeg har selv sveiserbakgrunn og sleit med å tru det. Men det er fakta.

Link to post
  • 3 uker senere...
Her må jeg nok overraske litt. I Lier(lierstranda) er det et firma som sveiser aluminium og stål i sammen. friksjonssveis trur jeg det heter. Delene blir rotert med press mot hverandre, ved hjelp av strøm og dekkgass får en smeltet begge typer matriale. Også bråstopper maskinen med fortsatt press og dekkgass til det sitter i sammen. Altså uten å tilføre noe mere gods.

 

Jeg har selv sveiserbakgrunn og sleit med å tru det. Men det er fakta.

 

Land Rover har tidligere prøvd å lage biler hvor aluminium og stål brukes om hverandre. Det går dårlig. Flatene må isoleres fra hverandre, ellers begynner de å reagere med hverandre, og stålet ruster og aluminiumen blir stygg.

 

Så dette er neppe anbefalt...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...