Medusa Startet 29.September.2008 Del på Facebook Startet 29.September.2008 Jeg vurderer å gå over fra gummibåt til aluminiumsbåt, f.eks 10-fotingen til AluMarine. Årsaken er at jeg ønsker en jolle som det er mulig å fiske fra, samt slippe den stadige redselen for pungtering. Spørsmålet er om det er mulig å få festet en aluminiumsjolle til hekken på en båt på samme måten som en gjør med gummibåten? Finnes det produkter av samme typen som Snap daviter beregnet for aluminiumsbåt, eller er det mulig å bygge om vanlige Snap daviter? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Nei Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Brigg Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Dersom du tar bøylene løs fra paden som normalt limes til gummibåten og sveiser/skrur fester til disse direkte i aluminiumen. F.eks sveise fast rør med innvendig diameter litt større en diameter på bøylene. Deretter kan bøylene tres i og festes med "sikringspinner" på samme måte som man vanligvis gjør på paden. Dette burde vel være mulig å gjennomføre? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
rover Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Det finnes fester for jolle til "snapdaviter". Til og med motorfeste som kan "roteres" 90 grader. Slik at motor kan være påmontert:-) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 Det finnes fester for jolle til "snapdaviter". Til og med motorfeste som kan "roteres" 90 grader. Slik at motor kan være påmontert:-) Det høres bra ut.. Hvor får man tak i dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 (redigert) Søk på snap davit på google - finn de amerikanske sidene - da finner du motorfestet. Det er ikke i salg i Norge - i hvertfall ikke sist jeg sjekket for et års tiden siden Fester til alu joller - se www.tender.no først Så da at de hadde fått et motorfestene til Norge også - men det ser ikke ut som det som festes på jolla Nå er ikke jeg noen sveisespesialist - men er det OK å sveise syrefast stål til aluminium slik det er foreslått lenger oppe? Redigert 30.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 Fester til alu joller - se www.tender.no først Takk for tipset, der var jo alt jeg trenger!!! Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Nå er ikke jeg noen sveisespesialist - men er det OK å sveise syrefast stål til aluminium slik det er foreslått lenger oppe? Trenger ikke være sveise spesialist for å svare på det heller... Det går ikke! Men man kan sveise eller skru alu fester i alu jolla til å tre de syrefaste bøylene i, slik at du kan bruke snap daviter. Eller kjøpe ferdige.. Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Her må jeg nok overraske litt. I Lier(lierstranda) er det et firma som sveiser aluminium og stål i sammen. friksjonssveis trur jeg det heter. Delene blir rotert med press mot hverandre, ved hjelp av strøm og dekkgass får en smeltet begge typer matriale. Også bråstopper maskinen med fortsatt press og dekkgass til det sitter i sammen. Altså uten å tilføre noe mere gods. Jeg har selv sveiserbakgrunn og sleit med å tru det. Men det er fakta. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
mariana Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Detta bör gå bra! Weaver har beslag för "Hard shelled dinghies". Se på sidan 6 och 7 i Weavers katalog. http://www.marineproof.se/Filer/weaver_katalog.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Her må jeg nok overraske litt. I Lier(lierstranda) er det et firma som sveiser aluminium og stål i sammen. friksjonssveis trur jeg det heter. Delene blir rotert med press mot hverandre, ved hjelp av strøm og dekkgass får en smeltet begge typer matriale. Også bråstopper maskinen med fortsatt press og dekkgass til det sitter i sammen. Altså uten å tilføre noe mere gods. Jeg har selv sveiserbakgrunn og sleit med å tru det. Men det er fakta. Land Rover har tidligere prøvd å lage biler hvor aluminium og stål brukes om hverandre. Det går dårlig. Flatene må isoleres fra hverandre, ellers begynner de å reagere med hverandre, og stålet ruster og aluminiumen blir stygg. Så dette er neppe anbefalt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.