AQ140A Startet 29.September.2008 Del på Facebook Startet 29.September.2008 Hei. ifbm. en annen tråd her ble sjøvannspumpa demontert. Men når jeg skulle montere den igjen fikk jeg meg en stuss. Hva i alverden er det som driver pumpen??? Skal ikke det være en slags bolt som låser klavene mot hverandre??? Jeg har lett og lett etter en slik bolt men finner den ikke. Uten noe slikt så vil jo ikke dette fungere. Har jeg kjørt med pumpen uten drift? Det skal jo ikke være mulig...... Noen som evt. kan oppklare? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 Ingen som vet dette hvordan det skal være? Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Jeg hadde tilsvarende motor for noen år siden, og jeg bytte der sjøvannspumpa. Tannreima driver et tannhjul som igjen driver fordeleren på denne motoren. I forkant av dette tannhjulet er sjøvannspumpa montert. Når du skrur fast sjøvannspumpa, så går jo da akselen på denne i et spor på tannhjulet. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/bilde015.jpg Slik ser det ut. Men aksel på pumpa er mye mindre dia. med ett lignende spor bare smalere. dvs. aksling til pumpa går inn i hylsa med spor i du ser på bilde. Inbilte meg at det skal være en kile eller lignende på dette, men ingenting å finne. Har lett overalt da jeg trodde den hadde gått i kjølen ved demontering. Når jeg nå monterer pumpa går naturlig nok ikke skovlen rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger_K Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 hei Har selv Volvo 145b og den har samme systemet for sjøv.pumpe. En medbringer (gummidings) skal settes inn i sporet og denne driver sjøvannpumpen. Se fks. Norpart.no http://www.norpart.no/ORB05_2003.pdf side 5.9 Mvh Roger K Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 Takk for svar Karer. Ser at jeg har hatt mer en griseflaks på dette området da jeg registrerte bare gummistøv i deksel ved demontering dette tolket jeg som støv fra register og dynamoreim, og ikke har motoren kjørt seg varm heller. Regner med at det ikke er mulig å køre motoren med kun naturlig sjøvannskjøling ved hjelp av vakuum fra eksos og trykk fra drevet. Uansett, takk for oppklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.