Jump to content

sjekke ut fra los roques, venezuela


olavhm

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er riktig forum, men det kan vel tenkes at noen har noen erfaringer her:

 

Orion er p.t. i Venezuela og vi seiler til ABC via øygruppen los roques. Etter det jeg har forstått er det ikke mulig å sjekke ut av Venezuela herfra. Samtidig vil en tur til fastlandet evt. Margarita gi dager i ekstra seilas fremfor å seile videre direkte fra los roques. Jeg har to spm. i denne forbindelse:

 

1. Er det noen som vet om det er mulig å sjekke ut av Venezuela, seile til los roques og få en midlertidig tillatelse til å oppholde seg der noen dager? Jeg vet at dette går andre veien - dvs. midlertidig tillatelse gis for inntil 14 dager i los roques før offisiell innsjekking i Venezuela som må skje på fastlandet eller Margarita.

 

2. I så fall, vil dette kunne gi problemer ved sjekk-inn på ABC-øyene?

 

Takknemlig for alle innspill

 

Olav

S/Y Orion

Link to post
Share on other sites

Så du har vært dum og sjekket inn i Venezuela ja. Nettopp av grunner du nevner valgte vi å ikke gjøre det. Men "straffen" for å ikke sjekke inn er at man ikke kan reise inn til fastlandet/Margarita.

 

Vi Sjekket ikke inn, holdt oss på de ytterste øyene og spurte den utskremte lokale politimannen (som hatet stedet og lengtet hjem til kone og unger) pent om lov til å være en dag eller to på "den vakre øya hans". La oss flate og bukket og skrapte så godt vi kunne. 1-2 dager blir gjerne til 4 (venter en dag før man spør, og drøyer en dag før man drar videre. Det er ikke så mye å finne på på disse øyene, så etter noen dager vil du gjerne videre uansett.

 

Los Roques er litt mer spennende, men vi brukte samme taktikk der. Lå først i en lagune ca en nm nord(?) for sentrum i 1,5 dag. Deretter la vi oss utenfor "byen" (dårlig, grunn havn med rotete sjø, bruk lang kjetting. Vi hadde sikkert 10 ganger dybden før vi følte oss sikre) Så gikk vi i land, tror vi snakket med lokale myndigheter, men er faktisk ikke helt sikker. Tror kanskje kontoret var stengt. Så tusla vi rundt litt, tok en kaffe og booka en dykkertur til dagen etter. Var vel der i to (tre?) dager. Tilslutt gikk vi et par mil vestover og la oss i en flott lagune, igjen i 2 dager. Nå var dette i 2002, om politikken har endret seg siden da vet jeg ikke.

 

Så lenge vi ikke hadde sjekket inn i Venezuela, hadde vi offisielt ikke vært der. Ergo ingen problemer på Bonaire. Hvis du allerede har sjekket inn, ville jeg sjekket ut på Margarita og tatt sjansen. Jeg ville uansett sjekket ut på Margarita. Har du sjekket ut får du uansett ikke noen problemer i neste land. Når du sjekker ut kan jo du spørre om det er greit å ta "en kort" stopover på Los Roques. Hvis ja, er det ikke noe problem. Hvis nei, kan du ta sjansen likevel? Svaret blir jo ikke skrevet opp noe sted.

 

Los Roques er for flott til bare å seile forbi!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...