Jump to content

Vibrasjon/støy Sabb Status Marine

RUNE LIND.

Recommended Posts

Hei er det noen som har en formening om hva som er årsaken til at ved oppstart og ved lavt turtall er det hard "dunking" og støy. Det er så "hardt" at det også høres utvendig. Jeg har nå en formening om at det kan være ett motorfeste som er i stykker, da støyen er på babord side. Eller er det noen annen forklaring ?

På forhånd takk.

Redigert av RUNE LIND. (see edit history)

Først og fremst sjekker du ventilene og eventuellt justering av disse, samt se på demperplatene.

Det kan være dysene. Skittene dyser gir feil spredning av brennoljen.

Motoren kan gå med luft eller vann i brennoljesystemet og "banking" oppstår på lave turtall.

Prøv deg fram. Gjør det billigste først.

1 Sjekk ventilene

2 Sjekk brennoljesystemet

3 Sjekk regulator og fødepumpe

4 Skift dyser

Det er enkle systemer og lett å feilsøke

Lykke til

Heisann

Ett enkelt lite tips som er fort å sjekke på motoren din er om den går på riktig tomgangs turtall, er dette for lavt vil det også kunne riste/vibrere litt.

Er ikke sikker på dette turtallet på din motor, men dette står i instruksjons boken (750-850 rpm Kanskje ?).

Det kan og i noen tilfeller være for myke gummilabber som er montert, de trenger ikke være sprukket/ødelagt for at det skal hoppe litt :)

ls

Først og fremst sjekker du ventilene og eventuellt justering av disse, samt se på demperplatene.

Det kan være dysene. Skittene dyser gir feil spredning av brennoljen.

Motoren kan gå med luft eller vann i brennoljesystemet og "banking" oppstår på lave turtall.

Prøv deg fram. Gjør det billigste først.

1 Sjekk ventilene

2 Sjekk brennoljesystemet

3 Sjekk regulator og fødepumpe

4 Skift dyser

Det er enkle systemer og lett å feilsøke

Lykke til

Dette var vel å gå litt rask frem?

Tilbake til problemet!

Hvilken type motor har du?

Hvor lenge har du hørt lyden,hele sommeren eller siste turen og er det noen forandring i lyden varm/kald motor?

Er den der i alle turtall?

Har tomgangsturtallet forandret seg og blitt litt lavere?

Det er smart og kontrolere om motorfester,etc er i orden i førte omgang.

Vidre kontrolere om du får noe lyd ved kjapp rusing,da vil motor prøve å vri seg.

Slanger og rør er dem klamret? da dette forplanter seg godt.(et klammer kan jo ryke)

Om dette er i orden og motoren sitter ordentlig på gear og fundament så prøv å lytt etter om lyden "følger" veiv eller kamaksel(Disse har jo forskjellig hastighet)

Ut i fra dette kan du feilsøke mye uten spes. kompetanse på dieselmotor,

PS.Har du kontrolert motoren siste tiden??? olje/vann etc.......

Venter spent på svar.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Takk til Nautofil og dere andre.

Motoren er en Sabb Status Marine. Jeg har hatt lyden i hele sommer,men har ikk hvert sikker på hvor den kom fra. Trodde det kanskje var drivstoff og/eller septiktank som vibrerte. Jeg har nå tatt båten på land og kikket nærmere på dette, og det er ganske klart at det kommer fra det fremre festet på babord side. Jeg "hang" motoren opp fra bjelken den er festet til og da var lyden borte. Så etter min oppfatning så må det være en dårlig demper på babord side. Neste spørsmål : Hva kan og skal jeg gjøre for å skifte den demperplaten /foten som vibrerer ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...