RUNE LIND. Startet 30.September.2008 Del på Facebook Startet 30.September.2008 (redigert) Hei er det noen som har en formening om hva som er årsaken til at ved oppstart og ved lavt turtall er det hard "dunking" og støy. Det er så "hardt" at det også høres utvendig. Jeg har nå en formening om at det kan være ett motorfeste som er i stykker, da støyen er på babord side. Eller er det noen annen forklaring ? På forhånd takk. Redigert 30.September.2008 av RUNE LIND. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Det kan jo være en slitt demperplate? Dette gir rakling og dunk/støy på lave turtall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eng Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Først og fremst sjekker du ventilene og eventuellt justering av disse, samt se på demperplatene. Det kan være dysene. Skittene dyser gir feil spredning av brennoljen. Motoren kan gå med luft eller vann i brennoljesystemet og "banking" oppstår på lave turtall. Prøv deg fram. Gjør det billigste først. 1 Sjekk ventilene 2 Sjekk brennoljesystemet 3 Sjekk regulator og fødepumpe 4 Skift dyser Det er enkle systemer og lett å feilsøke Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Heisann Ett enkelt lite tips som er fort å sjekke på motoren din er om den går på riktig tomgangs turtall, er dette for lavt vil det også kunne riste/vibrere litt. Er ikke sikker på dette turtallet på din motor, men dette står i instruksjons boken (750-850 rpm Kanskje ?). Det kan og i noen tilfeller være for myke gummilabber som er montert, de trenger ikke være sprukket/ødelagt for at det skal hoppe litt :) ls Sitér dette innlegget Link to post
Nautofil Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Først og fremst sjekker du ventilene og eventuellt justering av disse, samt se på demperplatene.Det kan være dysene. Skittene dyser gir feil spredning av brennoljen. Motoren kan gå med luft eller vann i brennoljesystemet og "banking" oppstår på lave turtall. Prøv deg fram. Gjør det billigste først. 1 Sjekk ventilene 2 Sjekk brennoljesystemet 3 Sjekk regulator og fødepumpe 4 Skift dyser Det er enkle systemer og lett å feilsøke Lykke til Dette var vel å gå litt rask frem? Tilbake til problemet! Hvilken type motor har du? Hvor lenge har du hørt lyden,hele sommeren eller siste turen og er det noen forandring i lyden varm/kald motor? Er den der i alle turtall? Har tomgangsturtallet forandret seg og blitt litt lavere? Det er smart og kontrolere om motorfester,etc er i orden i førte omgang. Vidre kontrolere om du får noe lyd ved kjapp rusing,da vil motor prøve å vri seg. Slanger og rør er dem klamret? da dette forplanter seg godt.(et klammer kan jo ryke) Om dette er i orden og motoren sitter ordentlig på gear og fundament så prøv å lytt etter om lyden "følger" veiv eller kamaksel(Disse har jo forskjellig hastighet) Ut i fra dette kan du feilsøke mye uten spes. kompetanse på dieselmotor, PS.Har du kontrolert motoren siste tiden??? olje/vann etc....... Venter spent på svar. Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
RUNE LIND. Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Takk til Nautofil og dere andre. Motoren er en Sabb Status Marine. Jeg har hatt lyden i hele sommer,men har ikk hvert sikker på hvor den kom fra. Trodde det kanskje var drivstoff og/eller septiktank som vibrerte. Jeg har nå tatt båten på land og kikket nærmere på dette, og det er ganske klart at det kommer fra det fremre festet på babord side. Jeg "hang" motoren opp fra bjelken den er festet til og da var lyden borte. Så etter min oppfatning så må det være en dårlig demper på babord side. Neste spørsmål : Hva kan og skal jeg gjøre for å skifte den demperplaten /foten som vibrerer ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Jeg ville ha skiftet alle fire, for å få korrekt hardhet på alle. Dessuten er jo alle like gamle, og sannsynligvis like morkne i gummien. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.