Worry II Startet 30.September.2008 Link til dette innlegget Startet 30.September.2008 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...kerud/1.6240191 Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Gammelt nytt. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lars H. Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Noe nytt om når og hvordan hun kom seg av? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Regnet med at det var du som dro den av Hilmar Men vet du hvor det ble av skuta ? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Selv om dette tydeligvis skjedde i går..?...så er det vel ikke så veldig gammelt nytt? Det blir neppe den siste før hele greia fjernes... Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Dette er jo ikke bra , tenker da på at dette er en som jeg regner med har skipperutdannelse . Har jo gått på endel der i sommer , å desverre så er vel ikke den siste . Vi gikk den veien hjem fra Borgen i helgen , da snakka vi om alle som har gått på der i sommer . Ser du på kartet , eller på plotter .Så er det nesten godt gjort å klare å gå på der , når det da er en såpass stor båt er det litt skremende syntes jeg . Er skipper til stede på brua og edru , bør vel det være grunn nok til å tilby han en matros jobb ......... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hilmar 2 Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Bever Dra den av i 5 tiden i morges og slepte "Falknes" til Tofte. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 (redigert) Jeg fikk så pepper sist jeg skrev at jeteen burde sprenges bort, så jeg skal ikke gjenta det Men er jeg helt på jordet eller tar jeg feil når jeg sier at den burde merkes bedre over vann ? Begynner å bli oppbrukt dette temaet her på baatplassen, men ønsker gjerne flere kommentarer på om at jeg er på jordet Den ligger fint i Tofte, da !! Takk Hilmar .. Redigert 30.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 (redigert) Men er jeg helt på jordet eller tar jeg feil når jeg sier at den burde merkes bedre over vann ? Ser jo ut som det kan være lurt kansje , satt opp flere merker over hele der . Men det er jo veldig godt merket i kartet da , så burde være unødvendig . Men før det skjer en større katastofe der , så er kansje det eneste løsningen . Kan jo komme en gå på der så det smeller , tenk da hvordan det blir her ute da om en større oljelekasje skjer der . Skremmende tanke da men .. Var kansje mørkt alt også , å da er han vel nesten omringa av fyrlykter . Tine III Redigert 30.September.2008 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hilmar 2 Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hvorfor han kjørte på skjæret er fordi han seilte på vestsiden av håøya av en eller annen merkelig grunn. Han skulle til sandnes. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 (redigert) "Kan jo komme en gå på der så det smeller , tenk da hvordan det blir her ute da om en større oljelekasje skjer der . Skremmende tanke da men .." Bedre føre var ja, TineIII ! Det fødes stadig nye barn.. kjøpes stadig nye båter.. osv. Hvis man skulle forebygge en større oljelekkasje ville det nok være lønnsomt å investere i mærking, akkurat som på veien det, eller !? Redigert 30.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Selv om dette tydeligvis skjedde i går..?...så er det vel ikke så veldig gammelt nytt? Gammelt nok til at det er postet rikelig i en eksisterende tråd allerede Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Nå ser Drøbaksundet ut som Sinsenkrysset snart. En bedre merket led skal man lete lenge etter. Menneskelige svikt kan skje. Hva som skjedde i går kommer vel fram etter hvert. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 (redigert) Ikke lett å komme ut hvis du kommer inn fra vestsiden av Håøya.. Da har man jo kjørt feil lenge før man kommer til jeteen.. ikke sant Hilmar... Da må du brekke av og kjøre rundt Oscars Borg på nordsiden, og det hadde han vel neppe tenkt til... Skulle likt å se han tvinge seg mellom de 2 stakene sydenfor... Men kart er kart og ulykker kommer alltid til å skje.. Ja til bedre merking ! Redigert 30.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hadde skipperen hatt båtførerprøven som tilleggsutdannelse, så hadde det nok ikke skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 (redigert) Det sant nok, Trikkern ! Men ulykker skjer.. Vi bulker vel selv om vi har lappen på bil og styrter selv om vi er flykaptein... Men alle vet jo at det ikke hadde skjedd om vi leste kartet, tok opplæringen og leste bruksanvisningen, men følgende av ulykken er så kjip.. Bedre med et ekstra varsel, mener jeg.. Redigert 30.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 og jeg som trodde det bare var seilbåter som gikk på grunn.......... Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Ikke lett å komme ut hvis du kommer inn fra vestsiden av Håøya.. Da har man jo kjørt feil lenge før man kommer til jeteen.. Enig. Litt merkelig at dette kan skje her, i det mest overvåkede farvannet på Norskekysten. Her har vel både Oslo havn og Kystverket radarer og trafikksentraler som passer på skipstrafikken? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 og jeg som trodde det bare var seilbåter som gikk på grunn.......... Noen få unntak må en regne med. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Her har vel både Oslo havn og Kystverket radarer og trafikksentraler som passer på skipstrafikken? Akkurat dette området er det Horten trafikksentral/Horten VTS som dekker. Oslo havn VTS dekker området nord for 59 grader og 46 minutter nord. Men vi vet vel ikke om Horten trafikksentral har grepet inn eller ei i denne situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Litt merkelig at dette kan skje her, i det mest overvåkede farvannet på Norskekysten. Ikke bare er det litt merkelig. Det viser klart og tydelig at noen er fullstendig inkompetente i jobben sin og burde funnet seg et annet yrke. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hvorfor gikk han vestfjorden ? Han skulle vel ikke til Dynea på Engene heller vel ? Eller kanskje han hadde vært der ? Går det an å gå gjennom åpningene med en så stor båt ? Jeg synes det er både grunt og smalt, men disse åpningene er jo laget for fritidsbåter, har de satt noen grense for størrelse? Skal ikke slike båter som har vært på Engene gå nord om enten Håøya eller Kaholmen ? Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
SamH Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Er ikke dette en båt med losplikt, evt farledsbevis ? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Det viser klart og tydelig at noen er fullstendig inkompetente i jobben sin og burde funnet seg et annet yrke. Du er nå veldig bastant og dømmende nå etter min mening. Alle mennesker har potensiale i seg for å gjøre feil. Vi vet jo ikke hvorfor fartøyet grunnstøtte på Drøbakjeteen. Kan det ha vært en teknisk svikt? Eller har navigatøren rett og slett feilnavigert så til de grader? Hadde navigatøren gyldig farledsbevis? Har Horten VTS grepet inn eller ikke? Kan Horten VTS ha prøvd å gripe inn, men ikke fått kontakt med fartøyet? Kanskje lyttet ikke fartøyet på VHF kanalene 19 og 16 i forkant av hendelsen selv om det skal det i dette området? Kanskje hadde fartøyet stilt ned volumet på VHF'en? Kanskje har navigatøren sovnet? Det at navigatører sovner på vakt på bro, er blitt mer og mer vanlig da arbeidsoppgavene på et fartøy har økt veldig de siste årene mens bemanningen samtidig gjerne har stått på stedet hvil, men ofte også heller blitt redusert. Det blir bare spekulasjoner frem til vi får vite hvorfor fartøyet grunnstøtte, men det er fullt lovlig å spekulere i årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Vi vet jo ikke hvorfor fartøyet grunnstøtte på Drøbakjeteen. Kan det ha vært en teknisk svikt? Eller har navigatøren rett og slett feilnavigert så til de grader? tom fullt synlige 'jeteer' kjörs på........... vad hende her....sovne han? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.