Jump to content

Nok en på Jeteen i Drøbaksundet.. Sværing denne gang ser jeg !

Worry II

Recommended Posts

Dette er jo ikke bra , tenker da på at dette er en som jeg regner med har skipperutdannelse . Har jo gått på endel der i sommer , å desverre så er vel ikke den siste . Vi gikk den veien hjem fra Borgen i helgen , da snakka vi om alle som har gått på der i sommer . Ser du på kartet , eller på plotter .Så er det nesten godt gjort å klare å gå på der , når det da er en såpass stor båt er det litt skremende syntes jeg . Er skipper til stede på brua og edru , bør vel det være grunn nok til å tilby han en matros jobb .........

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg fikk så pepper sist jeg skrev at jeteen burde sprenges bort, så jeg skal ikke gjenta det :lol: Men er jeg helt på jordet eller tar jeg feil når jeg sier at den burde merkes bedre over vann ? Begynner å bli oppbrukt dette temaet her på baatplassen, men ønsker gjerne flere kommentarer på om at jeg er på jordet :discuss: Den ligger fint i Tofte, da !! Takk Hilmar ..

Redigert av Worry II (see edit history)
:lol: Men er jeg helt på jordet eller tar jeg feil når jeg sier at den burde merkes bedre over vann ?

Ser jo ut som det kan være lurt kansje , satt opp flere merker over hele der . Men det er jo veldig godt merket i kartet da , så burde være unødvendig . Men før det skjer en større katastofe der , så er kansje det eneste løsningen . Kan jo komme en gå på der så det smeller , tenk da hvordan det blir her ute da om en større oljelekasje skjer der . Skremmende tanke da men ..

Var kansje mørkt alt også , å da er han vel nesten omringa av fyrlykter .

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

"Kan jo komme en gå på der så det smeller , tenk da hvordan det blir her ute da om en større oljelekasje skjer der . Skremmende tanke da men .."

Bedre føre var ja, TineIII ! Det fødes stadig nye barn.. kjøpes stadig nye båter.. osv. Hvis man skulle forebygge en større oljelekkasje ville det nok være lønnsomt å investere i mærking, akkurat som på veien det, eller !?

Ikke lett å komme ut hvis du kommer inn fra vestsiden av Håøya.. Da har man jo kjørt feil lenge før man kommer til jeteen.. ikke sant Hilmar... Da må du brekke av og kjøre rundt Oscars Borg på nordsiden, og det hadde han vel neppe tenkt til... Skulle likt å se han tvinge seg mellom de 2 stakene sydenfor... Men kart er kart og ulykker kommer alltid til å skje.. Ja til bedre merking ! :smiley:

Det sant nok, Trikkern ! Men ulykker skjer.. Vi bulker vel selv om vi har lappen på bil og styrter selv om vi er flykaptein... Men alle vet jo at det ikke hadde skjedd om vi leste kartet, tok opplæringen og leste bruksanvisningen, men følgende av ulykken er så kjip.. Bedre med et ekstra varsel, mener jeg..

Hvorfor gikk han vestfjorden ? Han skulle vel ikke til Dynea på Engene heller vel ? Eller kanskje han hadde vært der ?

Går det an å gå gjennom åpningene med en så stor båt ? Jeg synes det er både grunt og smalt, men disse åpningene er jo laget for fritidsbåter, har de satt noen grense for størrelse?

Skal ikke slike båter som har vært på Engene gå nord om enten Håøya eller Kaholmen ?

Ole

Ole
S/Y Algol

Det viser klart og tydelig at noen er fullstendig inkompetente i jobben sin og burde funnet seg et annet yrke.

Du er nå veldig bastant og dømmende nå etter min mening. Alle mennesker har potensiale i seg for å gjøre feil.

Vi vet jo ikke hvorfor fartøyet grunnstøtte på Drøbakjeteen. Kan det ha vært en teknisk svikt? Eller har navigatøren rett og slett feilnavigert så til de grader? Hadde navigatøren gyldig farledsbevis? Har Horten VTS grepet inn eller ikke? Kan Horten VTS ha prøvd å gripe inn, men ikke fått kontakt med fartøyet? Kanskje lyttet ikke fartøyet på VHF kanalene 19 og 16 i forkant av hendelsen selv om det skal det i dette området? Kanskje hadde fartøyet stilt ned volumet på VHF'en? Kanskje har navigatøren sovnet? Det at navigatører sovner på vakt på bro, er blitt mer og mer vanlig da arbeidsoppgavene på et fartøy har økt veldig de siste årene mens bemanningen samtidig gjerne har stått på stedet hvil, men ofte også heller blitt redusert.

Det blir bare spekulasjoner frem til vi får vite hvorfor fartøyet grunnstøtte, men det er fullt lovlig å spekulere i årsak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...