Jump to content

Nok en på Jeteen i Drøbaksundet.. Sværing denne gang ser jeg !


Worry II

Recommended Posts

Det går til stadighet båter fra Dyno-kaia på Engene. De går som oftest mellom Kaholmen og Håøya og inn forbi Bergholmen. Selv The World har tatt denne veien uten spesielle problemer!

 

Om det er mulig å gå i åpningen på jetteen på Hurumsiden er ikke godt å si. På normal vannstand er det ca. 6.5 meters dybde akkurat der. Jeg har hjemmehavn kun en kabelengde fra jetteen og er ganske kjent i dette området.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
tom fullt synlige 'jeteer' kjörs på...........

vad hende her....sovne han?

Her står jo motoren i gear og går under hele filmen , så er vel ikke mange som er våkene her . For å klare dette , så sover du eller har en meget høy promille .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Om det er mulig å gå i åpningen på jetteen på Hurumsiden er ikke godt å si. På normal vannstand er det ca. 6.5 meters dybde akkurat der. Jeg har hjemmehavn kun en kabelengde fra jetteen og er ganske kjent i dette området.

 

mvh Astor

 

 

Men dette er vel en høyst unormal lei for så store skip på veg ut fra Oslo?

 

Jeg fatter ikke at trafikksentralen ikke har grepet inn.

 

Vi hadde ganske nylig en diskusjon om dybdene i gjennomseilingene ved Drøbakjeteen. Ifølge et offisielt og oppdatert elektronisk sjøkart for navigasjon, ENC, som jeg har sett i, er det en dybde på det grunneste på 4,1 meter mellom de to lanternene for leden i nord-syd retning ved Slottet på Hurumsiden.

 

Den grunneste dybden mellom lateralmerkene/flytestakene for leden i retning vest-øst, er 8 meter, ifølge det samme kartet.

 

Med Falknes sitt dypgående(mener å huske at det var ca. 4,6 meter) er det da ikke naturlig å seile gjennom leden på Hurumsiden.

 

Dette er heller ikke en vanlig lei for såpass store skip.

 

Når det gjelder Horten VTS sin inngripen eller ei, vet vi vel ikke noe om det ennå. Eller er det komt noe nytt i denne saken? Uansett fritar ikke trafikksentralen navigatør og kaptein ansvaret om bord for navigeringen.

Link to post
59.48 :smash:

 

Takk for korreksjonen, Hilmar 2! I World VTS Guide, hvor blant annet IALA-International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities er representert, står det 59 grader og 46 minutter nord. Men i Sjøtrafikkforskriften er det skrevet 59 grader og 48 minutter nord, og det er uansett denne forskriften som gjelder.

Link to post
synes ikke vi skal ha flere spekulasjoner med hva som skjedde med Kaptein og Trafikkleder.

Enten så kommer sannheten frem eller så holder man sine spekulasjoner for seg selv. Med tanke på dem som har skyld i dette uhellet.

 

Takk.

Du må ikke takke meg, Hilmar 2. For jeg er veldig uenig med deg. Jeg mener at det er viktig å bidra til at informasjon kommer fram. Et diskusjonsforum som dette, hvor det selvsagt må bli noen "spekulasjoner", mener jeg er med på å bidra til opplysning og at trykket for at informasjon blir offentliggjort holdes ved like.

 

Tanken på at alvorlige hendelser kan unngås i framtiden, og at alle bør lære av andres feil, veier tyngre enn tanken på de som er skyld i dette uhellet.

Link to post

Han som førte denn skuta hadde vel gått på før eller siden at annet sted kansje , det er mange fyrlykter rundt der og merka godt i kart / plotter . Mener det at når du går på slike steder , da er du ikke på brua eller du har 5 i promille . Greit at det kansje kan merkes mere , tydelig at folk ikke ser dette . Har jo godt på drøssevis der i sommer ,men å sprenge vekk greia er vel å ta i . Skal vi begynne å sprenge vekk der folk går på til stadighet , da må vi handle inn mye dynamitt trur jeg . Denne store båten hadde vel lite eller ingenting på den siden å gjøre i utgangspunktet vil jeg mene . Hadde vært fint å hørt grunnen , hvis mulig .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hva mener du egentlig med at "De nye fyrlyktene har forresten ikke kommet på sjøkartene enda.", Hilmar 2?

 

For norske sjøkart blir oppsetting av nye fyr, fyrlykter og lanterner, eller alternativt fjerning av slike, kunngjort i Etteretninger for sjøfarende(Efs). Det samme blir nye lyskarakterer og omskjerming av fyr og fyrlykter. Andre navigasjonsmessige forhold blir også listet opp i Efs.

 

Med mindre man for norskflaggede fartøy sin del seiler med offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon, ENC-Electronic Navigational Chart, i et typegodkjent ECDIS(Electronic Chart Display and Information System) med et ekstra ECDIS med uavhengig strømforsyning som back-up, må man fysisk utføre kartrettelser kunngjort i Efs i offisielle papirkart for kommersielle fartøy. Eiere av lystfartøy kan og bør også holde seg oppdatert om kartrettelser i Efs.

 

Det blir fra tid til annen gitt ut nytrykk, ny utgave eller nytt sjøkart fra Statens Kartverk, Sjøkartverket. Også slik informasjon kan man finne i Efs.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...