NC Justina Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Gud bedre! Det er der vi pleier å dykke - da hadde det vel hjulpet fint lite å hatt dykkerflagget oppe Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Det går til stadighet båter fra Dyno-kaia på Engene. De går som oftest mellom Kaholmen og Håøya og inn forbi Bergholmen. Selv The World har tatt denne veien uten spesielle problemer! Om det er mulig å gå i åpningen på jetteen på Hurumsiden er ikke godt å si. På normal vannstand er det ca. 6.5 meters dybde akkurat der. Jeg har hjemmehavn kun en kabelengde fra jetteen og er ganske kjent i dette området. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Oslo havn VTS dekker området nord for 59 grader og 46 minutter nord. 59.48 Takk Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Douro Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Om det er mulig å gå i åpningen på jetteen på Hurumsiden er ikke godt å si. På normal vannstand er det ca. 6.5 meters dybde akkurat der. Da ville Falknes greit kunne seile gjennom åpningen. Men dette er vel en høyst unormal lei for så store skip på veg ut fra Oslo? Jeg fatter ikke at trafikksentralen ikke har grepet inn. Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Kan noen vise hvor grunnstøtingen skjedde på et kart? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Tine IV Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 tom fullt synlige 'jeteer' kjörs på...........vad hende her....sovne han? Her står jo motoren i gear og går under hele filmen , så er vel ikke mange som er våkene her . For å klare dette , så sover du eller har en meget høy promille . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Capitaine Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Om det er mulig å gå i åpningen på jetteen på Hurumsiden er ikke godt å si. På normal vannstand er det ca. 6.5 meters dybde akkurat der. Jeg har hjemmehavn kun en kabelengde fra jetteen og er ganske kjent i dette området. mvh Astor Men dette er vel en høyst unormal lei for så store skip på veg ut fra Oslo? Jeg fatter ikke at trafikksentralen ikke har grepet inn. Vi hadde ganske nylig en diskusjon om dybdene i gjennomseilingene ved Drøbakjeteen. Ifølge et offisielt og oppdatert elektronisk sjøkart for navigasjon, ENC, som jeg har sett i, er det en dybde på det grunneste på 4,1 meter mellom de to lanternene for leden i nord-syd retning ved Slottet på Hurumsiden. Den grunneste dybden mellom lateralmerkene/flytestakene for leden i retning vest-øst, er 8 meter, ifølge det samme kartet. Med Falknes sitt dypgående(mener å huske at det var ca. 4,6 meter) er det da ikke naturlig å seile gjennom leden på Hurumsiden. Dette er heller ikke en vanlig lei for såpass store skip. Når det gjelder Horten VTS sin inngripen eller ei, vet vi vel ikke noe om det ennå. Eller er det komt noe nytt i denne saken? Uansett fritar ikke trafikksentralen navigatør og kaptein ansvaret om bord for navigeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Jeg ville nok sett både en og to ganger dersom Falknes hadde kommet tøfende gjennom åpningen på Hurum-siden. Vi får følge med å se hva som var årsaken. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Capitaine Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 59.48 Takk for korreksjonen, Hilmar 2! I World VTS Guide, hvor blant annet IALA-International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities er representert, står det 59 grader og 46 minutter nord. Men i Sjøtrafikkforskriften er det skrevet 59 grader og 48 minutter nord, og det er uansett denne forskriften som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Stemmer det. Men synes ikke vi skal ha flere spekulasjoner med hva som skjedde med Kaptein og Trafikkleder. Enten så kommer sannheten frem eller så holder man sine spekulasjoner for seg selv. Med tanke på dem som har skyld i dette uhellet. Redigert 2.Oktober.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Neste på er vel Color Festival Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Følger du ikke med Den forsvant jo i fjord og ble ferje i malta og heter nå Mega smeralda Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Da er jo muligheten enda større for at den kommer til å gå på utenfor hos deg Hilmar ! Schkåll og gonatt Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 synes ikke vi skal ha flere spekulasjoner med hva som skjedde med Kaptein og Trafikkleder.Enten så kommer sannheten frem eller så holder man sine spekulasjoner for seg selv. Med tanke på dem som har skyld i dette uhellet. Takk. Du må ikke takke meg, Hilmar 2. For jeg er veldig uenig med deg. Jeg mener at det er viktig å bidra til at informasjon kommer fram. Et diskusjonsforum som dette, hvor det selvsagt må bli noen "spekulasjoner", mener jeg er med på å bidra til opplysning og at trykket for at informasjon blir offentliggjort holdes ved like. Tanken på at alvorlige hendelser kan unngås i framtiden, og at alle bør lære av andres feil, veier tyngre enn tanken på de som er skyld i dette uhellet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Hvis denne båten holdt 7-8 knop da den gikk på Jeteen er det vel rimelig flaks at den ikke sank?? Jeg har dykket der, og de store og spisse kampesteinene jetteen er bygget av kunne vel med letthet ha revet opp et såpass stort hull i skroget at båten kunne endt opp som et fint dykkermål Redigert 2.Oktober.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Hun holdt 10,4knop bare noen minutter før den gikk på iht. AIS-loggen hos siitech.net Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dratesjyss Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Hvorfor kan en ikke bare fjerne hele dritten slik som et tidligere innlegg har forslått? Et minstekrav må være at Jeteen merkes bedre! Slik den er nå, innbyr den til uhell. Når uhellet skjer, kan en diskutere årsak så mye en vil - uten at det endrer på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Mener at jeteen er god nok merket på kartet i dag. Men en båt på denne størrelsen skulle rundet nordspissen av kaholmen, Den hadde ikke fått lov å gå igjennom åpningen på storsand uansett. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Tine IV Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Han som førte denn skuta hadde vel gått på før eller siden at annet sted kansje , det er mange fyrlykter rundt der og merka godt i kart / plotter . Mener det at når du går på slike steder , da er du ikke på brua eller du har 5 i promille . Greit at det kansje kan merkes mere , tydelig at folk ikke ser dette . Har jo godt på drøssevis der i sommer ,men å sprenge vekk greia er vel å ta i . Skal vi begynne å sprenge vekk der folk går på til stadighet , da må vi handle inn mye dynamitt trur jeg . Denne store båten hadde vel lite eller ingenting på den siden å gjøre i utgangspunktet vil jeg mene . Hadde vært fint å hørt grunnen , hvis mulig . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hilmar 2 Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 De nye fyrlyktene har forresten ikke kommet på sjøkartene enda. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Capitaine Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Hva mener du egentlig med at "De nye fyrlyktene har forresten ikke kommet på sjøkartene enda.", Hilmar 2? For norske sjøkart blir oppsetting av nye fyr, fyrlykter og lanterner, eller alternativt fjerning av slike, kunngjort i Etteretninger for sjøfarende(Efs). Det samme blir nye lyskarakterer og omskjerming av fyr og fyrlykter. Andre navigasjonsmessige forhold blir også listet opp i Efs. Med mindre man for norskflaggede fartøy sin del seiler med offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon, ENC-Electronic Navigational Chart, i et typegodkjent ECDIS(Electronic Chart Display and Information System) med et ekstra ECDIS med uavhengig strømforsyning som back-up, må man fysisk utføre kartrettelser kunngjort i Efs i offisielle papirkart for kommersielle fartøy. Eiere av lystfartøy kan og bør også holde seg oppdatert om kartrettelser i Efs. Det blir fra tid til annen gitt ut nytrykk, ny utgave eller nytt sjøkart fra Statens Kartverk, Sjøkartverket. Også slik informasjon kan man finne i Efs. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 (redigert) For norske sjøkart blir oppsetting av nye fyr, fyrlykter og lanterner, eller alternativt fjerning av slike, kunngjort i Etteretninger for sjøfarende(Efs) Det vet jeg. Men de er ikke ferdigstilt enda. Vet du om man kan lese Efs på nettet? (har funnet det) Redigert 4.Oktober.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.