Jump to content

Erfaringer + og - Med Princess 35


SES_71

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en Princess 35 fra ca 89-90 , disse er levert med i hvertfall 2 forskjellige motor fabrikanter etter det jeg kan se volvo og cummings.

 

Er også ganske sikker på at jeg vil ha 2 kabiners versonen da vi er totalt 5 i familien.

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger , spesielt hva man må se etter på Cummings motorene. :flag:

Redigert av SES_71 (see edit history)
Link to post

Et søk på Princess her på forumet vil gi deg mye "rart", ikke minst alle de meninger som kommer til uttrkk om hva slags mennesker som har en Princess og hvilke bølger disse båtene klarer å produsere! :eek: Men for å være ærlig; drit i alle disse dumme meningene som fremsettes av enkelte her! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Som familiebåt, et svært godt valg tror jeg. 35 gode gamle fot tilsvarer vel innpå 38 fot etter dagens mål. Bredde på innpå 3,70 gir god plass innvendig i tillegg til romslige dollbord. Ingen racer, men marsjer på 19-20 med 24 kn. på topp (2x200Hk) Pga det brede forskipet slår den noe i grov motsjø, men er helt å leve med. Skal jeg trekke ned på noe må det være det elektriske opplegget. Det er underdim, og komponentvalget er secunda. Sjøl har jeg byttet det aller meste etterhvert. Også trangt å trekke nye kabler opp til fly. Ellers er alt lett tilgjengelig inkl. motorrommet som har god tilgang fra alle sider. Uteplassene er bare en drøm og må oppleves. Både lazarettet bak og fordekket er gedigent. Reklativt god plass på fly også, med plass til 5 gode venner. Fuelforbruk fra 0,8-3,5l/nm. Selv hadde vi et snitt i hele sommer på 1,29l/nm. Tett og fin og med varmer innbyr båten til utvidede sessonger. Selv starter vi gjerne i febr/mars, og i år runder vi 100 overnattingsdøgn. (rekord)

Sjøl har vi VP41B, som vel kom fom. 1990 modell, en svert grei og uproblematisk motor. Cummings kjenner jeg ikke til, men skal etter ryktene være en grei motor. Sammenlignet med Volvo er det vel så som så med deletilgangen kanskje?

Hele rekker kom i 1989 (tror jeg), det samme men helglass skyvedør bak. Luke ut på badeplatting kom i 91.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

VP 41 (kanskje særlig A?) Sjekk at de kjøler godt nok ved stor belastning. Vet om en noen som får for høy temp.

En liten detalj på varmeveksleren på VP 41 er en tappkran som lett kan korrodere og ruste i stykker. Gjorde det for en bekjent rett utenfor Strømstad. Det ble veldig mye vann i båten før han oppdaget det. Dvs det var kona som oppdaget det da hun skulle gå på dass bak i akterkabinen (Scand Baltic). Da sto hun med vann til anklene.

Ellers så ryker jo A-modellen ganske så mye ved oppstart. Eksosbremsen som ofte er defekt hjelper ikke så mye.

Forøvrig tror jeg VP 41 er en bra motor - gammel sliter. At du må regne med at et eller annet ryker på en gammel motor er vel ikke så usannsynlig. Eldre gear av MS typen kan det også skje noe med -ikke unormalt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...