Even Neve Startet 30.September.2008 Link til dette innlegget Startet 30.September.2008 Jeg har en batteriregulator til solcellepanelet som til nå har foret et 12v batteri. Kom over noen gode 6volts 250ah batterier. Kan jeg bruke samme regulatoren hvis jeg setter inn disse? Får jeg 12 volt ut fra dem ? Kan 6v kserikobles med 12volt? Som dere ser har jeg ikke peiling i det hele tatt Takk for evt hjelp Even Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hvis du har 2 stk. 6V batterier som er like av størrelse, alder og ladetilstand, så kan de seriekobles og gi 12V. Når du seriekobler så er det viktig at begge batteriene er like. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Even Neve skriv: Kom over noen gode 6volts 250ah batterier. Utifrå dette antar eg at dette ikkje er nye batteri Og so seier Nab: Hvis du har 2 stk. 6V batterier som er like av størrelse, alder og ladetilstand, så kan de seriekobles og gi 12V. Når du seriekobler så er det viktig at begge batteriene er like. Eg vil anbefala at desse batteria vert paralellkobla og satt på lading med ein ampere eller to i minst to døger, før dei vert seriekobla til dette bruket der dei skal gi 12 volt. Det er viktig at dei er paralellkobla mens dei står på lading, og denne ladinga vil utjevna ladinga i batteria, so godt som det let seg gjera. Om du skal ha ein svær batteribank, går det og an å setja opp fleire batteri, seriekobla to og to, og so paralellkobla desse seriane. Ei slik utjevningslading som eg nemnde bør i so fall gjerast med to batteri om gongen, og so seriekobla desse som er parra på denne måten. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Takker. Seriekobling av to eller flere batteri øker volten eller spenningen forstår jeg. Jeg kan altså seriekoble disse to 6v til 12v og parallellkoble dem med det 12 v jeg har. Etter noen googling ser det ut for meg at seriekobling er - til + og - til + - . Jeg har alltid innbilt meg at det ikke var særlig bra å gjøre noe slikt så jeg håper dette er rett Even Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 For at du ikke skal gjøre noe galt : Du kobler + på batteri Nr.1 til - på batteri Nr.2, og tar ut 12V mellom - på batteri Nr.1 og + på batteri Nr.2. Kobl for all del IKKE disse sammen også, da SMELLER DET ! Hvor stort solcellepanel har du (hvor mange Watt). Jeg tror nok det har nok med å lade en bank på 250 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 TAkk for det NAb. Panelet er på 80w men jeg har planer om en vindgenerator også. Det jo ikke alltid solen skinner. Hvordan er regnestykket for kapasiteten - blir to seriekoblede 6v på 250ah hver - 12v og 500ah ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 12V og 250Ah Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Når du parellkobler: adderer du Ah Når du seriekobler : adderer du Volt Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Anbefaling: Boka "Strøm ombord". Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Even Neve Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Man lærer så lenge man lever ... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Sant og det Man e lærer så lenge man har elever. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.