Jump to content

Pulsføler til VP dieselmotorer.

REM

Recommended Posts

Jeg har altid pleid i benytte måleur, finne TDC, og deretter stille plungerhøyden når jeg skal stille tenninga på en dieselmotor med rotasjonspumpe. Dette er tungvint og omstendelig, og en kompis som er utdannet bilmekaniker sier at bilverkstedene istedet benytter en sk. pulsføler på dieselrør nr. 1, og stiller tenningstidspungtet ved å vri dieselpumpa slik en gjorde når en stillte tenninga på gamle bensinmotorer. Pulsføleren gir et signal når pumpa sprøyter inn diesel, og med en strobolampe på svingningsdemperen kan en stille antall grader advance.

Er det noen som kjenner til hvor en kan få fatt i en slik pulsføler?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Just presis Byggmestern, takk skal du ha. Har du erfaring fra bruk?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg har testet en en gang for lenge siden. En mekaniker som lurte på om den var til å stole på. Prøvde den på bilen min! Husk at mange av disse pumpene øker fortenning med økende turtall! Du må ha en referanse eller finne dynamiske data for din motor! Øvre dødpunk må du også vite eksakt! Sikkert bra når du jobber med en type motor eller kjenner data for mange motor typer!

Ja, ser at det kan by på utfordringer. TDC ser en på svingningsdemperen ikke sant. Problemet kan vel bli å konvertere den sk. "plungerhøyden" som jo oppgis i mm. til antall grader BTDC?

ad. planlegging: