Jump to content

Vinterkonservering Mercruiser 7.4L, V8 med Bravo I drev service


Falx

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte jeg skulle gjøre all servicen på dette selv iår. Har hatt profesjonelle til å gjøre dette nå i 2 år, men prøver selv, det kan vel ikke være for komplisert?

 

Setter pris på noen spesifikke råd når det gjelder både drev-service på et Bravo I drev, samt vinter-konservering på motor (en Mercruiser 7.4L, V8). Både drev og motor er 1992 modeller.

 

Det meste tror jeg skal gå greit, men kan trenge noen råd hvis jeg er i behov for exempel spesial-verktøy, samt midler som bruker til konserveringen, og oljer etc. Trenger det å være spesifikke merker som mitt verkested sier jeg må ha, eller går det greit med alternative merker som har samme spec, men som koster bestraktelig mindre på Biltema / Maritim etc.?

 

Setter pris på om noen har tid til en repons, og som har peiling på akuratt denne motoren, og drevet. Forøvrig er motoren ferskvannskjølt med saltvannskjøling.

 

Takker for alle råd, tror jeg kan tenger noen av dem nå. Jeg er også veldig glad i lister (1. gjør det. 2: så gjør det. 3: osv). Så alt mottas med stor takk ;)

 

mvh

 

Falx

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post

Skift olje når motorolja er varm. Mye lettere. Gjøres før du tar båten på land. Fåes kjøpt på Biltema både manuell og elektrisk. Når båten er på land kobler du fra inntaksslangen foran sjøvannsfilteret og kobler det eventuelt til en 30 liters kanne som du blander 50/50 med frostveske og vann. Bruker Biltema til dette og, men skal du skifte kjøleveske i ferskvannskretsen ville jeg valgt orginalvare. Start motor og la den gå til kanna er tom. Så tapper du ut oljen på drevet ved å åpne tappeskruen nederst på drevet på styrbord side. Du trenger en ny pakning til skruen. Påfylling av ny olje fylles vanligvis fra nederste hull på drevet for å unngå luftbobler, men du kan også skru av toppdekselet på drevet og fylle på der. Da trenger du god tid for at luften skal forsvinne. Etterpå fyller du på oljetanken i bakkant av motoren. Skift dieselfilter og oljefilter. Du trenger "spesialverktøy" til å løsne oljefilteret. Husker ikke hva det heter, men fåes blant annet på Biltema. Belger skiftes ikke så ofte på Mercruiser drev, så hvis det ikke er over 3 år siden sist og de ser ok ut ville jeg ikke rørt disse. Spray elkoblinger med "fuktfjerner" ala WD 40.

Amerikanerne gjør også noe de kaller fogging, men det tror jeg er mest på motorer med bare saltvannskjøling

Til drevet ville jeg brukt orginal Mercruiser olje...

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Når båten er på land kobler du fra inntaksslangen foran sjøvannsfilteret og kobler det eventuelt til en 30 liters kanne som du blander 50/50 med frostveske og vann.

 

Hvor mye frosvæskeblanding er det plass til i motorens kjølesystem? Jeg heller på totalt 6 liter 50% glycol med motoren i gang og avslutter med det. 30 liter høres jo veldig mye ut og 15 liter frostvæske koster mye..... selv på Biltema.

Link to post

Jeg bruker 3 4litere. 30 liters dunken blir jo ikke helt full heller, men dette må hver enkelt tilpasse. En kan jo stoppe motoren med en gang det kommer væske ut av drevet og spare resten..

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Forgassermotor eller MPI/EFI ? Sa,tvannskjølt eller ferskvannskjølt?

 

Bensin blir etter sigende dårligere ved lagring. Har du store mengder bensin i tanken kan det være en god ide å toppe denne for å unngå kondens. Det finnes et tilsetningsmiddel for bensin som gjør at den beholder sine egenskaper ved lagring. Johnson/Evinrude servicesjapper har dette (sikkert flere også, men jeg vet at de har det si sitt sortiment) Fyll på dette før resten av prosedyren om du ønsker å benytte det. (jeg har prøvd både med og uten, men kan ikke si at jeg merket noen forskjell....)

 

1. Kjør motoren varm med klokker over vanninntak. Fortsett i 15-20 min etter at den har blitt driftsvarm for å "få ut" så mye som mulig av saltavleiringer.

 

2. Fogging/konservering. Har du forgassermotor? Når du er i ferd med å avslutte varmkjøringen. Ta av flammedemper (luftfilter) og køl på med foggingspray (i luftinntaket) som beskrevet på boksen (også fra Johnson, men andre alternativer er sikkert tilgjengelig) To-tre 10 sekunders doser burde holde. Du ser på eksosen at oljen når målet, som er å legge en beskyttende hinne på sylindre/stempel osv. Alternativt(etter at du har stanset motoren...) tøm et par skjeer totaktsolje i hvert tennplugghull og tørn motoren et par runder uten å starte( killswitch til off).

MPI/EFI? Ta av vannfilteret nede på stb side av motoren. Fyll dette med totaktsolje, monter og kjør noen minutter.

 

2. Skift motorolje og filter. Bruk peilepinnen til å bestemme hvor mye du skal fylle. Ta utgangspunkt i mengden som kommer ut.

 

3. Det er to/tre metoder for frostsikring.

a) Tapp av alt vann i motoren. Blå plast vingeskruer, under manifoldene, en på hver side av blokka, en ved kjøleren til servostyringa, (kan være flere, årsmodellene varierer). Nyere modeller har også en i bunnen på slangen fra termostathus til bunnen av sirkulasjonspumpa. Hvis ikke kan du løsne denne slangen og helle ut vannet. Bruk ståltråd i hullene etter pluggene slik at ikke rust blokkerer for vannet. Teorien her er at om det ikke er vann i blokka sprenges den ikke.

 

b) kjøre frostvæske inn via kjølesystemet mens motoren går.

c) tømme frostvæske inn via termostathuset.

 

4. Oljeskift for drevet er greit beskrevet i postene over. Inspiser belger.

 

5. Smørepunkter.

-på drevets transom

-på servosyringen på innsiden av transom

-engine coupler, bak motoren (fleksibel slange på fettpumpa er et must...)

Link to post
1. Kjør motoren varm med klokker over vanninntak. Fortsett i 15-20 min etter at den har blitt driftsvarm for å "få ut" så mye som mulig av saltavleiringer.

 

Dette er en god måte hvis man står ute

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Belger skal ifølge servicerutinene skiftes vært 5år. Men kontroller de! Se etter sprekker osv. for går de istykker, blir regningen dyr :)

Kjøp oljen din hos en forhandler.

Ikke velg en dårlig olje... Bruk Quicksilver High Performance Gear Lube på drevet, er vel ca. 3 liter du trenger der.

Og husk å skifte tetn.ringene på tappeskruene. Blue Seal heter de... Mange som glemmer det, og får vann i oljen!

Link to post

wow, tusen takk for responsen. Fantastisk :)

 

Drevet skal det gå greit med. Det er litt flaut å si, men har alle instruksjons-manualene her, men det er ikke så lett å orientere seg der for meg. Ganske komplisert...men:

 

Det er en bensin-motor, Thunderbolt Ignition. Det er et lukket system for kjølevesken, med en "trykk" tank montert oppe på "varme-fordeleren"?

Kjølingen trekker inn saltvann fra drevet, siden det ikke er andre skrog-gjennomføringer som evt kan gjøre dette.

 

Så det jeg lurer på, er hvor monterer jeg slangen med kjølevæske til? Det er et "hvitt" filter på babord side (ligner litt på et oljefilter), og dette går det to tykke slanger inn i (begge på samme side). Det er dessuten, rett foran dette, en liten svart boks som er montert på en av motor-remmene. Det er vel power-steering-pumpen...

 

Skal slangen da kobles på det "hvite" filteret"? Det er en pil som viser vei "inn" på motsatt side av den ene slangen.

 

Legger ved et bilde, slik at det kanskje er lettere å forstå...

 

29052008038.jpg

 

Snart i mål, dette skal jeg få til..

 

Igjen, kjempe-takk for svar og respons..

 

mvh Falx

Edited by Falx (see edit history)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post

Min motor er saltvannskjølt. Jeg pleier vanligvis å tappe ned alt og la det stå tomt. Har også latt den stå med frosvæske et par ganger, og da har jeg dratt det inn via drevet. Bøtte på badeplattform og slange ned til klokke. Litt pes og enklest med en hjelper. Mulig noen med erfaring fra ferskvannskjøling har enklere metoder.

Glemte å nevne at ved varmkjøringen er det ikke anbefalt å gå over 1500 rpm pga fare for varmgang pga den begrensede vannstrømmen i hageslangen.

Link to post

Hvis jeg har forstått det rett så har du ikke sjøvannsfilter inne i båten. Da vil jeg tro det er enklest å bruke klokker på drevet. Har du god plass i forkant av motor kan du jo lage deg et opplegg med kanne og en slange i samme dimensjon som den som går fra drevet til impellerpumpa. Skjær et hull nederst på kanna som passer til slangen så er du i gang og kobler så slangen til impellerpumpa. Koster nesten ingenting og det kan brukes i mange år...

 

Ps. Noen har montert 3 veis kuleventil til sjøvanns slangen for enkelt å gjøre dette hvert år :cheers:

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Har du husket å drenere vanntanken? Regner med at det er vask med ferskvann ombord? Selv skal jeg la båten ligge på sjøen i vinter men uten noe på hverken vanntank eller varmtvannstank. Fikk også tips om å demontere pumpa da denne er vanskelig å få helt tom. :smiley:

Link to post

Flott. Takk for all hjelp alle sammen. Duden, det med vanntanken etc er greit, men takk for info..

 

Kanskje siste spørsmål? Hva er "klokker"? Det nevnes klokker på drevet etc.? Hva er det?

 

Takk for info Trophy, det der hørtes jo litt genialt ut også :) Skal prøve å få til noe sånt no', når jeg skjønner litt mer av dette :)

 

mvh

 

Falx

Edited by Falx (see edit history)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post

Du kan få kjøpt "orginale" klokker til mercruiser drev. Jeg prøvde en billig verson av disse på mitt omc-drev for noen år siden og det funket ikke... Jeg bruker nå "kanne metoden" og det går fint å utføre alene.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...