aulrik Startet 19.April.2004 Del på Facebook Startet 19.April.2004 Finnes noe slikt?. Jeg kjøpte min første båt i fjor høst og det lille jeg rak å få med av sesongen gikk stort sett problemfritt. Motoren (Marne MB10A) begynner imidlertid å dra på årene og jeg vil gjerne vedlikeholde og stelle godt med den slik at jeg unngår de store problemer. Mitt eneste problem er at jeg er absolutt clueless når det gjelder motorer. Ikke le, men jeg vet faktisk ikke hva en manifold er eller hvordan man bytter impeller. Jeg kunne derfor ha stor glede av en nybegynnerbok som forklarer det mest grunnlegende nøye og lettforstålig. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 Jeg var på samme nivå som deg for 12 mnd siden. I fjor måtte ventilløfterne (fremmedord for meg for under ett år siden) skiftes. Jeg hadde valget mellom å la tusenlappene fly på verksted, eller å forsøke å lære meg noen triks selv. Jeg fikk en motiverende dytt i ryggen av flere av medlemmene her, og beskjed om at vedlikehold og reparasjoner kan man gjøre mye av selv. Jeg er fortsatt på amøbenivå i forhold til de som virkelig er motorkyndige, men jeg er stolt av at jeg selv har skiftet ventilløftere og toppakning, gjenget opp hull til topplokksbolter og mye annet som var nødvendig for å utføre reparasjonen på min 200hk V8 Volvo Penta. Når alt var sammenskrudd manglet ingen deler, og motoren startet. Boken jeg har brukt en vanlig verkstedshåndbok for min motor. Den inneholder alt fra det enkle til det kompliserte. Mitt tips er å skaffe en slik bok som omhandler din motor spesielt, slik at du Generelle bøker om "Motorreparasjoner for dummies" har jeg liten tro på. Ett annet tips som jeg fikk (her på forumet selvsagt), var å få hjelp av en venn som en motorkyndig. På den måten kommer man over terskelen (min var ganske høy), og ser at det faktisk er mulig å skru på et beist av en motor når det trengs. En god manual/bok en stor fordel, men det viktigste er viljen. Et siste tips: hvis du får tak i en bra bok på norsk, ville jeg valgt den. Min er på engelsk, men selv om jeg snakker/skriver engelsk daglig, slet jeg litt med fagutrykkene. Det går raskere hvis man slipper å slå opp i teknisk ordbok. Sitér dette innlegget Link to post
aulrik Svart 19.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2004 Takker for svar. Godt å høre at jeg ikke er alene Noe tips til hvor jeg får kjøpt en verkstedshåndbok til Marne MB10A. Var i kontakt med et svensk firma (husker ikke navnet her og nå) en gang i vinter men de kunne dessverre ikke skaffe denne. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 Her får du all den hjelp du måtte trenge :-) www.marna.no mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Allan E Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 Hvis motoren din har gått utenfeilslag i alle disse årene ville jeg ikke rørt den. Ta kun kosmetisk vedlikehold. Men vis du har mistanke eller vet om noe som trenger litt stell så stiller saken seg annerledes. I en motor eller en girkasse har du ingen garanti for at du får satt den bedre sammen enn den var før du begynte. Så skifte et lager bare for å skifte eller at det står i boka er ikke lurt. Litt annerledes med impeller. Sitér dette innlegget Link to post
aulrik Svart 19.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2004 Som sagt har motoren gått upåklagelig i den tiden jeg har brukt den (ca. 15 timer). Forrige eier hadde båten en sesong og hadde heller ingen problemer med motoren. Jeg har altså ingen grunn til å tro at noe er galt. Eneste lille problem er at motoren til tider er vanskelig å starte. Problemet øker jo kaldere det er ute. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 Jeg er heller ikke spesielt motorkyndig, men når Sabben i den forrige båten skulle overhales valgte jeg og gjøre det sammen med en som hadde skrudd en del. Nå har jeg Perkins og har kjøpt både Håndbok og verksted manualen. Jeg syns alle burde ha en viss forståelse for motor og ikke være redd for og skru og mekke selv. Hva gjør folk som ikke har filla av peiling hvis man får motor stopp Nei, syns det er greit og vite en del om motoren min jeg da Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 19.April.2004 Del på Facebook Svart 19.April.2004 Boka til Jon Winge - "Båtmotoren - din venn" - er en bra innføring i generell motorkunnskap. Har hatt nytte av den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.