Jump to content

vurderer Quicksilver 640 Weekend


keyanza

Recommended Posts

hei

hvis du skal fiske mye så er kanskje dette den rette båten , hvis ikke så er Skibsplast ein finere båt synest jeg .

Det er flere her på bp som har Skibsplast så det er skrevet enn del om 655 . Det er ikke så lett å finne noe negativt om

655 og 660 fordi det er ikke så mye negativt å finne på disse båtene .

Så reklame Finn kode 14804342

Håper du finner den rette båten

 

hilsen jmh

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med båten. Men Skibsplast kan da ikke sammenlignes med Quicksilver`en?? Quicksilver er jo en helt annen type båt, med lukket cabin og selvlensende akterplass.

Jeg tror du får en del for pengene i en slik Quicksilver, og kvaliteten er vel grei nok. Hva får du med som std. utstyr? Skal du ha ny eller brukt?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Heisann alle.

Quicksilver 640 weekend er en god båt. Vi har bygget om en slik båt. Selve båten ble kjøpt inn fra Porsgrunn- Elvegata Båt, med Tore Larsen i spissen. Jeg kan annbefalle han. Her får dere båt med 2.0 liter Cummings 130 hk til ca. 395.000,-billig i forhold til at en forhandler her i Norge krever 464.000,- for samme produkt. Vårt valg av båt var ganske enkelt. Vi trengte en båt der vi gjennom mitt firma i Bergen skulle prøve ut navigasjons skjermer under alle type forhold- sommer som vinters. Kriteriene var at denne båten skulle kunne gå langt. Dvs. Bergen til Svalbard flere ganger i løpet av et år. Valget på Ørnvik 640 Weekend ble tatt etter tur hos produsent i Polen. Jeg har erfaring med ombygging av båter eetter kunders krav- og mange av disse har vært Quicksilver/ Ørnvik. Grunnen til Ørnvik er at laminatet, grunn kontruksjon og dets kvaliteter overgår det meste. Måten disse båtene er kostruert i sammeliming mellom bunnskrog og overskrog, avstivnings kontruksjoner o.l er meget bra. Spesielt for total ombygging av tekniske løsninger, innredinger osv, er dette gunstige båter prismessig. Vi kjøpte denne båten inn, for å så rive ut alt eksisteerende interiør- her stod vi tilbake med et skall med motor. Båten er bygget opp igjen iht. til krav til å kunne gå til Svalbard- det setter krav til isolering, oppdrift med skrog fult av vann, tekniske holdbare løsninger osv. Sroget er meget bra i røff motsjø, med ddyp V- bunn. Vår båt veier ca. 480 kg. mere enn normal standard båt, så denne går mykere i røff sjø.

Det er endel erfaringer jeg har fra standard båt.

Positive:

- mye båt for pengene

- stort innvendig volum, med mulighet for bygging av eget lukket toalett med goood plass i forhold til sine 21-22 fot.

- god motor, men hold dere unna Mercruseren på 1,7 liter. Denne "pesser" og bråker noe fælt- samt grådig i drivstoff forbuk. Motoren er i bunn og grunn for liten til denne båten. Mitt valg: velg Cummingsen.

- godt skrog, mye bedre i røft vær enn andre Ørnvik eller Quikssilver.

 

Negavive:

- for lavt styre konsoll

- dårlig kvalitet på innreding+ billig å dårlig finnish!

- ekstremt trangt motor rom- ikke lett å kunne utføre vedlikehold og reparasjoner her. Krever ombygging av rommet.

- dårlig lyd isolering. Høy lyd i cabin.

- Plexiglass vindu- lett å få stiper i glasset

- farlige løsninger på motorluke. Det kan komme vann inn i motor rom under dårlig vær grunnet en latterlig dårlig paknings løsning mellom luke og skrog.

- farlige dekk drenings løsning. Lett å ordne. Ligger mothakke for at vann ikke skal strømme igjenom drenerings ventil, denne må fjernes umiddelbart. Ørnviker har gått fått total motorhavari grunnet at vann ikke har gått ut igjenom dreneings gjennomføringene fra dekket i kraftig regnvær og ved bølgeskylling i hard vær. Resultat: motor rom fult av vann!

 

Ellers er denne båten eiet av meg personlig, med det resultat at den har blitt bygget om for ca. 450 000,- kroner. Galskap kan mange mene, men denne båten blir brukt i arbeids sammenheng for testing av produkter.

 

Har bilder av prosjektet, så gi en melding på mail: yngve@epp.no- så kan du få se på resultatet. Hvis det er noe dere lurer på teknisk eller innrednings løsninger, så kjenner jeg denne båten 100 %- alltid kjekt å kunne hjelpe andre med samme intersse.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I fjor vår vurderte vi (familie på 4 to barn og to voksne) denne type båt. Vi kikket på 640 weekender, Ocean master 700, Skibsplast 675 etc

Vi reiste til sjøen for alle og gjorde en grundig befaring og vurdering.

Båtene som var produsert i Østeuropa kunne hatt bedre finish, og det er mye enkle løsninger. Men hva skal man kunne forvente seg for noen få hundre tusen båtpenger.

 

For meg som fisker mye på Mjøsa og i sjøen ville dette vært en perfekt båt. Som familie båt er den grei for dagsturer, men skal du utvide bruken litt med overnatting er disse båtene kun laget for 2 personer.

 

En annen ting med båter som har hardtopp, de aller fleste bruker båten kun når det er fint vær...

 

Vi fant ut at dersom båten ikke skal være større enn 25 fot, måtte vi velge en type som har stikkcabin. Man kan snakke mye om bra med stueplass skap osv skal man overnatte i båt skal man ligge godt, ikke trangt og måtte stue om all bagasje eller flytte madrassen fordi man glemte noe nederst i ett stue rom....

Vi vurderte også muligheten for og dra båt på henger etter egen bil. Disse båten kan trailes, men det krever en kraftig bil når båtene blir større enn 20 fot. Egenvekt er en ting, ferdig båt med motor drivstoff, utstyr og last er noe helt annet.

 

Endte derfor opp med Bayliner 2355, og vi er strålende fornøyd. Men som alltid kunne båten vært 3-10 fot større.......

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...