Jump to content

Valg av do ombord.

Danemann

Recommended Posts

Hei igjen!

Er nå kommet så langt i Prosjekt Husbåt at det skal monteres do ombord. Fikk enormt god hjelp her da det var snakk om varmesystem, så jeg håper på samme respons når det gjelder toalett.

Tenker i utgangspunktet på elektrisk (24V) med ferskvannspyling og septik-tank. Har kikka på Maritim og Nett-båt sine TMC, noen her med erfaring fra disse? Noen som vil anbefale andre/bedre systemer? Skuta er på 48 fot, så plassen til utstyr er upåklagelig. Imøteser forslag med glede! :discuss:

Mvh. Dan og Ida med "Alfhild", ex"Orregutt"

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Kjøpte ny dass i siste båt , en el dass fra TMC som funka som hakka møkk dem 4 åra jeg hadde den . Har bytta til el dass i båten vi har nå , kjøpte igjen en billig el dass fra TMC . Hatt den en stund og den funker som hakka møkk den også , men mange andre å velge i . Har du nok kroner , så for du dem nye som ikke bråker . Men dem koster jo deretter , største "feilen" med TMC dassen er nok støyen . Tipper naboen hører du har vært på kontoret , men shit au .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

ferskvannspyling

Her skal du seile, øh, båte rundt i alt det masse vannet i havet (eller en innsjø), og så vil du prioritere plass for å frakte med deg fullrensa drikkevann til dospyling? Det hadde vel vært bedre ressursbruk å ha en liten brukstank med sjøvann for dospylinga. Jeg ville anbefale Gladiators forslag om vanlig hjemmedo; fyll sisterna med sjøvann vha el-pumpe, bruk gjerne en do med vannsparing.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hva med VacuFlush? Ingen erfaring selv. Men mange av dere med US båter har vel litt meninger om dette systemet. Virker jo litt interessant med flydass ombord....

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

TMC dass er noe dritt.

Hvis du har mekket litt på dem, så skjønner du at dette er billige greier som ikke er laget for å vare. I sommer stoppet mitt do fordi en av ungene hadde svelget en peanøtt uten å tygge den. Såpass burde doen klart.

Den dagen jeg skal bytte do i Njord, så skal det inn et med separat spyle- og tømmepumpe. F.eks Jabsco sitt. Sånn en har jeg også mekket på og disse er verdt hver en krone. Disse doene kverner ting og tang, som har passerert gjennom skroget til mannskapet, kjapt og effektivt.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Hei igjen!

Takk for svarene :cheers: !!! Ser også her ut, som med alt annet som gjelder båt, som om svarene/meningene er minst like mange som det antall man spør.... :confused: Trodde Maritim solgte kvalitet,og at deres TMC funka bra.

Ang. bruk av sjøvann,så har jeg latt meg fortelle at kombibasjonen sjøvann/urin ofte kan gi problemer, visstnok en type forsteining.

Ellers virker jo kombinasjonen "hjemmedass" spylt med sjøvann ned i stor (ca.1000 liter) septiktank veldig fristende. Noen meninger/erfaringer ang. denne løsningen?

Mvh. Dan.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Tror jeg ville gått for "hjemmedass" typen i ditt tilfelle ja! Det leveres jo slike med vannforbruk helt ned til 2-3 liter pr. spyling, så da holder en 1000 liter tank en hel stund. Og ikke bruker du så mye ferskvann heller. Sjøvann og urin danner urinstein ja, et velkjent problem i fritidsbåter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så lenge du velger ferskvannsspyling tror jeg du har mange valgmuligheter. Jeg har brukt endel forskjellige toilettsystemer ombord opp gjennom årene. Min konklusjon er at mitt eget vedlikehold avgjør hvor godt det fungerer. For tiden har jeg litt forkjærlighet for Jabsco elektriske system hvor man med separate brytere kan tømme toilettet med eller uten vanntilførsel. Jeg synes også at dette er ganske støysvakt. Men det må etter min erfarinmg holdes vedlike.

Er enig i at TMC er noe dritt. Måtte plukke det fra hverandre i fjor vår, da nedspyling ikke fungerte.

Byttet deler og det virket en stund. Nå er det det samme igjen. Ingen reaksjon ved trykk på bryter, tilslutt går sikringen. Det virker som det blir lekkasjer og intern tæring i motor/impeller overgang. Et krongnlete toalett å sku på.

Redigert av hyse (see edit history)
en ekstra sjøvannspyling bør kunne fjerne urinrester fra potta.

Javisst, men urinstein dannes like forb...! I pumper, i slanger og i tanken. Kan forhindres med en kopp 35% eddik i skåla nå og da (1 gang i uken skal visstnok være helt OK).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Så lenge du velger ferskvannsspyling tror jeg du har mange valgmuligheter. Jeg har brukt endel forskjellige toilettsystemer ombord opp gjennom årene. Min konklusjon er at mitt eget vedlikehold avgjør hvor godt det fungerer. For tiden har jeg litt forkjærlighet for Jabsco elektriske system hvor man med separate brytere kan tømme toilettet med eller uten vanntilførsel. Jeg synes også at dette er ganske støysvakt. Men det må etter min erfarinmg holdes vedlike.
Jabsco med sin nye serie har fått til tror jeg beste systemet på markeden, den er levert standard med fleste båter i billige og dyrere klassen i dag. Til og med dyrere båter fra USA er beginte med å bruke den.
...urinstein ....Kan forhindres med en kopp 35% eddik i skåla nå og da (1 gang i uken skal visstnok være helt OK).

OK: Da skal det litt eddik til, i tillegg til den grønne sanitærvæsken, en gang imellom.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Atter en gang: Tusen takk for god hjelp igjen, folkens! Ikke farlig å ha stort båt-prosjekt med så god hjelp som man får her. Skal ikke være redd for å be mer om hjelp ved en senere anledning.

Mvh. Ida, Dan og ex. reketråler "Orregutt", nå "Alfhild" :sailing:

Skulle jeg bygt meg en husbåt hadde jeg ikke vurdert noe annet enn dette

http://standard.jets.no/cgi-bin/webadm.cgi...1104&c=1090

Ikke la deg blende av ordet hytte. Firmaet har prøvt og solgt produktet sitt

til fritidsbåtmarkedet men dei er så jæ... konservative at det nesten anses som umulig.

PS: Dette låter ikke som på danskebåten.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Da ser det ut som om det blir en vakuum-dass fra Wærners Båtbu her i Sandefjord. Han anbefalte det sterkt til min bruk, hadde fått god tilbakemeldinger fra de han hadde solgt disse til. Greit å ha en lokal forhandler å gråte på skulderen til ved evt. problemer. Prisen på 4 lapper virker jo ikke avskrekkende, heller.

Atter en gang: takk for nyttige tips og artige kommentarer, folkens!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...