Ask Startet 30.September.2008 Del på Facebook Startet 30.September.2008 Hei Eg undrar på om eg kan driva vaskemaskinen og/eller dykkekompressoren (ikkje samstundes) med ein stor inverter. Driftstid vil vera inntil 4 timar samanhengande. Begge går på 10 amp sikringar (2200w). Sjølvsagt forutsatt stor nok batteribank, motoren i drift og stor nok dynamo. Einkvan som veit? Takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 hva med ett aggregat? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
abbor Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Ikke noe problem hvis du kjøper en stor nok inverter og har en enorm batteribank. Invertere oppgis som oftest med effekten de kan gi maks for 30 min, men hvis en ser i spesifikasjonene finnes også maksimum kontinuerlig effekt oppgitt. Hvis du skal starte en kompressor vil du trenge å overdimensjonere inverteren for å klare den store startstrømmen, men heldigvis er invertere mye bedre enn aggregater til gi store startstrømmer. Min 1kW sinusinverter kan eksemplevis gi 2,2kW i 5s, 1,2kW i 5min, 1kW i 30 min og 800W kontinuerlig ved 25C. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Jeg har inverter fra Victron energie. Denne driver vaskemaskin, micro, sentralstøvsuger og oppvaskmaskin. Denne har ikke begrensninger i langtidsbruk etter hva jeg har lest. Den er på 3-4 kw. Inverteren vår er kombimaskin, dvs lader og inverter i samme. Du kan få invertermaskin alene. Din begrensning er som du sier, dynamo, om denne klarer å levere nok. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Jeg har inverter fra Victron energie.....Den er på 3-4 kw...... Saftige saker!! Her skal man ikke undervurdere farene med store strømmer. Med et 24 Volt anlegg trekkes 150-200 amp. Sikringene blir deretter og da kan det være greit å ha i bakhodet at man sveiser temmelig grove stålplater med slike strømmer Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bøljan Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Som å kjøre bilen i 100km i 2 gear det Det går nok.....men hvor lenge..... Men lett match for et passende aggregat Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Saftige saker!! Ja. Og jeg er glad det er fagfolk som har stelt med dette, og ikke meg selv...... Men på en annen side, så er det ikke mer "farlig" dette enn landstrøm. Bøljan, hvorfor mener du det ? Har man en 100w inverter og kjører pc på denne er jo ikke dette mindre belastning enn om man har 1kw inverter og belaster denne over tid med forbruker ? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Men på en annen side, så er det ikke mer "farlig" dette enn landstrøm. Jo. For amperestyrken i 12V (24V) tilførselen til inverteren er flere hundre ampere. Så en dårlig kontakt kan gi stor brannfare/varmgang i el.nettet på tilførselssiden til inverteren. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Bøljan Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Teoretisk er dette fullt mulig, i praksis også. Men det krever meget godt dimensjonert kabling/kontakter, med 50 % over merkestrøm. Regelmessig kontroll også, her snakker vi om meget store strømmer. En dårlig kontakt her......rene sveiseflammen..... Ganske sikker på at en hadde fått et brukbart aggregat for båtpengene dette ville koste, og ikke minst brannrisikoen. Batterier og dynamo vil nok også få et mye behageligere og lengere liv Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Takk for innspel og synspunkt så langt. Eg vurderer inverteren/ladaren Verrie har. Ladarane våre syng på det siste. Eg har sjølvsagt vurdert generator, men er ikkje så lysten på ein slik. Me har to motorar. Det er mange nok oljeskift/filterskift/slangar eksosutløp osb. Det er òg noko med vekt og pris. Stort sett så er det 12 v me treng. Då er ein STOR dynamo betre enn ein generator med ladar. Men innimellom så er det ønskeleg å bruka vaskemaskinen og kompressoren. Pt. går kompressoren på bensin, men eg vurderer å bygga den om til elektrodrift. Då kan den òg brukast i gjestehamner, med landstraum. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Vaskemaskin kan väl inte vara något problem, dyckerkompressor vet jag inte, beror på startströmmen och motoreffekten. Satsa på en bra inverter från Mastervolt eller Victron, och välj en med lite reservkapacitet utöver vad opvaskmaskin/dykerkompressor behöver. Ett par hundra ampere är inget större problem att hantera, bara dra rejäla kablar. Någon svets skall det inte bli om Du har dragit fast kabelskorna... Uthålligheten beror på batteribanken och på generatorkapaciteten. Mest realistiskt är nog att diska medan huvudmaskinerna går, och då bör Du väl ha minst 100A till hjälp från motorgeneratorerna. En vanlig opvaskmaskin drar väl max 2200W men det är ju bara under uppvärmningsfasen, sedan drar pumpmotorn kanske 300W. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Ask, går det ca 50 Ah til en oppvask? Under oppvarmingen av vannet må vel strømstyrken komme opp i omlag 180 A? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Hva med 230V generator koblet til motorene du har fra før. Finnes slikt for fritidsbåter? Hva med akselgenerator? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Regn med at dette krever en stor batteribank.... To calculate amps when the power consumption is expressed in watts, use the following equation: A = W/V (where W = watts and V = volts DC) For example: A 100 watt light bulb will draw approximately 8.33 amps DC (8.33 Adc = 100 watts/12 Vdc) If the light runs for three hours it will consume (8.33 Adc x 3) or 25 Ah of power. Ta da noe 10x størrelsen some en 1KW kompressor, så får du 250 Ah ... og du ikke bør trekke ut mer enn 50% av batteribanken, så får du behov for en 500 AH batteribank hvis du skal operere dette i tre timer... uten å tenke på oppstarts strøm osv... Lykke til ... men en generator er nok et bedre alternativ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Jeg ville gått for en løsning med kombi-maskin og forholdsvis stor batteribank. Gjene på rundt 1000 ampere. Jeg har selv en combi fra mastervolt. Den gir 2 kw ren sinus og lader med opptil 100 amp. Dersom jeg trenger tilgang på mer strøm så starter jeg agregatet. Hele poenget da er at combien kan gi deg ekstra man evt. trenger av strøm, inntil 2 kw mens man får resten av strømmen fra land/generator. Jeg har kun et billig kipor-agregat på 2 kw. Denne løsningen har fungert fint hos meg, men vaskemasknen jeg har ombord har jeg tappet varmtvann rett fra tanken. Dermed slipper man å bruke så mye strøm på akkurat det. Andre fordeler er at man alltid har 220v i stikkontaktene rundt i hele båten uten noen støyende generator. Dette finnes i flere dimensjoner, så hvis du ringer staubo så kan de helt sikkert gi deg en anbefaling. Systemet er ikke billig, men jeg har aldri angret på den investeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Låner denne litt. Er møkk lei 12 volts støvsugere som bråker noe vannvittig, med en heller dårlig suge evne. Biltema's er vel en av de som suger best til en rimelig penge. men kunne tenke meg en ordentlig støvsuger til bruk i "nye" Mariell. Har en inverter på 1000watt. går det greit å kjøre en liten 220 støvsuger på den? Ser at det på markedeter støvsugere fra 7-800 watt og oppover. Vil kun bli brukt mens motor går. Redigert: Ser at de opperer med "suge effekt" 400Watt og "Motor effekt" 2000Watt for en hos Claes Olhson og en liten en 170W - 800W. Blir vel eventuelt denne. Redigert 3.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
roaldbj Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Ombord hos oss er støvsuger et viktig redskap. Vi har hatt "svake" støvsugere. De er bra til flere formål, men vi har endt opp med 1600 W kvalitetsstøvsuger. Denne er grei for støvsuging av bl.a. madrasser ombord. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Jovisst går det att köra en vanlig hemmadammsugare på inverterström, och till 10 minuter dammsugning så blir det inte så många Ah från batterierna. Kanske 25 Ah. Men tänk på startströmmarna. Jag har /liksom Kraftein ÖL/ 100A/2000W Mass Combi inverter/laddare, och den ger utan vidare sina 2 kW när jag t ex kör kaffebryggaren (1200W) och brödrosten (800W) samtidigt. Eller dammsugare (1600W). Men den klarar av någon anledning inte att starta mikrovågsugnen (1600W?). Då lägger den av. Eller så är det mikrovågsugnen som upplever för låg spänning och kopplar ur. I vilket fall som helst så börjar mikron att hacka och sedan slår den ifrån. Med lite rejäl generatorkapacitet (jag har 2 x 130A plus original generatorerna) så är det ju inga problem att mata invertern med dom 200 A den behöver för att ge 2 kW växelström kontinuerligt och ändå ha ström till normal förbrukning och laddning. Detta om man vill ha mycket ström l-ä-n-g-e Och även om inte generatorkapaciteten räcker fullt ut så hjälper den väl till att spara batterikapacitet. Och som Roald skriver, en disk i opvaskmaskinen skulle väl inte behöva dra mer än 50 Ah. Redigert 4.Oktober.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.