Jump to content

Joller som var "inn" for 18 år siden...


Bjerknez

Recommended Posts

hvis det er av interesse...

 

Det er det :yesnod:

 

Sikker flere enn meg som er frelst av Dromedille båtene.

Har til og med hatt prokjekt om dem på skolen. Sikkert de båtene det kan sies mest om, de er jo omtalt som en oppfinnelse!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

OK... hva vil dere vite ... hvilke spørsmål har dere ?

mKan jo starte med hvor formene kommer fra. Ut fra hva jeg kan se er dette de som ble laget av KMV.

Er det legal lisensprouksjon? Veldig rart at dette ikke har vært snakket om før.

Eneste vi har hørt på flere år er de to norske firmaene som har kranglet om hvem som har rettighetene til nyprouksjon.

Link to post
Share on other sites

En del spørsmål sent, men regner med at dette er helt "above board" da de er medlemmer av British Marine Federation som overser en del slike ting som lisensproduksjon osv.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjapt svar,

 

Ja lisens produksjon, basert p samme som KMW skrog, men med egen og ny utforming av innerskrog.

 

Ingen skumfylling for de mindre båtene, og kommer med Rustfrie stålplater innestøpt, klar for davitfester.

 

320 veier 84kg og er begrenset til motorstørrelse pga vekt av 4 takterene ikke pga Hk..

 

Noe mer en vil vite?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat jolle, men en kamerat kjøpte seg en Hurrycane 470 m/60hk Chrysler for konfirmasjonspengene. Det skal tillegges at det blir ca 26-27 år siden, ikke 18..

 

Hadde noen kjempeflotte turer i den, og det er sånn fortsatt at når jeg ser en 470 våkner guttedrømmen opp igjen med full styrke. Man skal liksom ikke holde på med 16' speedbåter når man er 40+, men jeg klarer ikke la vær.

Kan være at kombinasjonen av å være 16 år, ha sommerferie, sola skinner, vannet er deilig og varmt og jentene som var akkurat passe solbrune har satt noen uforglemmelige spor.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Honduras. Det er noe som våkner i meg også når jeg ser en 470. men siden jeg bare er i 30 åra, så er det vel lov å kjøpe seg en slik en vel?? Vurderer faktisk å kjøpe en gammel sånn for å pusse opp/restaurere. Hadde vært gysla kjekt!

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Honduras. Det er noe som våkner i meg også når jeg ser en 470. men siden jeg bare er i 30 åra, så er det vel lov å kjøpe seg en slik en vel??

 

Har en Dalla Pieta 16' med 50hk Merc, så jeg har da lov jeg også :cool: (ligger forøvrig til salgs på Finn)

Selv om Dalla'en er så rå som man kan få en 16 fot'er, så trigger som sagt 470 noen gode vibb'er :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og jeg som 'bare' er snart 40 har hatt lyst på GH11 siden den kom på markedet i 1983. Men skulle nok helt fint tatt til takke med en Musling 370 også :D

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I alle dager, engelsk produsent som lager alle with jollene, inkl de som gikk ut av produksjon for en mannsalder siden.

Vet du noe mer om dette?

Hmmmm.... sikker på det du, min with jolle er fra 2005 og produseres fortsatt men på den står det at den er laget på sri-lanka :crazy:

så det er nok ikke ALLE formene som har havnet i england :flag:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg hadde en Lami 360 som dette bare med styrekonsoll og Mariner 9,9hk trimmet til 15hk. Hadde den tre sesonger da jeg var tenåring og den gikk som en drøm! :smiley: Har nå skaffet meg en Gh10 med styrekonsoll og Yamaha 9,9hk trimmet til 15hk. Jeg syns disse likner på hverandre både i form og sjø-egenskaper. Veldig fornøyd med Gh10! :thumbsup:

 

Det eneste er at den skulle vært selvlensende... Får se i sommer om det blir for stress. Er jo kjempefornøyd med den ellers, så jeg vet ikke hvaslags jolle jeg skulle byttet den ut med i tilfellet.

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble konfirmert i 1981, og med nyvunnet rikdom kjøpte jeg meg en ny båt. Kjøpte en Lami 420R med en 30 hk Yamaha på. Gikk som en kule husker jeg. Kjørte akkurat fra mine kompiser med 10 fots With Drommedolle og GH 10 med 20 hestere i hekken. En fin tid der vi suste rundt og levde livets glade dager innerst i Trondheimsfjorden. Bodde mer og mindre i jolla sommerene jeg var 15, 16 og 17 år gammel. Husker vi fylte opp båtene og reiste på turer med telt, grill, damer og en god del trøndersk drikke....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...