Jump to content

Landstrøm som utelukkende skal benyttes til lading av batterier

Stbotnen

Recommended Posts

Hei, jeg har en Grandezza 23OC som jeg er veldig fornøyd med. Den er utstyrt med kjøleskap, men har kun startbatteri. Jeg vil derfor installere ekstra forbruksbatteri og lader/landstrøm. Har lest en del på nettet ang. landstrøm, men det er veldig mange meninger om hvordan dette bør gjøres. Noen som vet hvordan det må gjøres? hvilke komponenter jeg trenger?? Båten har VolvoPenta D3 motor, og jeg er blitt fortalt at den har to polt strømsystem. Det eneste landstrømmen vil bli brukt til, er å lade opp batteriene.

Redigert av stbotnen (see edit history)
Det eneste landstrømmen vil bli brukt til, er å lade opp batteriene.

Velkommen her.

Vel, med det er det enkelt for deg.

Kjøp deg en lader - som har galvanisk skille -, da er du ferdig med hele problematikken.

Med det har du heller ikke noe behov for fast 230V-fordeling (jordfeilbryter, sikringer, etc.).

Men jeg ville være litt forsiktig med "bare å lade opp batteriene".

Det er bedre for batteriene hvis en landlader også kan forsyne hele 12/24V-forbrukskretsen -mens- batteriene står til lading.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Merken som -jeg- anbefaler finner du ved å klikke på linkene nedenfor.

Jeg anbefaler og selger det og andre anbefaler andre merker.

"Største delen, bare kjøleskap, litt lys & radio" kan fort være "8 til 15 Ampere" og mer.

Først og fremst er det altså viktig at du ikke gjetter, men at du regner deg frem til behovet som du har.

Du kan f.eks. bruke dette her.

(...ikke bry deg om reklame, det som du regner er det som er viktig.)

Så må du bare krype gjennom båten din og skrive alt på lista og så må du regne. (er også forklart).

Og hvis ikke du tuller med deg selv da vet du snart mer om laderens effekt som må til for å få noe fornuftig strømforsyning.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Teker at Joerg mener at du skal være i stand til å bruke båtens el-anlegg som du vil, selv om du lader. Da tenker jeg at du forsatt kan ha kjøleskapet gående og litt lys på om kvelden - kanskje bruke en 12v sigaretttekkeruttak til lading av mobil eller pc....

Er det slik du tenker? Eller er det at du skal koble batteri fra el-anlegg for lading? Eller at du ikke skal bruke 220v apparat på landstrønanlegget?

Teker at Joerg mener at du skal være i stand til å bruke båtens el-anlegg som du vil, selv om du lader.

Alltid når jeg utaler meg om ladere for båt. (...som skal brukes.) :yesnod:

Laderen må jo vel kunne støtte det hele hvis den ikke bare skal -lade- batterier.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...