Jump to content

Rengjøre undervannsskrog ?

Capella

Recommended Posts

Er det noen som har tips på hvordan man kan rengjøre undervannsskroget på seilbåt (også motorbåt) med denne liggende på sjøen??

Jeg vet det er mulig ved å selv være i sjøen, men jeg tenker på andre muligheter som kan gjøres fra kaien eller brygga..

Capella.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Det enkleste er vel å ta på seg tørr- eller våtdrakt og hoppe uti vannet for deretter å inspisere skroget. Man fjerner eventuell rur med sparkel. Et annet alternativ er å bruke visuelle inspeksjonssystemer - noe vi har diskurertet mange ganger på BP. Uansett må du vel under båten for å fjerne fremmedelementer?

Du kan bruk en høytrykkspyler. Ulempen er at du bør kjøpe en separat slange og pistol med dyse. Etter bruk legger du den i diesel til neste gang.

Alternativ en rustfri sak slik som de har ombord i fiskebåter ol.

Finn deg et gammelt frottelaken. Fest et tau i begge ender. Så stiller du deg opp sammen med en kompis på hver side av båten og kjølhal lakenet frem og tilbake fra baug og akterover, eller omvendt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Takker for den Blanco...

Skal prøve med høytrykkspyling, men må i tilfelle få pistolen montert på et bevegelig skaft for å komme til i overgang mellom kjøl og skrog.

Capella.

Han på Fuglevik (Moss) tok 400,- for å heve meg så jeg fikk gjort det, Capella.. da fikk jeg låne spyleren hans også... bare en tanke om at det sikkert ikke koster deg mer enn å gjøre det på vannet. Og den spyleren er av industritypen... bare en tanke..

Hvis du har en langskaftet kost med stiv børste, får du fjernet mye. For å komme skikkelig til kan du krenge ned båten ved å feste spinnakerfallet i brygga et stykke unne, og vinsje inn. Da vil båten etterhvert få en ganske bra krengning, og det blir lettere å komme til, spesielt på kjøl og ror. Hvis riggen er strammet som den skal, er det neppe noe fare, men ikke bruk storseilsfallet om du har brøkdelsrigg med stor brøk.

Her jeg bor er det langt mellom mulighetene for å få båten på land, og spesielt for seilbåter.

Som oftest er det nok å få rengjort båten under, om man har gjort en god nok jobb ved siste stoffing. Det er derfor jeg spør etter råd om enkle måte å få vasket bort det sjegget og andre marine arter som har en tildens til å suge seg fast til akkurat min båt.

Om det er noen som vet om det finnes noen form for roterende børste til dette bruk ville jeg satt pris på det, så får vi heller få noen med dykkerutstyr til å ta jobben.

Capella.