Jump to content

Hundevakta: En liten historie

Krimart

Recommended Posts

Hei

Tenkte jeg skulle bidra med en liten historie om nattseilas i kuling om høsten. Kanskje motorbåtfolket med dette kan få en litt større forståelse for oss pinnebåteiere :smiley:

Hundevakta

Alt bråket på dekk fra reving av seil, bølgene som er større nå, men ikke minst ulingen fra riggen der du fortvilet ligger og prøver å få sove. Du vet at det har frisknet på når du tørner ut av køya for å ta hundevakta. På med det fuktige seiltøyet. Da du tørnet inn var det fortsatt lyst og dere seilte i en hyggelig bris. Du kler på deg i skinnet fra lommelykten for å bruke så lite lys som mulig. Det er ikke lett slik båten husker på seg på skrå, men med ryggen lent opp mot toalettdøren nede i le får du lirket klærne på deg. Du kjenner en lett uro. Hva er det som driver deg til dette? Hvorfor kunne du ikke heller nå ha ligget hjemme i din egen seng?

Det er høst. Ute er det bekmørt, ikke engang måneskinn. Du bare skimter de to i cockpit i skinnet fra instrumentene der du klatrer ut og huker inn selen. Bråket fra vinden og sjøen, bølgene som slår over båten, det hvite skummet i skinnet fra akterlanternen; alt taler et tydelig språk. Knuten i magen blir ikke mindre. Avtroppende vaktleder gir deg en kort breefing så langt det lar seg gjøre der han sloss med rattet. 15 m/s, 17-18 i kastene fra vest. Kursen rett syd, 2 rev i storen, godt innrullet genoa. Du får heldigvis noen minutter til å venne deg til mørket.

Så er det din tur til å ta rattet. Du kroker deg inn ved rattet og overtar styringen. Bølgene er umulige å se og de kommer overraskende på deg. Havet skjønner at her er det ny rormann og gir deg med en gang et par skikkelige kilevinker med skikkelig sprut som sildrer ned i halsåpningen du ikke har lukket skikkelig. Rolig nå, 180 grader på kompasset. Ruten vises på kartplotteren. Bedre å holde litt babord. Hm, har vi noe å styre etter i horisonten da? Nei. Ingenting. helt svart, ikke en stjerne en gang. Det blir mye sikk-sakk der du prøver å mestre båten.

Men etter hvert får du taket på det og du greier å holde kursen. Intuitivt kjenner du bølgene kommer og ratter kontra. Øynene venner seg mer og mer til natten. Uroen slipper, og du fylles langsomt av en blanding av adrenalin og stolthet. Du er i flytsonen, dette klarer du. Dette er moro! Et par skikkelige digre bølger farer forbi og under båten som du parerer elegant. Vindkastene er vel enda sterkere nå? Du har full konsentrasjon på å ratte. Våt, sliten og kald men høy på adrenalin styrer du en liten boble av en verden gjennom natt og kuling og synes at livet ikke kan bli bedre.

Turen over. Samme kjente kombinasjon av tristhet og tomhet fordi turen er over og takknemlighet for det du har opplevd. Blir nok med neste gang også. Ja.

Edited by Krimart (see edit history)
[Kanskje motorbåtfolket med dette kan få en litt større forståelse for oss pinnebåteiere/i]

Nei,men hva var det du ville motorbåt folket skulle få forståelse for da ? Men det blir sikkert moro neste gang og.

En fin historie, men jeg tenkte det samme som Slagskibet; hvorfor trenger pinnebåtfolket forståelse fra motorbåtfolket?

Jeg synes båtlivet nytes best fra utvendig styreposisjon med frisk luft og god oversikt, men i ruskevær er det nå behagelig å flytte innendørs og ha det tørt og varmt mens man nyter seilasen...

For min del trenger jeg ingen forståelse for dette fra pinnebåtfolket....

Hver sin lyst... :flag:

Krimart: Har du sitert en passus du likte spesielt godt, eller har du suget dette fra eget bryst?

Hvis det er et sitat, hvor fant du det? (Jeg kommer i såfall til å kjøpe boka :smiley: )

S/Y Surprise

härlig beskrivning...........

min förste tanke var......hur mye bedre idag...du skrev "kartplotter"

har vart med några sejlinger innen GPS/Deccan's tid ute i Skagerak!

då låg man nere på durken med en radiopejl o prövde få en posisjon.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Det inbefatter jo litt spenning med motorbåt i dårlig vær også. Holder dieselbeistet koken til vi er i trygg havn? Stopper skiten så havner man jo i en kjedelig situasjon hvis været er slik som i historien over. Tøye grenser er fullt mulig med en motorbåt.. :smiley:

Man kan jo i prinsippet gjøre det samme i en motorbåt, dvs. sette seg ut, fjerne kalesjen, skru av varmeapparatet osv. Dog vet jeg ikke hvordan vi skal få motorbåten til å ligge med ripa i vannlinjen.... At motorbåten bråker gjør visstnok ikke noe siden det bråker på dekk fra reving av seil, bølgene som er større nå, men ikke minst ulingen fra riggen...... :smiley:

Neida, skjønner poenget, Jeg har også hatt mine hundevakter ombord i seilbåt. Fint skrevet :cheers:

Man kan jo i prinsippet gjøre det samme i en motorbåt, dvs. sette seg ut, fjerne kalesjen, skru av varmeapparatet osv. Dog vet jeg ikke hvordan vi skal få motorbåten til å ligge med ripa i vannlinjen....

Alle mann sitter med benene hengene utfor kanten på ene siden...

Til hovedinnlegger:

Dette var som en Steven King bok, forferdelig skrekkhistorie, men fint skrevet! :smiley::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hei,

Syntes historien og ikke minst måten å fortelle den på var veldig spennende.

Jeg har hatt saktegående motorbåt i alle år og kjenner meg godt igjen i følelsene han opplever. Selfølgelig opplever vi nok en annen komfor når vi sitter innendørs, men opplevelsen av vind og vær kan nok til tider være like stor i en motorbåt.

Krimart: Har du sitert en passus du likte spesielt godt, eller har du suget dette fra eget bryst?

Hvis det er et sitat, hvor fant du det? (Jeg kommer i såfall til å kjøpe boka :smiley: )

Suget av eget bryst ja. Desverre ikke noen bok ennå, er nok ikke nok materiale til det :-)