Jump to content

Tips for båt som skal ligge på sjøen i vinter!


KHansen

Recommended Posts

Hei!

 

Har blitt den eier av en Albin Cumulus, som jeg tenkte og ha i boble havn i vinter. For og få benyttet meg av alle di fine dagene i vinter.

 

Trenger noen tips ang hva man gjør med vann inn/ut av vask (saltvannet) og inn/ut av toalett.

Det sitter en Yanmar YSM12 i båten, som er saltvannskjølt. Det blir jo sikkert tider i vinter der den ikke blir så mye brukt,

pleier man da og kjøre igjenom kjølevæske?

 

Tar i mot alt av tips og råd! :smiley:

 

 

Mvh Kenneth

Redigert av KHansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer jo litt an på hvor i landet båten ligger. Jeg har ligget ute i minst 15 år. Før jeg hadde varme om bord, hadde jeg en skvett frostvæske i toalettet. Saltvannskjølt Yanmar var så godt støyisolert at det aldri frøs. Selv ikke når båten lå i 30 cm is. Jeg pleier å tre palstposer over kværnene slik at det ikke fryser i hullene til håndtakene. En plastpose går over kompasset og dekker samtidig hendelen for gear/gass på den båten jeg har nå. Med litt varme om bord har jeg ikke behov for ekstra aksjoner.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har også båten liggende hele året ute. Jeg tømmer helt fw tanken og lar kranene stående åpne (grunnet frysing / sprengning av rør)

Eller tømmer jeg septiktanken helt - fyller på en god skvett sanitær væske. En skal være litt forsiktig med å fyll frostvæske her - pakningene kan lett bli opptæret.

Frostvæske i kjølevannssystemet er en selvfølge - for deg som har saltvannskjøling er ikke dette problemet.

Når båten ikke er i bruk - ta en tur nedom og kjør motoren varm (ukentlig) Dette for at motoren skal få oljefilm på sylinderveggene og for ikke å tappe ned batteriet.

En ting som er viktig - skift olje/oljefilter - Oljen har lett for å bli "sur" når båten blir liggende ubrukt.

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter som ligger på vannet vinterstid er utsatt for mye påkjenning av været. Regn, snø, vind, frost.

Alt dette bør du ta hensyn til og spesiellt viktig er det å passe på båten jevnlig.

Har du båt med karlasje bør du sette opp ekstra støtter slik at tung snø ikke ødlegger denne. I tillegg kan du legge en presenning over som beskytter. Konstant fuktighet er ikke det beste for en karlersje.

Sørg for god ventilasjon gjennom hele båten og gjerne ha en liten varmekilde, (gjerne ved maskinen og eller skrog-gjennomføringer) selv om det normalt sett på østlande aldrig vil bli minusgrader i en lukket båt.

Jeg synes den beste tiden å bruke båten er på vinteren. Men slitasjen er stor og arbeidet med værpussen blir mer omfattende.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har hatt båten min på vannet i to vintersesonger, begge åra med en liten pressening over for å hindre snø på kalesja over tid. Dette fungerte perfekt på sørlandet med store snømengder. Men etter to år med pressening oppå ble kalesja slitt hull på. dette fungerte dårlig når det ble vår og presseninga skulle av. regnet fant nye veier for å komme inn i båten :headbang: Bruk vinterkalesje, som tåler å slites hull på, når pressenninga ligger oppå, for så å kle på båten en fin og tett kalesje på sommeren. Jeg hadde i tillegg to gode oljeovner som hjalp med å holde det frostfritt om bord. Og det var utrolig deilig å komme ned i båten når det var en god lunk inne... Anbefales på det sterkeste å overvintre båten på vannet. :yesnod::yesnod:

Bilde2.jpg

Bilde4.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vinteren er vel den beste tiden for båtbruk etter mitt syn... Er noe mindre folk i havnene og de som er ute på sjøen er normalt skikkelige folk..

 

Jeg tappet av alt ferskvann ombord, frostveske i dassene og dusjen, tømte septiken og pumpet litt forsveske gjennom slanger og inn i tanken..... Glemte dusjen på badeplattformen og dermed frøs håndtaket for andre år på rad.... Ellers så kjørte jeg frostveske gjennom saltvannsiden på motoren om båten ble liggende over lenge tid og/eller det var fare for minus 10 eller kaldere... Det kaldeste jeg hadde i motorrommet var vel minus 1 denne vinteren uten noen form for varme på ombord, og ute var det vel minus 10-12 kan jeg tenke meg....

 

 

Men det er ikke alle dager som er like fine for en tur utpå

vinter1.jpg

 

Mens andre er helt topp, som sist nyttårsaften med ett par minus i luften..

nytt.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har slike jeg legger oppå kalasjen,og på disse har jeg en liten presenning som dekker litt nedover sidene.Dette gjør at taket blir stivt og snøen renner av.I tillegg har jeg en "stokk"innvendig som holder alt dette opp hvis det skulle bli store snømengder.Lunt og godt

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Min drøm er å engang få meg en egen vinterbåt ....

 

Kjøpskriteriene er at den skal være så gammel og herpa at det ikke spiller noen rolle om is og uvær gir båt og motor juling.....at den er selvlensende uten folk om bord og ca 13 fot og 9.9 hester slik at barna også kan herpe den om sommeren...... Bruken skal være ved hytta (eller muligens hjemme) når de andre båtene er på land...og som barne-båt om sommeren....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved saltvanns-kjøling er det greit å kjøre frostvæske gjennom systemet visst en skal ha båten på land.

Når en har saltvanns - kjølt motor, er det ikke så lett å tilsette frostvæske - denne vil bli dradd ut igjen pga. det åpne avløpet (ejektor virkning). En må enten stenge av avløpet / innløpet og denert ut vannet + tilføre frostvæske - dette er ikke så enkelt visst en skal bruke båten.

Ved fw. kjøling blir det noe annet - her har en to systemer - "lukket" og "åpent" system. En tilsetter ikke frostvæske på sjøvannssiden :confused:

 

Jeg har alltid sjv. ventilen stående åpen, har ikke hadt problemer med dette. Skulle det fryse is slik at innløpet skulle fryse til (en meter is) ville jeg tatt båten på land.

Det som var nevnt i innlegget, skulle båten ligge i boble-havn - ikke tilfrossen havn.

Link to post
Share on other sites

V

Ved fw. kjøling blir det noe annet - her har en to systemer - "lukket" og "åpent" system. En tilsetter ikke frostvæske på sjøvannssiden :confused:

 

Gjør man ikke det? Jeg skal ha båten liggende på sjøen for første gang i vinter, og planen er å stenge sjøvannsinntaket og kjøre frostvæske inn via sjøvannsfilteret til det kommer ut av eksosrøret......... ?

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet konserverer jeg for vinteropplag. Men skulle det friste med en tur på en fin vinterdag er det jo ganske fort gjort å kjøre gjennom frostvæske påny. Såvidt jeg forstår kreves det ca. 10 liter på systemet i min båt.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hva du bør passe på avhenger av hva slags båt du har, men for alle gjelder det at båten bør ha regelmessig tilsyn.

 

Å dekke til cockpit med presenning er en god start, og da bør du helst ha et arrangement hvor snøen sklir av presenningen. Har du teak på dekk kan det være greit å bruke pressening her også.

 

Jeg tapper ikke ferskvannstanken på min båt, men jeg tømmer trykkvannssystem og varmtvannsbereder dersom det er meldt mye frost. Jeg har skåret til matter med isolasjon for å legge under dekkslukene. Så bruker jeg noen små elektriske ovner på 40W til 200W etter behov. Ca 100W står på hele tiden, og 2-400W med termostat (frostvakt). Når jeg bor i båten har jeg ca 500W på permanent, og en 200W frostvakt stuerommet i hekken (det er et utsatt område hvor det renner en del kald luft ned under dørken).

 

Jeg konserverer ikke motoren ut over høstens oljeskift, men saster på å kjøre motoren en time eller to hver måned. Da får jeg sirkulert det jeg har av diesel gjennom filteret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...