KHansen Startet 2.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2008 (redigert) Hei! Har blitt den eier av en Albin Cumulus, som jeg tenkte og ha i boble havn i vinter. For og få benyttet meg av alle di fine dagene i vinter. Trenger noen tips ang hva man gjør med vann inn/ut av vask (saltvannet) og inn/ut av toalett. Det sitter en Yanmar YSM12 i båten, som er saltvannskjølt. Det blir jo sikkert tider i vinter der den ikke blir så mye brukt, pleier man da og kjøre igjenom kjølevæske? Tar i mot alt av tips og råd! Mvh Kenneth Redigert 2.Oktober.2008 av KHansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Det kommer jo litt an på hvor i landet båten ligger. Jeg har ligget ute i minst 15 år. Før jeg hadde varme om bord, hadde jeg en skvett frostvæske i toalettet. Saltvannskjølt Yanmar var så godt støyisolert at det aldri frøs. Selv ikke når båten lå i 30 cm is. Jeg pleier å tre palstposer over kværnene slik at det ikke fryser i hullene til håndtakene. En plastpose går over kompasset og dekker samtidig hendelen for gear/gass på den båten jeg har nå. Med litt varme om bord har jeg ikke behov for ekstra aksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Hei Jeg har også båten liggende hele året ute. Jeg tømmer helt fw tanken og lar kranene stående åpne (grunnet frysing / sprengning av rør) Eller tømmer jeg septiktanken helt - fyller på en god skvett sanitær væske. En skal være litt forsiktig med å fyll frostvæske her - pakningene kan lett bli opptæret. Frostvæske i kjølevannssystemet er en selvfølge - for deg som har saltvannskjøling er ikke dette problemet. Når båten ikke er i bruk - ta en tur nedom og kjør motoren varm (ukentlig) Dette for at motoren skal få oljefilm på sylinderveggene og for ikke å tappe ned batteriet. En ting som er viktig - skift olje/oljefilter - Oljen har lett for å bli "sur" når båten blir liggende ubrukt. Redigert 2.Oktober.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Kjøp et par varmerør,billige og sikre. Et under motorblokken holder oljen tynnflytende og og et til i forpiggen holder luftsirkulasjonen i gang. Seatronic og Maritim selger disse bl.a. Sitér dette innlegget Link to post
Eng Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Båter som ligger på vannet vinterstid er utsatt for mye påkjenning av været. Regn, snø, vind, frost. Alt dette bør du ta hensyn til og spesiellt viktig er det å passe på båten jevnlig. Har du båt med karlasje bør du sette opp ekstra støtter slik at tung snø ikke ødlegger denne. I tillegg kan du legge en presenning over som beskytter. Konstant fuktighet er ikke det beste for en karlersje. Sørg for god ventilasjon gjennom hele båten og gjerne ha en liten varmekilde, (gjerne ved maskinen og eller skrog-gjennomføringer) selv om det normalt sett på østlande aldrig vil bli minusgrader i en lukket båt. Jeg synes den beste tiden å bruke båten er på vinteren. Men slitasjen er stor og arbeidet med værpussen blir mer omfattende. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Hei Jeg har hatt båten min på vannet i to vintersesonger, begge åra med en liten pressening over for å hindre snø på kalesja over tid. Dette fungerte perfekt på sørlandet med store snømengder. Men etter to år med pressening oppå ble kalesja slitt hull på. dette fungerte dårlig når det ble vår og presseninga skulle av. regnet fant nye veier for å komme inn i båten Bruk vinterkalesje, som tåler å slites hull på, når pressenninga ligger oppå, for så å kle på båten en fin og tett kalesje på sommeren. Jeg hadde i tillegg to gode oljeovner som hjalp med å holde det frostfritt om bord. Og det var utrolig deilig å komme ned i båten når det var en god lunk inne... Anbefales på det sterkeste å overvintre båten på vannet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
olews Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Sørg for at forsikringen gjelder når den ligger i sjøen om vinteren. Det er ikke alltid den gjelder om vinteren. Les det med liten skrift eller ring dem og sjekk. Utrolig bittert om den synker elle brenner opp i vinterens kulde. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Om ikke den beste tiden, så i hvert fall en meget god tid. Båten tar ikke skade av å ligge slik som dette heller: Ca 30 cm is målte jeg her, den blir sjelden tykkere der jeg ligger i Son. Sitér dette innlegget Link to post
mortenbohmer Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Vi har sjekket med forsikring, det koster kr 60 ekstra for å ha båten på sjøen om vinteren. Noe jeg gladelig aksepterte :D morten Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Om ikke den beste tiden, så i hvert fall en meget god tid. Båten tar ikke skade av å ligge slik som dette heller:Ca 30 cm is målte jeg her, den blir sjelden tykkere der jeg ligger i Son. Whoo... Stålbåt? - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 jeg ringte og sjekket med forsikringselskapet mitt, dem ba meg huske å stenge bunnventiler, og kose meg på sjøen de fine vinterdagene. Uten ekstra kostnad til forsikring Utrolig Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MaLang Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 hvis man nu har båten ute på sjøen i påsken og mot formodning ønsker å ta seg en tur utpå i -15C... fungerer det bra? - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Vinteren er vel den beste tiden for båtbruk etter mitt syn... Er noe mindre folk i havnene og de som er ute på sjøen er normalt skikkelige folk.. Jeg tappet av alt ferskvann ombord, frostveske i dassene og dusjen, tømte septiken og pumpet litt forsveske gjennom slanger og inn i tanken..... Glemte dusjen på badeplattformen og dermed frøs håndtaket for andre år på rad.... Ellers så kjørte jeg frostveske gjennom saltvannsiden på motoren om båten ble liggende over lenge tid og/eller det var fare for minus 10 eller kaldere... Det kaldeste jeg hadde i motorrommet var vel minus 1 denne vinteren uten noen form for varme på ombord, og ute var det vel minus 10-12 kan jeg tenke meg.... Men det er ikke alle dager som er like fine for en tur utpå Mens andre er helt topp, som sist nyttårsaften med ett par minus i luften.. Redigert 3.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
m/s draugen Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Jeg har slike jeg legger oppå kalasjen,og på disse har jeg en liten presenning som dekker litt nedover sidene.Dette gjør at taket blir stivt og snøen renner av.I tillegg har jeg en "stokk"innvendig som holder alt dette opp hvis det skulle bli store snømengder.Lunt og godt http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde Sitér dette innlegget Link to post
KHansen Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Takker for mange gode tips. Ser frem til mye bra seiling i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Min drøm er å engang få meg en egen vinterbåt .... Kjøpskriteriene er at den skal være så gammel og herpa at det ikke spiller noen rolle om is og uvær gir båt og motor juling.....at den er selvlensende uten folk om bord og ca 13 fot og 9.9 hester slik at barna også kan herpe den om sommeren...... Bruken skal være ved hytta (eller muligens hjemme) når de andre båtene er på land...og som barne-båt om sommeren.... Redigert 14.Oktober.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Frostvæske i kjølevannssystemet er en selvfølge - for deg som har saltvannskjøling er ikke dette problemet. Hvorfor må man ikke frostsikre motoren når man har saltvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
KHansen Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Ikke så greie på det men hvis man ikke skal kjøre igjennom med frostevæske så burde man vel starten den ganske ofte....?? Blir vel ganske mye mer salt nivå i vannet hvis den blir stående lenge uten og gå. Vannet fordamper litt osv.. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Ved saltvanns-kjøling er det greit å kjøre frostvæske gjennom systemet visst en skal ha båten på land. Når en har saltvanns - kjølt motor, er det ikke så lett å tilsette frostvæske - denne vil bli dradd ut igjen pga. det åpne avløpet (ejektor virkning). En må enten stenge av avløpet / innløpet og denert ut vannet + tilføre frostvæske - dette er ikke så enkelt visst en skal bruke båten. Ved fw. kjøling blir det noe annet - her har en to systemer - "lukket" og "åpent" system. En tilsetter ikke frostvæske på sjøvannssiden Jeg har alltid sjv. ventilen stående åpen, har ikke hadt problemer med dette. Skulle det fryse is slik at innløpet skulle fryse til (en meter is) ville jeg tatt båten på land. Det som var nevnt i innlegget, skulle båten ligge i boble-havn - ikke tilfrossen havn. Sitér dette innlegget Link to post
KHansen Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Båten skal ligge i boblehavn ja. Nå har jeg kjøpt inn to stk varmerør også. Så har til sammen ca 400 watt med varme som skal stå på der i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 VVed fw. kjøling blir det noe annet - her har en to systemer - "lukket" og "åpent" system. En tilsetter ikke frostvæske på sjøvannssiden Gjør man ikke det? Jeg skal ha båten liggende på sjøen for første gang i vinter, og planen er å stenge sjøvannsinntaket og kjøre frostvæske inn via sjøvannsfilteret til det kommer ut av eksosrøret......... ? Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Blanco Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Vil du gjøre det hver gang du bruker båten, eller er det ikke meningen å bruke den? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
ter-av Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 I utgangspunktet konserverer jeg for vinteropplag. Men skulle det friste med en tur på en fin vinterdag er det jo ganske fort gjort å kjøre gjennom frostvæske påny. Såvidt jeg forstår kreves det ca. 10 liter på systemet i min båt. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Sjøtummel Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Hva du bør passe på avhenger av hva slags båt du har, men for alle gjelder det at båten bør ha regelmessig tilsyn. Å dekke til cockpit med presenning er en god start, og da bør du helst ha et arrangement hvor snøen sklir av presenningen. Har du teak på dekk kan det være greit å bruke pressening her også. Jeg tapper ikke ferskvannstanken på min båt, men jeg tømmer trykkvannssystem og varmtvannsbereder dersom det er meldt mye frost. Jeg har skåret til matter med isolasjon for å legge under dekkslukene. Så bruker jeg noen små elektriske ovner på 40W til 200W etter behov. Ca 100W står på hele tiden, og 2-400W med termostat (frostvakt). Når jeg bor i båten har jeg ca 500W på permanent, og en 200W frostvakt stuerommet i hekken (det er et utsatt område hvor det renner en del kald luft ned under dørken). Jeg konserverer ikke motoren ut over høstens oljeskift, men saster på å kjøre motoren en time eller to hver måned. Da får jeg sirkulert det jeg har av diesel gjennom filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.