Jump to content

Reduksjonsforhold på gear - hva er det?


Helge Nidelv 24

Recommended Posts

Jeg er i gang med motorbytte på min båt og jeg har fått spørsmål fra mekanikkeren som skal sette inn den nye Sabb'en om reduksjonsforholdet på min gamle VP MD2B. Dette er iflg instruksjonsboka 1,91:1. Hva står det for og har det betydning for den nye motoren? Gearet på Sabben har en reduksjon på 2,13. Båten er en Nidelv 24.

 

Noen som kan gi meg et tips?

Link to post

Reduksjonsforholdet er utvekslingen på gearet ditt.... Det forskjell i "turtall" på inngående aksel og utgående aksel. Inngående turtall er bestemt av motorturtallet..

 

Så har du en reduksjon på 2,13 så betyr det at inngående aksel går 2,13 omdreinger pr utgående aksels omdreining... Går motoren med 2000 omdreinger så går propellakselen med 2000/2,13 som er 939 omderininger

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det betyr at volvoen går 1,91 omdreininger når propellen går har gått 1 omdr. Sabben må gå 2.13 omdr. når propellen har gått 1 omdr. Om begge motorane har likt turtal og HK vil sabben gå lettare.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...