Helge Nidelv 24 Startet 2.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2008 Jeg er i gang med motorbytte på min båt og jeg har fått spørsmål fra mekanikkeren som skal sette inn den nye Sabb'en om reduksjonsforholdet på min gamle VP MD2B. Dette er iflg instruksjonsboka 1,91:1. Hva står det for og har det betydning for den nye motoren? Gearet på Sabben har en reduksjon på 2,13. Båten er en Nidelv 24. Noen som kan gi meg et tips? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Reduksjonsforholdet er utvekslingen på gearet ditt.... Det forskjell i "turtall" på inngående aksel og utgående aksel. Inngående turtall er bestemt av motorturtallet.. Så har du en reduksjon på 2,13 så betyr det at inngående aksel går 2,13 omdreinger pr utgående aksels omdreining... Går motoren med 2000 omdreinger så går propellakselen med 2000/2,13 som er 939 omderininger Redigert 2.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatmann Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Det betyr at volvoen går 1,91 omdreininger når propellen går har gått 1 omdr. Sabben må gå 2.13 omdr. når propellen har gått 1 omdr. Om begge motorane har likt turtal og HK vil sabben gå lettare. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Heilt rett! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.