LAKA Startet 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2008 Har planer om å gå med seilbåt fra Hervikfjorden og ut via Arsvågen og inn i Smedasundet imorgen ettermiddag/kveld. Skal ha båten opp på land i Haugesund lørdag morgen, å må derfor helst gå imorgen. Ser det er meldt opptil 20m/s i fra NW imorgen. Båten det skal gåes med er en 28 fot seilbåt i følge med en 26 for lukket motorbåt. Har fått en del advarsler av venner og bekjente og vurderer nå om jeg bør ta turen. Slik jeg ser det så er vindretningen gunstig stort sett hele veien, bortsett fra i selve Karmsundet. Men det er vel grenser for hvor høy sjøen kan gå der? Noen lokalkjente som kan gi litt råd/veiledning? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Sjekk spesialvarselet over Boknafjorden på met.no eller yr.no. Slik er varselet kl18 imorgen. Som du ser er det ikke noe problem med den vindretningen. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Ja, har sjekket dette. 2-3 meter er helt uproblematisk. Forøvrig en utrolig grei tjeneste for oss som har Boknafjorden som hjemområde. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Har planer om å gå med seilbåt fra Hervikfjorden og ut via Arsvågen og inn i Smedasundet imorgen ettermiddag/kveld. Å gå fra Hervik til Smedasundet burde jo være en grei nok tur, men jeg forstår ikke helt hvorfor du vil gå via Arsvågen? Det greieste måtte vel være å gå Hervik, Årviksundet, Ognesundet (evt Boknasundet hvis du trenger mer høyde) deretter Austdjup og Krokanes før du fortsatte strake Karmsundet nordover. Hvis du har mastehøyde under 13 m kunne du gå Røksund, så det går neppe. Men Arsvågen, det forstår jeg ikke helt . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 NW er ikke den verste vindretningen i dette området, så dette burde gå bra. Litt rufsete blir det nok, men ikke verre enn at det går. Men hvorfor vil du gå helt ut til Arsvågen? Jeg ville heller gått mellom Ognøy og Austre Bokn, inn Førdesfjorden og gjennom Røyksund. Hvis du går under broa i Røyksund da. På denne måten er det kun på partiet forbi Kårstø du vil få noe videre sjø fra siden. Håper dere får en fin tur! Høres artig ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Masta på den 28 foteren må være jævlig høy. Brua over Boknasundet er 25 meter, Ognasundet 21 meter, Frekasundet 7 meter, du må nok i tilfelle inn Ognasundet eller Boknasundet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Gå opp Ognasundet opp Førresfjorden (på østsiden av Høvring og Fosen) og inn Røksundet. Regner med at masten din er mindre enn 13m som er max seilingshøyde under broen der. Etter Røyksundet svinger du nordover før Dragøy. Da kommer du ut nord for Alnor og har fint farvann nordover derfra. Men det ser ut for at NW kulingen avtar i natt og dreie sydligt så du får bris fra sør imårå. Kan de ble bere ???? Geir Redigert 2.Oktober.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
LAKA Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Båten har mastehøyde på 12 meter om jeg ikke tar helt feil. (Alo 28). Jeg tar nok ikke sjansen på å gå under 13m broer, men alt over det går fint. Grunnen til at jeg vurderer Arsvågen er bare for turen sin del. Liker stort sett meg bedre utaskjærs enn innaskjærs. Men skulle sjøen gå veldig høy, så går jeg nok inn Ognasundet. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Da er turen overstått. Det blåste stikker og strå og jeg målte 21 m/s på min egen vindmåler. Dieselfilteret gikk tett midt i Karmsundet, så jeg måtte ta en liten stopp underveis. Bølgehøyden var rundt 1.5m og motstrømmen inn Karmsundet var på ca 3 knop, noe som gjorde sitt til at jeg knapt klarte å holde 5 knop oppover sundet. Men tross dårlig vær, så var det en fin tur! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.