Jump to content

Er Tiki navigator et greit alternativ ?


seko

Recommended Posts

Ser jo at det har vært mange tråder ang. kartplotter her på forumet., men jeg blir bare mer forvirra dess mer jeg leser.

selvølgelig vil det være mange forskjellige meninger og erfaringer innen et slikt emne.

Jeg har tenkt på om jeg skal bestille Tiki Navigator i morgen, slik jeg ser det er fordelen noe større skjerm, dessuten har jeg en laptop som ligger ubrukt: Dette vil jo bli en rimelig løsning..

Er det dumt av meg og velge en slik løsning, i så tilfelle, hvorfor ?

Link to post
Jeg hadde for mange år siden kontakt med konstruktøren av TIKI og prøvde kartsystemet ut under nattseilas. Det har sikkert vært mange modifiseringer etter den tid. Er det noen som har henvisning til informasjonssiden for TIKI. Jeg er særlig interesert i å se hvordan programmet håndterer informasjoner med forskjellig baudrate som GPS og AIS.

---------------------------------------

Last ned programmet og test helt gratis.

 

Har brukt programmet siden det kom KJEMPE FORMØYD.

 

Med en AIS mottaker tilkoplet din PC vil TIKI motta data fra fartøy med Class A eller Class B AIS sendere og vise fartøyenes posisjon med kurs- og fartsindikator. AIS mottakeren må tilkoples til en egen COM port (eller virtuell COM port).

 

 

Når du peker med musen på et fartøy i kartet, vil du se kortfattet informasjon i et lite pop-up vindu. Hvis du klikker på fartøyet, vil et større AIS VAKT panel vise deg mer informasjon som CPA (beregnet minste avstand basert på nåværende kurs og fart) og TCPA (tid til beregnet minste avstand), samt peiling og avstand m.m. Alle fartøy som du mottar data fra, vil dessuten bli listet, slik at du med et enkelt klikk kan få informasjon om hvilket som helst fartøy.

 

 

Fartøyene vil normalt bli vist med en sirkel og kurslinje i BLÅ farge. Når det er fare for kollisjon (basert på dine innstillinger av minste CPA og TCPA), vil fargen på fartøyet endres til RØD. Standard innstilling er 200 meter for CPA og 2 minutter for TCPA, men dette kan du endre etter behov.

 

 

Lengden på kurs- og fartsindikatoren viser beregnet posisjon om det antall minutter som er satt i TCPA (standard 2 minutter).

 

 

På kart i stor målestokk eller zoom vil store fartøy bli vist i tilnærmet korrekt størrelse.

 

 

Penger og spare her ved kjøp av TIKI

http://www.tiki-navigator.com/index.htm

http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English

 

Kartene herfra er meget bra http://www.nv-verlag.de Må ha siste oppgradering av TIKI foe å lese de.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Hvilken versjon av Tiki bruker du?

 

:flag: TrondT

 

-----------------------------------------------------------

 

Jeg bruker Norsk TIKI Navigator 6.0 Prof. en må inn på http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

og vurdere om en klarer seg med TIKI BASIC, det er jo bare og oppgradere til TIKI PRO siden.

 

 

TIKI Pro har 1- 3 kartvinduer . Du kan ha 500 waypoints i hver rute, og tids- avstands- og ankomstberegne hele eller deler av ruten. Du kan logge seilas og kjøre dem i 'replay', lage egne merker i kartet, legge inn bildelinker, kople til autopilot, AIS-mottaker og andre instrumenter - og mye, mye annet...

 

TIKI Basic en enkel versjon for GPS - for deg som er fornøyd med å se hvor du er.

 

TIKI Planner kan ikke brukes med GPS, men er et godt verktøy for planlegging.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Jeg var nok litt upresis. Klart det går an å snu et papirkart, men det er ikke etter boka. På kurs/skole blir man innpodet at man skal venne seg til å lese kartet nord opp.

 

Ingen kartsystemer har, så vidt jeg vet, muligheten for noe annet enn nord opp. Årsaken er neppe mangelen på datakraft.

 

--------------------------------------------------

Det er mange kartprogram til pc som en kan velge rute opp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Det er det, men det gjelder kun når vektorkart benyttes

 

Det er selvsagt bare tøys. Det er mange katprogram som viser rasterkart med kurs opp, det har ingenting med datakraft å gjøre. Kartene er RASTER kart (digitaliserte papirkart), noe som medfører at tekst og symboler blir stående opp ned og på skrå innimellom avhengig av kursen din når du bruker kursvisning opp. For mange av oss er det mer naturlig å lese kartene i forhold til egen kurs, enn å stå på hendene :yesnod:

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...