Jump to content

Er Tiki navigator et greit alternativ ?

seko

Recommended Posts

Ser jo at det har vært mange tråder ang. kartplotter her på forumet., men jeg blir bare mer forvirra dess mer jeg leser.

selvølgelig vil det være mange forskjellige meninger og erfaringer innen et slikt emne.

Jeg har tenkt på om jeg skal bestille Tiki Navigator i morgen, slik jeg ser det er fordelen noe større skjerm, dessuten har jeg en laptop som ligger ubrukt: Dette vil jo bli en rimelig løsning..

Er det dumt av meg og velge en slik løsning, i så tilfelle, hvorfor ?

Jeg hadde for mange år siden kontakt med konstruktøren av TIKI og prøvde kartsystemet ut under nattseilas. Det har sikkert vært mange modifiseringer etter den tid. Er det noen som har henvisning til informasjonssiden for TIKI. Jeg er særlig interesert i å se hvordan programmet håndterer informasjoner med forskjellig baudrate som GPS og AIS.

Jeg hadde for mange år siden kontakt med konstruktøren av TIKI og prøvde kartsystemet ut under nattseilas. Det har sikkert vært mange modifiseringer etter den tid. Er det noen som har henvisning til informasjonssiden for TIKI. Jeg er særlig interesert i å se hvordan programmet håndterer informasjoner med forskjellig baudrate som GPS og AIS.

---------------------------------------

Last ned programmet og test helt gratis.

Har brukt programmet siden det kom KJEMPE FORMØYD.

Med en AIS mottaker tilkoplet din PC vil TIKI motta data fra fartøy med Class A eller Class B AIS sendere og vise fartøyenes posisjon med kurs- og fartsindikator. AIS mottakeren må tilkoples til en egen COM port (eller virtuell COM port).

Når du peker med musen på et fartøy i kartet, vil du se kortfattet informasjon i et lite pop-up vindu. Hvis du klikker på fartøyet, vil et større AIS VAKT panel vise deg mer informasjon som CPA (beregnet minste avstand basert på nåværende kurs og fart) og TCPA (tid til beregnet minste avstand), samt peiling og avstand m.m. Alle fartøy som du mottar data fra, vil dessuten bli listet, slik at du med et enkelt klikk kan få informasjon om hvilket som helst fartøy.

Fartøyene vil normalt bli vist med en sirkel og kurslinje i BLÅ farge. Når det er fare for kollisjon (basert på dine innstillinger av minste CPA og TCPA), vil fargen på fartøyet endres til RØD. Standard innstilling er 200 meter for CPA og 2 minutter for TCPA, men dette kan du endre etter behov.

Lengden på kurs- og fartsindikatoren viser beregnet posisjon om det antall minutter som er satt i TCPA (standard 2 minutter).

På kart i stor målestokk eller zoom vil store fartøy bli vist i tilnærmet korrekt størrelse.

Penger og spare her ved kjøp av TIKI

http://www.tiki-navigator.com/index.htm

http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English

Kartene herfra er meget bra http://www.nv-verlag.de Må ha siste oppgradering av TIKI foe å lese de.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

jeg kjøpte programmet sammen med BSB kart, men kan ikke finne ut hvordan jeg skal få "kurs opp" er det noen som vet? :sailing::sailing:

Av en eller annen mystisk grunn er ikke den funksjonen med i Tiki. :nonod: Helt utrolig at ikke den muligheten er integrert i et ellers veldig bra & enkelt program.

Senior-du er min helt!

Hvilken versjon av Tiki bruker du?

:flag: TrondT

-----------------------------------------------------------

Jeg bruker Norsk TIKI Navigator 6.0 Prof. en må inn på http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

og vurdere om en klarer seg med TIKI BASIC, det er jo bare og oppgradere til TIKI PRO siden.

TIKI Pro har 1- 3 kartvinduer . Du kan ha 500 waypoints i hver rute, og tids- avstands- og ankomstberegne hele eller deler av ruten. Du kan logge seilas og kjøre dem i 'replay', lage egne merker i kartet, legge inn bildelinker, kople til autopilot, AIS-mottaker og andre instrumenter - og mye, mye annet...

TIKI Basic en enkel versjon for GPS - for deg som er fornøyd med å se hvor du er.

TIKI Planner kan ikke brukes med GPS, men er et godt verktøy for planlegging.

Jeg var nok litt upresis. Klart det går an å snu et papirkart, men det er ikke etter boka. På kurs/skole blir man innpodet at man skal venne seg til å lese kartet nord opp.

Ingen kartsystemer har, så vidt jeg vet, muligheten for noe annet enn nord opp. Årsaken er neppe mangelen på datakraft.

I SeaPro3000 Lite (free edition) kan jeg velge mellom Nord opp, Heading opp og Rute opp..

Det stemmer nok bare når du viser vektorkart. SeaPro kan også benytte ARCS, og da har du nok bare nord opp.

Jeg var nok litt upresis. Klart det går an å snu et papirkart, men det er ikke etter boka. På kurs/skole blir man innpodet at man skal venne seg til å lese kartet nord opp.

Ingen kartsystemer har, så vidt jeg vet, muligheten for noe annet enn nord opp. Årsaken er neppe mangelen på datakraft.

--------------------------------------------------

Det er mange kartprogram til pc som en kan velge rute opp.

Det er det, men det gjelder kun når vektorkart benyttes

Det er selvsagt bare tøys. Det er mange katprogram som viser rasterkart med kurs opp, det har ingenting med datakraft å gjøre. Kartene er RASTER kart (digitaliserte papirkart), noe som medfører at tekst og symboler blir stående opp ned og på skrå innimellom avhengig av kursen din når du bruker kursvisning opp. For mange av oss er det mer naturlig å lese kartene i forhold til egen kurs, enn å stå på hendene :yesnod:

Edited by Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

I SeaPro3000 Lite (free edition) kan jeg velge

Hvilke kart bruker du til denne, og hvor får du tak i dem?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

OK! Lastet ned gratisutgaven du linket til, men kartet som ligger inne var rimelig grovt og ubrukelig... Får se om jeg klarer å finne ut av dette da!

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi