gon Startet 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2008 Dette har blitt beskrevet mange ganger tidligere her på forumet, men jeg klarer ikke å presisere søket mitt nok til å hente noen av de gamle trådene. Saken er: Jolla mi sank i natt, og utenbordsmotoren har ligget noen timer i saltvann. Jeg har berget motoren og lagt den i en balje med ferskvann. Hvor lenge børt den ligge i denne, og gjør jeg noe mer senere enn å tørke, smøre og starte motoren? gon Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Det jeg gjorde når motoren til jolla hadde fått seg en dukkert. Spylte godt den godt med ferskvann. Det har jo du allerede gjort. Sprayet det som var av el. koplinger med 666 Dro i snora til den startet, og lot den gå seg god og varm. Sprayet også etterpå hele motoren med 666 Når jeg satt den vekk for vinteren, så tok jeg ut pluggene og helte ørlite olje inn i sylindrene dro en gang i snora, skrudde pluggene på plass. Og satt motoren vekk for vinteren. På våren så startet motoren på første draget,hostet og harka og røyk noe vannvittig ett par minutter (hadde nok helt inn litt mye olje), så gikk motoren normalt. Motoren har fungert helt prikkfritt siden. Tohatsu 9,8hk Redigert 5.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
csvirus Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 -spyl av motoren -bad motoren i rent ferskvann en liten stund -ta opp motoren, ut med pluggene, ta av: bensinpumpe, forgasser, og evnt. starter. -dra til det meste av vannet er ute av motoren, begynn deretter og blåse ut så mye du kan, husk trykkhull og slikt til bensinpumpe. Spray også godt med 556 eller hell olje i sylinderne -ta en grundig rens av forgasser og bensinpumpe, monter på igjen. -ta elektro-fett på alle koblinger (evnt litt vanlig fett) -monter alt sammen igjen, og få den startet opp så fort som mulig!! -la den gå i en del timer, ha 4% olje i begynnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 1.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Hei og takk for råd. Jeg har fulgt de foreskrevne prosedyrene, og motoren går helt fin igjen. Men den pumper ikke kjølevann. Jolla gikk rundt da den sank, og motoren ble på båten stående opp ned noen timer. Kan dette ha påvirket motorens kjølevannspumpe? gon Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Neppe. Spørs om det ikke bare er no drit i vanninntak eller utblåsninga. kjør den for all del ikke tørr.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.