Jump to content

utenbordsmotor under vann

gon

Recommended Posts

Dette har blitt beskrevet mange ganger tidligere her på forumet, men jeg klarer ikke å presisere søket mitt nok til å hente noen av de gamle trådene. Saken er: Jolla mi sank i natt, og utenbordsmotoren har ligget noen timer i saltvann. Jeg har berget motoren og lagt den i en balje med ferskvann. Hvor lenge børt den ligge i denne, og gjør jeg noe mer senere enn å tørke, smøre og starte motoren?

gon

Det jeg gjorde når motoren til jolla hadde fått seg en dukkert.

Spylte godt den godt med ferskvann. Det har jo du allerede gjort.

Sprayet det som var av el. koplinger med 666

Dro i snora til den startet, og lot den gå seg god og varm.

Sprayet også etterpå hele motoren med 666

Når jeg satt den vekk for vinteren, så tok jeg ut pluggene og helte ørlite olje inn i sylindrene dro en gang i snora, skrudde pluggene på plass.

Og satt motoren vekk for vinteren.

På våren så startet motoren på første draget,hostet og harka og røyk noe vannvittig ett par minutter (hadde nok helt inn litt mye olje), så gikk motoren normalt.

Motoren har fungert helt prikkfritt siden.

Tohatsu 9,8hk

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

-spyl av motoren

-bad motoren i rent ferskvann en liten stund

-ta opp motoren, ut med pluggene, ta av: bensinpumpe, forgasser, og evnt. starter.

-dra til det meste av vannet er ute av motoren, begynn deretter og blåse ut så mye du kan, husk trykkhull og slikt til bensinpumpe. Spray også godt med 556 eller hell olje i sylinderne

-ta en grundig rens av forgasser og bensinpumpe, monter på igjen.

-ta elektro-fett på alle koblinger (evnt litt vanlig fett)

-monter alt sammen igjen, og få den startet opp så fort som mulig!!

-la den gå i en del timer, ha 4% olje i begynnelsen.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...