Jump to content

Kan jeg forvente å få noe ut av selger ????


Birchwood 320

Recommended Posts

Har tidligere eier noen erstatnings plikt på motor om motoren ikke var som beskrevet i kjøpekontrakt...???

 

Kort info..

 

Motor går men må ha nye dyser , da er den tipp topp.. Altså 100%.

Skiftet dyser og mye annet men motor fortsatt ikke god..

 

Kan jeg forvente å få noe ut av selger????

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har tidligere eier noen erstatnings plikt på motor om motoren ikke var som beskrevet i kjøpekontrakt...???

 

Kort info..

 

Motor går men må ha nye dyser , da er den tipp topp.. Altså 100%.

Skiftet dyser og mye annet men motor fortsatt ikke god..

 

Kan jeg forvente å få noe ut av selger????

Har du fått konstatert hva som spesifikt er galt med motoren?

Er det i tillfelle  noe som selger viste eller burde vite noe om

utover å tro at det var dysene som var årsaken?

Tror personlig du vil få vanskeligeter,men mye avhenger av velvillighet fra selger!

Har du selgers utsagn om at motoren er "100%" , skriftlig i kontrakten?

Har handelen nettop funnet sted?

Vil tro at dette er momenter som kan ha betydning.

Evnt. advokathonorar eter fort opp det du måtte "vinne" i kroner og øre!

 

I etterpåklokskapens navn burde du vel fått selger til å skifte dysene FØR handel ble gjort,

da hadde du vært ett steg videre?

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror det blir vanskelig å vinne frem. Jeg tok en sak til forliksrådet fordi "den overhalte" motoren havarerte. Fordi han kunne fremvise et papir fra et landbruksverksted om at overhalinger var gjort, tapte jeg saken. At motoren var feil marinisert, rådebank og oljelekkasje hjalp ingenting.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Har tidligere eier noen erstatnings plikt på motor om motoren ikke var som beskrevet i kjøpekontrakt...???

 

Kort info..

 

Motor går men må ha nye dyser , da er den tipp topp.. Altså 100%.

Skiftet dyser og mye annet men motor fortsatt ikke god..

 

Kan jeg forvente å få noe ut av selger????

 

Dersom dette tolkes rett så skriver jo du at det står BESKREVET i kjøpskontrakten, burde da være dokumenert godt nok for refusjon.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik sak gående hos Forbrukertvistutvalget nå.  Kjøpt båt hvor selger har sagt  at motoren er stor og god og uten problemer.  Når vi kommer hjem, viser det seg at det er feil hekkaggregat(feil giring), defekt turbo (4 psi mot 11 som det skal være) og oppbrent wastegate.  Vi tok saken til forbrukerådet, argumenterte (i mine øyne godt) for at selger burde belastes dette.  Vi har fått dokumentasjon fra verksteder på at skadene ikke er mulig å skape på den tiden vi har hatt båten.

 

Saken ligger nå til sluttbehandling hos FTU og berammes ferdig juni.   Kan svare deg mer da.  I tillegg vil vi legge ut saksgangen (selvfølgelig anonymisert) på nettet...

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Mulig du har en sak her, slik du framstiller det, erkjenner selgeren i kontrakten at noe ikke er 100% i salgsøyeblikket.  Da er han kjent med en mangel, og følgelig har han et objektivt ansvar, dersom det ikke i kontrakten fastsettes at dette er godtatt av kjøper.  Sjekk i lovdata, tror det heter "Lov om kjøp og salg mellom private" eller noe slikt.

Link to post
Share on other sites

 Sjekk i lovdata, tror det heter "Lov om kjøp og salg mellom private" eller noe slikt.

Her gjelder vel Lov om kjøp

 

§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder bare når det er kjøp fra selger som har dette som næringsvirksomhet

 

§ 1. Alminnelig virkeområde

  Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

  Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Link to post
Share on other sites

Kjøpsloven er fin den. Utfordringen er at man sannsynligvis må legge ned en del ressurser for å håndheve retten og inndrive det man har krav på. Dette kan ta flere år. En kamerat av meg har opplevd dette på kroppen ifm med et båtkjøp. Han kjøpte en seilbåt i tre som viste seg å være "ikke sjødyktig". Saken var rimelig grei juridisk sett, men det tok ham 3-4 å vinne frem i rettssystemet. Når han hadde en endlig dom, kunne ikke selger gjøre opp for seg, og min venn mottar nå månedlige innbetalinger som trekkes fra selgers lønn.

 

Det kan selvsagt gå smidigere og raskere enn dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...