Sandvik28AC Startet 5.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2008 hei.alle vet jo at tar du opp motoren for evt vinterlagring så bør du kjøre ferskvann(kjøleveske)osv...men hva gjør du dersom båt/motor er ute på sjøen hele året?er det noe form for vedlikehold du bør gjøre da? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Skal båten brukes jevnt gjennom vinteren gjør du ingen ting annet enn å forsikre deg om at oljen du bruker er ok å bruke ved minusgrader. Skal båten ligge på sjøen ubrukt gjennom vinteren må du få skylt ferskvann gjennom motoren, enten gjennom muffer ved vannintaket eller om motoren har slangetilkobling til dette formålet. Ellers så gjør en de samme tingene som om motoren står på land. Redigert 5.Oktober.2008 av Baylineren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandvik28AC Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 ok. takker for svar. Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 lurte påe n ting ang den slangetilkoblingen.... skal vannet/frostvæske sprute igjennom her eller går det litt tregt? tenkte jeg skulle få inn litt frostvæske for å hindre korrosjon og slikt. dette er en 135 2 takt mercury Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Frostveske skal ikke være nødvendig. Står ikke noe om frostveske i noe manualer. En bruker vannslange med trykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 det er greit med vanlig trykk. men hvor lett skal vannet komme gjennom denne slangekoblingen. blir det mye motstand i vannet eller spruter det ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Snakker du om kobling med klokker/muffer vet jeg ikke - har aldri brukt det. Snakker du om kobling oppe ved eller i kjølvannsuttaket så sildrer vannet godt ut ved vanninntaket i undervannshuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Noen fortalte meg om faren for at det kom inn luft via et annet sted selv om det var vannslangeklokker på og man derfor måtte tape igjen ett eller annet...(???) Har noen hørt om en slik problemstilling eller det bare å sette på klokker å spyle i vei ? Må man få blåst ut vann- rester ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 (redigert) Vannslangeklokker eller spylemuffe er vel ment til bruk for at motoren skal kunne suge vann mens den går, ikke for at man skal spyle motoren innvendig. Man bør derfor være litt varsom med trykket. På en del motorer kan man også koble til vannslangen i et slags "lukket system" for å spyle motoren, men da skal ikke motoren gå. Når man er ferdig kan man dreie på svinghjulet eller trekke i snoren, på mindre motorer, for å få de siste dråpene med vann. Redigert 10.Oktober.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Når det gjelder bruk av spylemuffe ble jeg fortalt at man skal være forsiktig med eldre motorer(2T)og drev med å ha slange med for høyt trykk inn på muffe. Dette fordi det sitter simringer i huset som ikke tåler så høyt-trykk. Vannet helst skal suges inn. Ble anbefalt å bruke et murertrau som etterfylles med vann og evt glykol til slutt. Viktig at motoren tiltes ned, slik at ferskvann "renner" ut, bytte girolje. Sause alt under motorlokket med CRC marin, og evt polere hus og stamme for å forhindre korrosjon. Til slutt ta av propellen og smøre opp propellaksling med vannfast fett+ fett i løftesystem/hevemekanisme. Så er det bare å sjøsette igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.