Jump to content

Løfte sylinder på Johnson 40hk


Ekkolodd

Recommended Posts

Heisann, har en Johnson 92-93 modell 40 HK, Hvor det er en manuel løfte sylinder på den, men den har låst seg helt. Noen som veit hvor jeg kan få tak i en ny? er det mye arbeid og skifte. har vært ødelagt siden jeg kjøpte den, selger innformerte om d osv. Hvordan fungerer den egentlig? er en "spake under motorhuset som sikkert har noe med det og gjøre, som da også selvfølgelig sitter bomfast. Noen som har nå tips råd? takk på forhånd ;)

Link to post
Heisann, har en Johnson 92-93 modell 40 HK, Hvor det er en manuel løfte sylinder på den, men den har låst seg helt.

Hvordan fungerer den egentlig?

Først må du demontere sylinderen, da får du sjekket om den er i orden eller ødelagt. Det er vel denne typen som er gassfylt, og det skal være temmelig godt trykk i den slik at den hjelper til å løfte motoren ut av vannet. Ofte er det bare rust i opplagrings akslene som gjør at denne går tregt. Fjerning av rust, smøring og evt nye foringer kan gjøre underverker her.

Er sylinderen gåen og det ikke er trykk i den må den selvsagt skiftes om du vil ha den ønskede fungsjonen.

Redigert av barentz (see edit history)
Link to post
Først må du demontere sylinderen, da får du sjekket om den er i orden eller ødelagt. Det er vel denne typen som er gassfylt, og det skal være temmelig godt trykk i den slik at den hjelper til å løfte motoren ut av vannet. Ofte er det bare rust i opplagrings akslene som gjør at denne går tregt. Fjerning av rust, smøring og evt nye foringer kan gjøre underverker her.

Er sylinderen gåen og det ikke er trykk i den må den selvsagt skiftes om du vil ha den ønskede fungsjonen.

 

 

OKi, takk for svar. kan igrunn veldig lite om båtmotorer generelt. veit du hvordan jeg får demontert sylinderen? skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til det

Link to post

Har heller ikkje kunnskaper om denne type sylinder. Meg fortalt så er det (også)? olje i desse sylindrene. Ei kran montert på motorbraketten brukes til å sette motoren i den stilling ein måtte ønske, ved å åpne eller stenge forbindelsen mellom topp og bunn på sylinderen. Oljen på desse sylindrene skal bli "stiv" med åra, og dermed blir det vanskeleg /umuleg å dra motoren opp. Har kikka litt på "I-BOATS" (amerikansk nettsted), og der blir det sagt at desse sylindrane ikkje kan "gjørast service" på.

Har demontert heile min motor, men ikkje tatt sylindren ut or motorbraketten så langt, men det kommer til å bli gjort etter hvert.

Motoren din må i hvert fall av båten, og motorbraketten (den som fester motoren på akterspeilet) må demonteres. Trur ein da skal kunne få ut trim/tilt sylinderen, eller hva den heter.

Dersom det er slik at oljen er blitt "stiv", og dersom sylinderen lar seg åpne, skulle ein tru at det hadde gått an å skifte ut oljen. Men iflg. "I-BOATS"," desse sylindrane lar seg ikkje gjørast service på". Kan dei vere gassfyllt i tillegg ???

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...