Jump to content

Kartplotter i Linux?

Chrislia

Recommended Posts

Lurte på å kjøpe:

ASUS Eee PC 900

og en GlobalSat BU-353 USB GPS-mottaker

og på sikt putte på en

Lilliput 10.4" LCD

Asus Eee er kun basert på minnebrikker og har ingen bevegelige deler og bruker derfor

svært lite strøm. Den er så billig at det ikke krise om den blir stjålet samtidig som den er liten

og lett å gjemme vekk.

Problemet er at den kjører linux og mitt spørsmål er da:

Finnes det noe kartplotter software som støtter linux?

Alternativt kan jeg legge inn WinXP på den. Selv om det er noe styr

å få til på den da den ikke har CD/DVD spiller så lar det seg gjøre.

Jeg innser vel at det blir WinXP, og kan noen da ta seg bryet med å

anbefale noen gode gps-software for PC?

Du kan prøve GPSDrive, men da må du ha noen kart som du kan laste opp.

Har tenkt på om det er mulig å koble GPSDrive sammen med kart.kystverket.no, men ikke funnet noen løsning enda (men det burde være mulig med noen skript...)

Litt usikker om gpsdrive er tilgjengelig ferdig pakket for eeepc, mulig du kan bruke Debian-pakkene.

se http://gpsdrive.de for mere info om gpsdrive

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jag har en ASUS EEE 900 sedan augusti och den är jag mycket nöjd med. Den är konverterad till Windows XP, och det går i stort sett bra (hackar och tvekar väl lite ibland).

Installationen av XP kan Du väl göra genom att ansluta ASUSen till ett nätverk och kopiera in XP-skivan från en cd-spelare i en annan dator, eller kopiera över XP-skivan till en USB-memory-stick och installera den vägen.

När det gäller billiga kartplotter-program så är SeaClear med sitt tilläggsprogram MapCal min favorit.

Gratis, kan det mesta, och man kan skanna in egna sjökort om man vill. Finns NMEA-information tillgänglig så presenteras även djup, compass heading (utöver COG) samt vindriktning och -hastighet på skärmen.

Programmet samt engelsk (eller svensk) brukarmanual kan hämtas på nätet. Googla på Seaclear så hittar Du adress.

Sjökorten blir dock i rasterformat.

Sjökorten blir dock i rasterformat.
..og vil du ha C-Map vektorkart er jo SOB nesten gratis.

Jeg har tidligere lett mye etter brukende plotteprogram for Linux men uten hell. Et av problemene er at f.eks. C-Map sine kartbibliotek ikke støtter Linux. Der finnes jo måter å omgå dette på, f.eks.WINE HQ som gjør at Window$ programmer kjører under Linux men jeg har ikke fått dette til da jeg prøvde for noen år siden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for kjapp tilbakemelding.

båtfolket er tidlig oppe skjønner jeg :)

Blir til at jeg går for WinXP. Og som Chrian sier er nok ASUS Eee PC 901

det beste valget. Koster 500,- mer, men her følger XP med og en OEM XP lisens koster tross alt 800,-

Lastet ned SOB nå (takk SveinHa) og det ser forsovidt bra ut. Og prisen på 370NOK er som du sier "nesten gratis".

Men selve kartet kommer i tillegg? Det må jeg kjøpe et eller annet sted?

Jeg er ny på kart generelt, men jeg har tegnet og designet litt på data og forstår jo at vektorgrafikk vil være

en fordel.

For andre som vil legge inn WinXP på sin din Eee så legger jeg ved denne oppskriften.

Edited by Chrislia (see edit history)
Jeg har tidligere lett mye etter brukende plotteprogram for Linux men uten hell.

Da har du ikke lett godt nok, OLEX fra Trondheim har vært på markedet i 10 år. Brukes hovedsakelig av proffer, med behov for 3D. Lino er en enklere utgave, passer godt til oss med lystbåt

Men selve kartet kommer i tillegg? Det må jeg kjøpe et eller annet sted?
Jepp, du må ha kart i tillegg og C-Map er ikke alltid de enkleste å ha med å gjøre. Du kan gå inn på http://www.c-map.it/ og be om å få tilsendt aktuell gratis C-Map MAX CD med kart og når den kommer velger du hvilke(n) kartpakke® du vil bruke og kjøper denne direkte på nett. Jeg vil anbefale å i tillegg kjøpe en dongle til noen få hundrelapper da kartene i utgangspunktet kun kan brukes på den PCen de blir kjøpt fra. Med dongle (og tilhørende lisenskode som følger med dongelen) kan kartene brukes på flere PCer. Her er en PDF fil med oversikt over forhandlere om du ikke har lyst å shoppe direkte på nett. Husk også at C-Map kartene ikke på noen måte er bundet til SOB, SOB og andre plotteprogram som støtter C-Map benytter seg av de kartene som til enhver tid er installert på PCen.

Både for SOB og alle andre plotteprogram så vil jeg absolutt anbefale å skrive ut brukermanualen OG LESE DEN :smash: De fleste er jo godt kjent med Window$ brukergrensesnittet men dette er jo lite brukende i båt under ikke-ideelle værforhold og SOB er tilpasset berøringsskjerm og det gjør det jo litt uvant men fungerer også bedre med mus/trackball enn vanlig Window$

Da har du ikke lett godt nok, OLEX fra Trondheim har vært på markedet i 10 år.
Vet utmerket godt om OLEX men ikke f/%¤% om jeg betaler såpass for et program til hobbybruk....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

oki. igjen takk for raske tilbakemeldinger.

Status for meg så langt da er:

(legger opp denne tråden slik and andre lett kan bruke den i ettertid)

Eee 901 (winXp versjon) (eller en hvilken som helst annen bærbar PC)

GlobalSat BU-353 USB GPS-mottaker

395,-

SOB vektorkart

370,-

Jeppsesen Marine C-MAP MAX.

Men her er jeg usikker på pris på denne da jeg ikke finner noe

annet en kr. 777,- for et premium medlemskap. Er kartene inkludert

i dette? Eller hvordan virker det her

Jeppesen medlemsskapet er bare for oppgradering av eksisterende kartpakker (så vidt jeg har forstått). Kartpakkene forandrer seg jevnlig (hvilke områder de dekker) og dagens aktuelle pakker finner du f.eks. på Seatronic

:flag: Chrislia

Ser du vurdere Lilleput touch skjerm. Dette hadde jeg i min forrige båt, mens en kompis av meg hadde uten touch. Den uten touch var mye bedre i sterkt sollys. Hadde heller vurdert en slik og prukt pad'en på pc'en eller evnt en mus....

Edited by alfb (see edit history)

Det er en sørgelig mangel på kartprogrammer for linux... De som eksisterer er desverre så mangelfulle at jeg ikke ser noen nytte i å bruke dem:( Kanskje en god nisje for programmeringsvillige båtentusiaster?

Å kjøre vmware/qemu/wine i kombinasjon med windowsprogrammer er desverre som å hive ei fult kjørbar vw boble oppå en henger for så bli trekt rundtomkring i byen av en 4wd volvo... Spill av tid og krefter hvis målet er å komme fra A til B...

- MartinL

Alfb, jeg la faktisk ikke en gang merke til at det var touchscreen før du sa

det. Det er nemlig den eneste 10" skjermen hos komplett. Når det gjelder PC`begynner

jeg å gå vekk fra Eee. Skal jeg bygge en stasjonær i en plastsak og som jeg skal fylle

med olje. Ideen kommer fra

. Kommer tilbake til det siden.

Langemannen, Det blir WinXP som nevnt tidligere.

Men dette bringer meg over på noe annet, offtopic.

Lar det seg gjøre å koble echolodd til en PC?

Edited by Chrislia (see edit history)

Hei Christian,

Jeg har ikke så mye å bidra med annet enn at jeg har benyttet GPSDrive med mange forskjellige kart tidligere med veldig godt resultat. Om du finner noe annet til Linux som virker bra så si ifra!

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Skal jeg bygge en stasjonær i en plastsak og som jeg skal fylle

med olje. Ideen kommer fra

. Kommer tilbake til det siden.

Om du planlegger å bygge PC i olje så syntes jeg du skal ta en titt på

så ser du hvordan du får strøm til PC'n din :lol:

Nå skal vi ikke bare fleipe bort ideen om å senke elektriske duppeditter i olje. Det siste året før jeg ble pensjonist, drev jeg og testet LiOn batterier under høyt trykk. Da senket vi batteriet ned i en beholder med silikonolje uten å forsegle tilkobling til pluss og minus. Så forseglet jeg beholderen og pumpet opp trykket til 300bar (tilsvarer et havdyp på 3000m) før vi ladet og utladet batteriet og logget tilstanden. Det fungerte helt utmerket! Batteriene var forresten for bruk i UAV'er (selvstyrte undervannsfarkoster) for minesøk ol.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis du har lyst på en 10.4" kartplotter som virker så er sikkert det greieste å kjøpe en, f.eks. en Garmin 4010. Ca. 10000 + mva+kartbrikke. Synes også det er greit å leke med tanken på slike prosjekter, men ender alltid med at "fornuften" innhenter meg. Men jeg tar kanskje feil her - prosjektet gjennomføres kanskje mest for moro skyld?

Edited by Fantino (see edit history)

Airmar p39 var interssant.

RS232 er bedre kjent som com-port om jeg husker rett, eller var det parallell?

Uannsett, passer fint på en PC.

Men den trenger et program å samarbeide med, hva kan brukes her.

Er den støtte for slikt i SOB tro?

eller finnes det andre programmer som har støtte for kartplotter og echolodd?

Jeg har ikke så mye å bidra med annet enn at jeg har benyttet GPSDrive med mange forskjellige kart tidligere med veldig godt resultat. Om du finner noe annet til Linux som virker bra så si ifra!

Hva slags kart bruker du sammen med GPSDrive ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery