Jump to content

Kartplotter i Linux?

Chrislia

Recommended Posts

15.000? Der røyk hele alderspensjonen min for en hel måned!

Lars H. :headbang:

Litt OT, men måtte bare.......

he ikkje du jobba i oljå ?

eller sølte du vekk alt du tjende

--------

trøsten får væra at jo eldre en blir jo mindre trenge en

(he ikkje så mange unga som skal ha alt muligt heila tiå )

nei nyd pensjonen din i små posjona, Lars. du he nok slede fø an.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hvis noen skulle ta på seg jobben med å snekkre ett program til ikke profesjonelt bruk for linux- hvor mye hadde du betalt for det?

- MartinL

Her kan jeg visst svare på flere måter.

* Jeg er villig til å betale mer for et kartprogram til Linux enn for et kartprogram til win, men så jeg vil heller ikke ta i en win-maskin på fritida mi!

* Jeg er ikke interessert i kartprogram til win i det hele tatt, ...selv om jeg har prøvd det. Ref. forrige punkt.

* Win er ikke interessant i det hele tatt. Eneste alternativet til Linux er Apple....eller SUN/Solaris.

Skal jeg ha pc med plotter, så får linux-versjonen koste det den koster. Laptop har jeg, og vista trenger jeg ikke så da er vel ca 2000,- spart allerede. Også kan jeg legge til for spart antivirus/firewall o.l. ca kr 500 pr år i la oss si 5 år = 2500,-. Da har jeg satt av 4500,- til kartprogram bare der. Jeg vet ikke hva kartprogram koster, men om det koster 1000,- til win så tilsvarer det kr 5500,- for et tilsvarende program til linux.

Litt vanskelig å si hva jeg er villig til å betale, sånn direkte, for i skrivende stund står ikke pc med plotter på budsjettet, men tiden vil komme. Kanskje når jeg/vi får 3-fotssyken? :rolleyes:

Redigert: Skrviefiel :crazy:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

* Win er ikke interessant i det hele tatt. Eneste alternativet til Linux er Apple....eller SUN/Solaris.

Forsåvidt meget enig. Smaken er som baken- hvilket ikke er så interessant å diskutere her...

men- for min del er det uaktuelt å kjøre windows da det kun oppleves som herk og svineri. Det er tydeligvis ett marked for linux basert plotterprogramvare der ute- noe som i min smak burde dekkes ved ett opensource prosjekt. Noe som kan ta scannede papirkart slik som oziexplorer gjør. Dette er heller ikke så vanskelig å få til i utgangspunktet da alt det der er kjent matematikk. Har selv mekka ett sett med skript som leser gpx filer og plotter dem på scannede kart- sånn for å titte på tracks på sene kvelder. Kunne godt tenkt meg å gå igang med ett større prosjekt- men jeg har verken tid, tolmod eller anledning til det i skrivende stund :sad:

- MartinL

men- for min del er det uaktuelt å kjøre windows da det kun oppleves som herk og svineri.
At Window$ er noe herk og svineri er jo sant nok men etter å ha kjøpt seg tilnærmet monopol i PC-markedet så slipper en jo ikke unna svineriet og det viser jo i denne tråden også. At der praktisk talt ikke finnes plotteprogram for Linux forteller jo sitt. De litt mer kurante programpakkene finnes jo i hopetall for Linux men likevel gir Window$ langt bedre valgfrihet, synd men sant men det er nå en gang slik at det viktigste er å være størst i den verdenen. Selv gjør jeg hva jeg kan for å finne Linuxløsninger både hjemme og på jobb...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Der var en artikkel i Linux Format for en del år siden på GPS program - tror dette var fransk - muligens GPSDrive. Noen som kan erindre noe av dette.

Og for øvrig: Lenge leve Linux.

PYGPS

a Python GPS software program, records a track, records notes, shows you satellites, shows you your position, shows you on a map, runs on any machine which supports Python, pygtk, and libglade.

Downloads maps from TerraServer on the fly.

Det er jo ikke helt stille der ute. Skjer mye dag for dag.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Der var en artikkel i Linux Format for en del år siden på GPS program - tror dette var fransk - muligens GPSDrive. Noen som kan erindre noe av dette.

Jo- der finnes programvare- men ingen som jeg liker. For meg er det ett poeng å kunne bruke scannede papirkart... Mest fordi det er dårlig med digitale kart her oppe i ishavet:(

Konverterte fra microsoft til linux i 99 og siden ikke sett meg tilbake:)

- MartinL

Synes at 10-15' for et program blir i meste laget når jeg tenker på hva annet jeg kan få til båten for dette beløp. På den andre siden har jeg sikker allerede brukt opp dette beløpet på Garmin + kart, så Kosmix har jo et poeng her.

GPSDrive er bra nok til sitt enkle bruk og formål. Og jeg hører rykter om at dette utvikles videre på kartsiden. Men en må ta i betraktning av at mye av dette foregår på privat basis.

Bavaria32Sport: Dette blir en tøvete sammenligning. Flere og flere går over til Linux både privat og offentlig. Spør de heller hvorfor de foretar dette spranget...

Og hvorfor tror du Bill gutten er så infernalsk opptatt av å få kloen i denne kjernen.

Og jeg har fulgt utviklingen siden 80 tallet.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Nå skulle ikke dette bli en debatt om Linux VS Windows.

Mer om pris og funksjon.

Windows er sårbar for virus av ymse sort. Denne PC'en jeg skal ha i

båten skal ikke være tilkoblet nettet og går dermed fri endel der.

Setter pris på konstruktive tilbakemeldinger.

Min status akkurat nå er.

- windows maskin

- SOB

- C-map (setter pris på rimeligere alternativer)

- GlobalSat BU-353 USB GPS-mottaker

Punktet jeg er på nå er echolodd. Og hvilket grensesnitt dette skal bruke.

Av hardware har det blitt foreslått Airmar p39 .

Jeg har ikke klart å finne noen pris på denne. Noen som vet?

Microsoft er en programvare produsent, Linux er en kjerne som i utgangspunktet ikke gjør noe særlig uten tillegg.. Epler og pærer?

Når Linux nevnes i OS-sammenheng, så er det vel underforstått at det dreier seg om en Linux-distro. Men når du bringer spørsmålet på banen, så ser jeg jo at det er rom for misforståelser :yesnod:

(OT, men her er en artikkel om noen som ypper mot den etablerte programvarebransjen http://www.tu.no/it/article183399.ece :flag::cheers: )

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Interphase har jo PC/View foroverseende ekkolodd/sonar.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Bavaria32Sport: Dette blir en tøvete sammenligning. Flere og flere går over til Linux både privat og offentlig. Spør de heller hvorfor de foretar dette spranget...

Nei det er det ikke.

Microsoft er en produsent, Linux er en kjerne. Et program. At inlegget blander Microsoft og Windows får så være, feil er det uansett.

Retur at MSI Wind Linuxmaskiner er 4 ganger høyere enn Windows baserte maskiner Når de "flere og flere" du nevner er såpass lave antall i prosent har det lite å si i den store sammenhengen

Det er bare fint at noen bytter til Linux med tilhørende programvare, det gjør at Microsoft som produsent av Windows skjerper seg med sine OS og annen SW. Windows klient OS er fortsatt nesten enerådende, MAC OS er dødt (det originale MAC OS, nå er det bygget på Linux/Unix) og Linux har sine tilhengere. Alle produsenter stjeler heminngsløst av hverandres idee'r og kalle det "nyvinning". Samma det sålenge det gavner brukerne.

Dette ble en av sporing så det holder, sorry. Skal gå og legge meg.. Skal på jobb imorgen på noen Windowsinstallasjoner :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Microsoft er en programvare produsent, Linux er en kjerne som i utgangspunktet ikke gjør noe særlig uten tillegg.. Epler og pærer?

Joda... det er vel slik... men i det virrvarre av distroer som er så er det jo enklere å referere til systemet som linux- basert på kerneln:) Hvor mange her hadde hunget med hvis vi hadde begynt å referere til lfs, draco og loaf? Kanskje forbausende mange?)

- MartinL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...