Jump to content

Ballast i stålbåt..

skippy

Recommended Posts

:lol:

Riktig, flyter godt men har ingen stabilitet.

Dybden kommer ikke i første rekke og ikke før stabilitet. Må jeg 1 meter  :yesnod: til ned for å få stabilitet gjør jeg det. Men.. HELST ikke. Når det gjelder å flytte ned "eksisterene" tyngde så går ikke dette. Da må jeg skjære opp hytta og legge denne i kjølen  :lol: .  Når det gjelder avdrift/sidedrift vet jeg dette ikke har noe med stabiliteten å gjøre. Sier at jeg er fornøyd med situvasjonen som den er. Denne fungerer utmerket i forhold til en plast båt. Har lånt en 30 foter et års tid. Der var det avdrift/ sidedrift.

Vi diskuterte hvor lang kjølen var og hvor flatbunnet båten var, her kom sidedrift inn.

Er det "litt" klarere nå??????????   :lol:

Johnny

Det synes som om man har litt begrepsforvirring  :yesnod:

"Stabilitet" er på det nærmeste evnen til å motstå krengning. Altså: hvis et par personer trør i samme side i doryen og den krenger betydelig over, da kan du begynne å vurdere behovet for bedre stabilitet.

For å oppnå denne stabiliteten er det som flere har nevnt tyngdepunktet som må senkes. For å senke tyngepunktet må du enten flytte noe tungt lengre ned i båten eller legge noe ekstra tungt så langt nede at det kommer UNDER dagens tyngdepunkt. Å legge noe tungt ute i sidene kan like gjerne gjøre vondt verre.

Jeg tror heller at det du sliter med er "rulling/slingring" som ikke nødvendigvis har så stor sammenheng med vektstabiliteten. Det er like gjerne et spørsmål om å forsøke å bremse den rullende bevegelsen  -  og da kan et par slingrekjøler gjøre underverker. Tenk bare hvis du holder en fjøl på høykant og forsøker å tvinge den frem og tilbake i sjøen, det krever krefter!

Hvis problemet er "avdrift" som følge av vind  -  noe jeg holder for usannsynlig med en dory  -  så kunne løsningen være å sveise på noen ekstra tommer under kjølen, gjerne i full lengde, men da kan den også bli vanskeligere å svinge/manøvrere.

Som flere andre har vært inne på: først må du bestemme deg for hva som er "problemet", og deretter skal det sikkert la seg gjøre å finne en løsning som passer.

Lykke til Johnny!

mvh

Poseidon

PS

Jeg regner med å se frue/sønn på morgendagens båtførereksamen   -   det var synd at de ikke fikk anledning til å være med på praksisturen.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Jan og takk for svaret.

Det er slingring/ krenging sideveis jeg vil prøve å stoppe/begrense.

Men.....  så skriver du.   Hvis 2 - 3 mann går i siden og krenginga da er stor må vekta ned i skroget.  

Men... her er det ikke noe krenging. Går 3 mann i siden er det bare så vitt vannet på hytte taket renner, så her er det bra stab.

Det er i sjøgang det er "unormalt" mye krenging, så da er det slingrekjøler som må til??

Nå kommer det jo frem flere tilfeller i denne tråden at denne båten er kjent for sin slingring.

Ikke sikkert det er så mye å gjør med det.

Du tror ikke det vil hjelpe å komme litt lenger ned????

Skal få sendt elevene dine i kveld og.  :confused:  Er vel siste kvelden og i kveld?

Johnny

Hei Skippy,

Svaret ditt bekrefter det som jeg trodde: vektstabilitet har du i massevis!

Det du sliter med er rett og slett rulling og det kommer i stor grad av skrogfasongen. Hvis du tenker deg at du står forenom eller aktenom båten, i vannlinjehøyde og ser  -  da vil du se en skrogfasong som er omtrent som en halvsirkel, en halv sylinder undervanns. Litt overdrevet vil den altså rulle like lett som en flaske som ligger i sjøen  :confused:

Hvis du vil redusere dette merkbart med vekt så trenges kanskje et tonn HELT nede i bunnen  -  og båten vil garantert bli ubehagelig å være ombord i, for den vil bli forferdelig krapp i bevegelsene. Om båten bare lastes rett ned gjennom sjøen, med f.eks vekter ute i sidene som du nevnte tidligere, det kan du risikere å ikke merke på noe annet enn dieselforbruket....

Jeg tror nok du bør satse på å "bremse" den rullende slingrebevegelsen ved hjelp av slingrekjøler. Setter du på ca 10 cm i 3-4 meters lengde akkurat i kimmingen i begge sider så vil du garantert merke stor forskjell i båtens bevegelser.

Men så kommer det store spørsmålet: spiller det virkelig noen rolle om den slingrer? Kan den ikke bare fortsette å slingre?

mvh

Poseidon

PS

I kveld er siste innspurt i båtførerkurset, så nå blir det spennende hvor meget de har lært  -  og om de passerer nåleøyet....

DS

Hallo.

Så du mener ballast ikke vil ha noe for seg  :confused:

Jaja, var jo billigere å spørre her først en å begynne å ekspremitere selv.

Har ikke lastelære jeg vet du.  :confused:

Må gjerne ta det.  :confused:

Jo, for såvitt kan det jo bare slingre, men alt må jo settes fast. Vet ikke hvor mange ganger PCen gikk i dørken på vei hjem, men.. funke ennå. Nytter ikke me slingreduker her.

Tenkte litt på mesan og, men som fritidsbåt......  Nei står over det.

Nei, men du må ha lykke til i kveld. Må vera snille nå.   :lol:

Johnny

Hallo.

Så du mener ballast ikke vil ha noe for seg  :confused:

Jaja, var jo billigere å spørre her først en å begynne å ekspremitere selv.

Har ikke lastelære jeg vet du.  :confused:

Må gjerne ta det.  :confused:

Johnny

Ja, hvis du vil ta lastelære og mye annet kjekt så er det bare å slenge seg frempå; til høsten regner jeg med å starte nytt kurs for "Fritidsbåtskipper".

Kurset går over hele vinteren med en kveld pr uke. Ca halvparten er navigasjon, resten er fordelt på skips- og lastelære, motor, navigasjonsinstrumenter, sikkerhet, regelverk, osv, osv...

Med det sertifkatet ligger jo veien samtidig åpen for større båt   -   og med dem som tar båtførerprøven ikveld har du et par dugelige matroser/matriser.

mvh

Poseidon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...