Jump to content

toppakning aq250, er det riktig


trulssyv

Recommended Posts

Tok av pakkningen til toppen i dag. hullet i pakkninge hvor den har gått er lite, mens hullet i blokka og toppen er større, dette blir vel en innsnerving. Er dette riktig?

 

jeg ville jo tro om det var riktig så ville det vel vært trangere hull i blokka og i toppen også? legger ved bilder. er kanskje lit vanskelig og se det lille hullet.

 

:sailing:bilde579.jpgbilde578.jpg

Link to post

Etter å ha byttet en og anne toppakning tror jeg ikke dette er unormalt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Synnes det virker rart jeg, hvorfor skal belastningen på vann strømingen gå på pakkningen, skulle vel tro at det da var mindre hull i blokka og toppen ogsål. Har jo slitet med at det har vært varmt der. ;)

 

Sylinder nr 4 har full åpning på pakkningen, men ikke sylinder nr 1 til 3.

Link to post

Regner med at dette har med fordeling av kjølingen å gjøre, dvs sørge for at alle steder får den vannstrømmen som trengs for å kjøle optimalt. Om du struper et sted som trenger lite kjøling, får du mer andre steder der behovet er større. Jeg har skiftet mange toppakninger, og dette er ganske vanlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ville det ikke da være naturlig og strupe i godset og ikke i pakningen, vil det ikke danne kavitasjon bak strømningen i pakkningen, slik at den tærer i stykker. Når jeg ser nøye på pakkningen så ser det ut som om den har prøvd og tære seg til større hull.

Tenker lit på en annen som sa at til bil så er det sånn, men ikke båt da det er mye større strømninger ved høyere turtall over tid, som ikke er helt vanlig på bil.

 

Har veldig lyst til og finne ut grunnen til at det er sånn.

Link to post
Ville det ikke da være naturlig og strupe i godset og ikke i pakningen

 

Jo det ville det. Men motorblokker blir støpt i sandformer, og med sand der kjølekanalene skal komme. Og da er det greit å ha store hull for å få blåst ut sanden etterpå. Det er forøvrig også dette frostplugghullene er til, de har ingenting med frost å gjøre. Rett og slett en støpeteknisk sak. Så nøyaktig dimensjonering av hull i forbindelse med kjølingen er det lettere å gjøre med pakningene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Det er forøvrig også dette frostplugghullene er til, de har ingenting med frost å gjøre.

 

Så du mener at hvis man er uheldig og kjølevannet fryser og frostpluggene spretter i stedet for at blokka sprekker, var det ikke det som var meningen? I så fall har jeg trodd feil i 20 år...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jepp, det er helt tilfeldig om pluggene spretter ut før blokka sprekker eller ei! Man kan jo ha flaks, men som regel sprekker blokka før pluggene slipper taket. Pluggene sitter der i all hovedsak for å dekke hullene etter støpeprosessen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Legger du ei flaske øl i fryseren så sprekker den selv om den har kork som spretter opp, men jeg har hatt motorer som "frostpluggene" har gått på uten at jeg vet om det har reddet motoren fra frostsprenging. Tror nok det bare er pga. støpeprosessen de er der.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...